برنامه یاد بعضی نفرات
 
در آخرین روز جشنواره یازدهم موسیقی جوان چه گذشت؟
سهراب پورناظری: آموزش تنبور به جوانان امیدوارکننده است / علی اکبر مرادی: جشنواره موسیقی جوان سمت و سوی درستی دارد
موسیقی ما - نوزدهمین روز جشنواره موسیقی ملی جوان در سه سئانس میزبان موسیقی تنبور به داوری کیخسرو پورناظری، علی اکبر مرادی و علیرضا فیض بود.

یکی از شلوغ‌ترین و پر اتفاق‌ترین روزها مربوط به آخرین روز یازدهمین جشنواره موسیقی با ساز تنبور بود.

در ابتدا گروه الف روی سن آمده و یک به یک اجراهای‌شان را روی صحنه بردند اما در انتها درست زمانی که نوبت به اجرای گروه ج بود، داوران خواستار اجرای مجدد گروه الف با رپرتواری جدید شدند. این مسئله بدلیل هم سطح بودن شرکت‌کنندگان و نبود رتبه‌بندی انجام گرفت.

بعد از این تصمیم یکی از والدین هنرجوها نسبت به این تصمیم اعتراض کرد که توضیح داوران را در پی داشت.

رده‌های سنی دیگر اما بدون حواشی به روی سن آمده و اجرای‌شان را به نمایش گذاشتند.

اکثر شرکت‌کنندگان از شهرهای کرمانشاه و دالاهو بودند.

همچنین برخی از این شرکت‌کنندگان با هم نسبت فامیلی داشتند و هریک در رده سنی مختلف شرکت کرده بودند.

رها افضلی از دالاهو، تارا افضلی از دالاهو، وصال حسینی از شهرقدس، مهرشاد دوامی از همدان، نگین قبادی از کرمانشاه، داریوش قبادی از کرمانشاه، حافظ کریمی از کرمانشاه، وریا کریمی از کرمانشاه، مهدی مریدی از ساوه، افشین آتش‌بر از کرمانشاه، سید سروش رحیمی‌نیا از تهران، سعید رضایی از کرمانشاه، فرزین زهری از صحنه، همایون کاکی از تهران، احسان محمدی از کنگاور، امین ملک‌زاده از ساوجبلاغ، سیروان شیروئی از دالاهو، ادریس غلامی از اندیشه، طهمورث میره‌بیگی از کرمانشاه، داوود نجف‌زاده از کرمانشاه، مجتبی نوروزی از همدان، شهریار قبادی از کرمانشاه، سعید کرمی‌راد از کرمانشاه، پویا فرجی از سرپل ذهاب، علی استوی از تهران، ساسان خاموشی از دالاهو و سجاد علائی‌فر از دالاهو، شرکت‌کنندگان سه رده سنی الف،ب و ج در این بخش بودند.

بیان موسیقیایی در بیشتر آثار خوب بود

کیخسرو پورناظری درباره ارزیابی خود از اجراها بخش تنبور گفت: پیشرفت گروه سنی ب بسیار چشم‌گیر بود. رده سنی ج نسبت به سال گذشته تغییری نداشتند. از نظر کمی شرکت‌کنندگان بیشتری حضور پیدا کرده بودند.

او درباره بیان موسیقیایی و اصالت آثار اجرایی گفت: بیان موسیقیایی در بیشتر آثار خوب بود. بیشتر مقام‌ها را نواختند و کارشان اصیل بود. ما نسبت به آموزش تنبور خوش‌بین بودیم و امروز شاهد شرکت‌کنندگان مختلف در سنین متفاوت هستیم و این بسیار امیدوار کننده است. این مسئله نشان می‌دهد این ساز نسبت به سال‌های گذشته بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.

وی افزود: برای خوب ظاهر شدن باید تلاش و تمرین کرد. باید فضاهایی وجود داشته باشد تا هنرجویان جوان هنرشان را ارائه دهند، این نوع تمرین‌ها کمک می‌کند تا مسلط‌تر روی صحنه حاضر شوند. تمرین‌های مکرر در اجرا کمک می‌کند تا این نوازندگان جوان بتوانند تمام توان‌شان را روی صحنه به کار بگیرند و افت نداشته باشند.

پورناظری در خصوص جشنواره موسیقی جوان توضیح داد: می‌توان با دید مثبت به این جشنواره نگاه کرد. اما این جشنواره مانند دیگر رویدادها سالی یک بار برگزار می‌شود. بیشتر نوازندگان جشنواره از شهرستان‌ها می‌آیند و در شهرستان‌ها زمینه اجرای موسیقی ضعیف است و فعالیت‌ها معطوف به هر سال در جشنواره می‌شود. به هر حال وجود جشنواره بهتر از نبود آن است. باید وزارت ارشاد و مرکز موسیقی برنامه‌هایی جهت احداث کانون‌های کوچک در شهرستان داشته باشند تا تبادل هنری بین نوازندگان و هنرمندان آن‌جا رخ دهد و بتوانند اجراهایی نیز داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود جوانان و نوجوانان تشویق شوند و در راهی که ساده هم نیست، راسخ‌تر شوند.

او درباره نحوه ردی‌بندی سنی گفت: رده سنی الف از سن یازده تا هفده سال تعریف می‌شود و این خیلی بازه گسترده‌ای است. نمی‌توان  توانایی یک نوجوان یازده ساله را با هفده ساله مقایسه کرد. بهتر است این رده را نیز به دو رده متعادل تقسیم کرد.

پورناظری در ادامه به فعالیت‌های گروه شمس اشاره کرد: فعالیت اعضا گروه شمس گسترده‌تر شده است و زمان کافی برای داشتن برنامه مشترک گروه وجود ندارند؛ البته من در این چند سال اخیر کم کاری داشتم. در سال گذشته ما اجرا داشتیم، امسال نیز فکر می‌کنم اجرا داشته باشیم. در برنامه گروه شمس داریم که از این کم کاری خارج شویم و در تهران و بعضی شهرستان‌ها روی صحنه برویم.

درصد بالایی از اجراها خوب بود

علی اکبر مرادی در رابطه با کیفیت و سیر پیشرفت اجراهای بخش تنبور یازدهمین جشنواره موسیقی جوان گفت: در رده‌های سنی مختلف تغییراتی وجود داشت. سال گذشته رده الف از دو رده سنی ب و ج بهتر بود، اما امسال رده سنی ب از دو رده دیگر پیشی گرفته بود. سن‌های میانی بهتر کار کرده‌اند، شاید به خاطر عملکرد درست جشنواره در سال گذشته بوده باشد.

او درباره اصالت و بیان موسیقیایی آثار ادامه داد: درصد بالایی از اجراها خوب بود. در واقع در ارائه‌ها مقام‌های مرتبطی را قرار داده بودند، البته شرکت کنندگانی را نیز داشتیم که چنین نبودند.

این داور بخش تنبور در خصوص جشنواره جوان گفت: یکی از رویدادهایی که در کشورمان دارای سمت و سو درست است، جشنواره موسیقی جوان است. البته این جشنواره محدودیت‌هایی نیز از نظر بودجه دارد. شرکت کنندگانی هستند که از شهرستان‌ها می‌آیند و در تهران جایی برای استقرار ندارند و این درست نیست. کشوری با این عظمت باید بتوانند برای چند روز به این افراد سرویس بدهد. تجربه هر سال بیشتر شده و باعث بهتر شدن روند جشنواره می‌شود.

امروز دوشنبه 27 شهریورماه یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان بعد از گذشت 19 روز متوالی به کار خود پایان داد و مراسم اختتامیه این رویداد موسیقایی ساعت 20 در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

منبع: 
هنرآنلاین
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهریور 1396 - 01:47

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سهراب پورناظری: آموزش تنبور به جوانان امیدوارکننده است / علی اکبر مرادی: جشنواره موسیقی جوان سمت و سوی درستی دارد | موسیقی ما