برنامه یاد بعضی نفرات
 
خواننده آلبوم «صدای بی‌صدا» و بیست سال پس از همکاری با این کارگردان سرشناس گفت
سیروس سلیمی: «قاتل اهلی» یکی ازپخته‌ترین آثار مسعود کیمیایی است
موسیقی ما - «سیروس سلیمی» یکی از خواننده‌های باسابقه موسیقی پاپ است که اولین تیتراژ سینمایی پاپ پس از انقلاب را برای فیلم «تجارت» به کارگردانی «مسعود کیمیایی» خواند. او در ادامه علاوه بر فعالیت در زمینه خوانندگی و آهنگسازی، به عنوان گرافیست با دهها پروژه آلبوم و تک‌آهنگ همکاری کرد. او در عرصه سینما هم فعالیت‌های زیادی داشت و ارتباط نزدیکی با فعالان این حوزه دارد. سیروس سلیمی در سال 95 آلبوم «صدای بی‌صدا» را با فضای موسیقی دهه پنجاه منتشر کرد و اتفاقاً گفتگوی ما با او در غرفه سایت «موسیقی ما» در نمایشگاه مطبوعات هم ابتدا از همین آلبوم آغاز شد.
 
سیروس سلیمی ابتدا درباره این آلبوم و عدم تداوم خبرسازی آن گفت:«آلبوم اخیرم «صدای بی صدا» خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی اهالی موسیقی و به ویژه از جانب مخاطبین اندیشمند موسیقی پاپ رو به رو شد. جلسه نقد و بررسی آلبوم را خیلی جمع و جور برگزار کردیم و حرف‌های خوبی هم در آن نشست رد و بدل شد. همانطور که خودتان هم می‌دانید صدای بی صدا یک آلبوم با سازهای آکوستیک و با بهره‌گیری از نوازندگان بسیار نام‌آور و درجه یک موسیقی بود که به عمد در فضای موسیقی پاپ دهه پنجاه ساخته و تنظیم شده بود و نام آن به احترام و یاد اسطوره موسیقی پاپ-راک «فرهاد مهراد» با قطعه‌ای به همین نام گذاشته شد. اما در آثار تازه‌ام که به زودی منتشر خواهد شد، نگاهی متفاوت داشته‌ام و با حال و هوا و تنظیماتی مدرن تر آن‌ها را خواهید شنید و به گمانم شنیدنی خواهند بود.»
 
سلیمی در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه فضای جدید کارهایش به چه سمتی گرایش دارد گفت:«در مصاحبه دیگری هم گفته بودم که شما هرگز از سیروس سلیمی قطعه هیپ‌هاپ نخواهید شنید. هیچ سبک و سیاق دیگری را نفی نمی‌کنم اما در فضاهایی متفاوت از آثار قبلی‌ام، قطعاتی را با امضای همیشگی‌ام خواهید شنید که همان ردپای موسیقی صاحب تفکر است.»
 
او سپس به جزئیات قطعات جدیدش اشاره کرد:«مشغول نهایی‌کردن قطعه‌ای با ترانه زیبایی از روزبه بمانی و تنظیم هومن نامداری عزیز هستیم و قطعه دیگری را با ترانه‌ای شنیدنی از خانم فریبا وکیلی با آهنگ و تنظیمی از دوست هنرمندم مازیار عطاریان آماده می‌کنم که به احتمال زیاد هر دو با موزیک‌ویدیو روانه بازار خواهند شد.»
 
سیروس سلیمی همچنین خبر از تولید موزیک‌ویدئو برای قطعاتش داد و اعلام کرد:«نگاه من به مفهوم موزیک‌ویدئو همیشه آمیخته با دغدغه‌های تصویری سینمایی است که دلم می‌خواهد در این آثار نیز این حس و حال به چشم بیننده بیاید و احساس شود. البته نه اینکه لزوماً با اهالی سینما در تولیدشان کار کنم ولی باچند کارگردان کاربلد و خوش‌فکر مشغول مذاکره هستیم که همگی آنها رگه‌های سینمایی در کارشان برجسته و پررنگ است.»
 
 
او درباره عدم تداوم حضور خودش در سینما و همچنین اتفاق مرسوم چند سال اخیر بابت حضور خوانندگان در کنار پروژه‌های سینمایی گفت:«پس از فیلمِ  «تجارت» مسعود کیمیایی، چند ترانه برای سینما و تلویزیون خواندم و حقیقتاً دلیل دوری من از ترانه برای سینما این بود که قسمت نشده آن ترانه‌ای که عمیقاً دوست دارم را بخوانم. خوانندگانی که در چند سال اخیر برای سینما ترانه خوانده اند زیاد نیستند اما آثاری خوب و شنیدنی را از هم از میانشان شنیده ام. همکاری یک خواننده با آهنگساز فیلم در جهت تولید یک قطعه خوب برای فیلم یقیناً در برخی فیلم‌ها برای مخاطب آن فیلم جذاب و تأثیرگذار خواهد بود. این روزها شاهد قطعاتی هستیم که خارج از فیلم ولی به نامِ آن فیلم ساخته و حتی با ویدئویی تازه تولید می‌شوند. این روش در سینمای جهان نیز مرسوم و متداول است و گاهی برای آن فیلم هم بسیار کار می‌کند.»
 
این خواننده و آهنگساز دیدگاه خود درباره کارهای جدید مسعود کیمیایی را هم اینگونه بیان کرد:«مسعود کیمیایی را گاهی به بهانه‌هایی می‌بینم اما افتخار همکاری با ایشان بعد از سه فیلم، در آثارِ اخیرشان را نداشته‌ام. به نظر من قاتل اهلی از نظر سینمایی و تکنیک فیلمسازی کیمیایی یکی ازپخته‌ترین آثار ایشان است و شما قاب‌های زیبا و چشم نوازی را در این فیلم می‌بینید. موسیقی و ترانه‌های آن هم حاشیه‌های فراوانی داشت که امیدوارم در اکران عمومی عاقبت به خیر شود. هرچند فیلم را پس از جشنواره فجر هنوز ندیده‌ام اما شنیده‌ام که در تدوین مجدد و موسیقی بهتر از قبل شده است.»
 
سیروس سلیمی نهایتاً گفت:«از طراحی کاور و پوستر آلبوم‌های موسیقی از من می پرسید. در چند سال اخیر در این زمینه کم‌کارتر و گزیده کارتر شده‌ام. در سالیان قبل کاورهای سی‌دی و کاست بی‌شماری را در سبک‌های پاپ، سنتی، کلاسیک و بی‌کلام و... برای هنرمندان بسیاری طراحی کردم. چهره‌هایی نظیر شهرام ناظری، حسام الدین سراج، ایرج بسطامی، سعید شهروز، رضا صادقی، بهنام صفوی، محسن چاووشی، حمید عسکری و .... که یکی از بهترین و خوش خاطره‌ترینشان که به نظرم هنوز هم بهترین آلبومِ آن خواننده است، «بی‌خوابی» دوست عزیزم سعید شهروز بود. متأسفانه آلبومی است که بسیار مهجور واقع شد و آنگونه که شایسته بود شنیده نشد. طراحی گرافیک برای آلبوم‌های موسیقی را هم اکنون با وسواس بیشتری انجام می‌دهم و خواهم داد.»
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آبان 1396 - 15:40

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سیروس سلیمی: «قاتل اهلی» یکی ازپخته‌ترین آثار مسعود کیمیایی است | موسیقی ما