برنامه یاد بعضی نفرات
 
در هجدهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان عنوان شد
عبدالرحمن غوثی: اصالت اجراها رعایت شده بود
موسیقی ما - نوازندگان جوان ساز دف در سه رده سنی الف، ب و ج در هجدهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان در مقابل هیئت داوران متشکل از عبدالرحمن غوثی، عطاالله سلامیه، و علاالدین یاسینی به اجرای مقام‌های دف پرداختند.
 
«عبدالرحمن غوثی» کیفیت آثار را چنین ارزیابی کرد: «آثار از نظر کیفیت خوب بود و از نظر کمی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده بودند. شرکت‌کنندگان در رده‌های سنی مختلف نیز پیشرفت خوبی داشتند. امسال نیز مانند سال گذشته تا حدودی تکنیک‌ها و بیان موسیقایی و همچنین اصالت اجراها رعایت شده بود. توصیه می‌کنم ریتم‌های مورد نظر را به‌خوبی یاد بگیرند و به آن توجه داشته باشند. سعی داشته باشند تا از پیشکسوتان بیشتر بشنوند تا در مسیر صحیح آموزش قرار بگیرند.»‌
 
او درباره علت کاهش هر ساله تعداد اعضای گروه ج نسبت به سال گذشته توضیح داد: «در بخش ساز دف ما شاهد استقبال بیشتری نسبت به سال‌های گذشته بودیم و ناراضی نیستیم. گرایش به سازها از سنین پایین شروع می‌شود و یکی از علت‌هایی که تعداد شرکت‌کنندگان در رده سنی الف بیشتر است همین موضوع است. در این چند سال که حضور دارم، اجرای برنامه‌ها و گروه‌ها را بسیار خوب دیدم و از هر نظر راضی بودم. امیدوارم هر سال جشنواره باشکوه‌تر برگزار شود و سطح شرکت‌کنندگان ارتقا یابد.»
 
  • باید در جشنواره‌های مختلف شرکت کنند
عطاالله سلامیه نیز درباره کیفیت و رشد اجراهای این دور از جشنواره گفت: کیفیت آثار بسیار خوب و از سال‌های گذشته بهتر بود. جوانان همه از این رویداد استقبال کردند. در سال گذشته 80 اثر و امسال 140 اثر داشتیم که در هر رده سنی تنها 8 نفر به مرحله نهایی راه پیدا کردند. اگر نوازنده ای نفر اول نشد نباید ناامید شود، کسب رتبه جنبه اصلی جشنواره نیست. در این رویداد مهم موسیقی جوان‌ها در مسیر درست قرار می‌گیرند.
 
او در ارتباط با بیان موسیقایی و تکنیکی آثار ادامه داد: بیان موسیقایی آثار خوب بود، اما باید بیشتر روی این موضوع کار کنند. در سال گذشته که داور مرحله نهایی بودم هم شرکت‌کنندگان خوب بودند. باید از جوانان حمایت شود و باید این راه و مسیر ادامه پیدا کند. جوانان باید در جشنواره‌های مختلف شرکت کنند و فعالیت بیشتری داشته باشند تا حرکتی برای آینده آنها محسوب شود.
 
این داور جشنواره موسیقی جوان به شرکت‌کنندگان توصیه کرد: «هنر بی‌انتها و نامحدود است. هیچ کسی نمی‌تواند بگوید من هنر را تمام کرده‌ام. باید بروند و دنبال کسانی باشند که تجربه‌های زیادی دارند. جوانان از تجربه‌های آنها استفاده کنند و آن را به آیندگان منتقل کنند. این بهترین راه است. تنها به این جشنواره نباید اکتفا کنند. اگر شکستی برایشان رقم خورد، این شکست را باید شروعی برای موفقیت آینده‌شان بدانند. گروه الف معمولاً نوجوان هستند و به نظرم تنها مشغله فکری این رده سنی، درس خواندن آنهاست. هرچه سن بالاتر می‌رود مشغله فکری جوانان بیشتر می‌شود. ایران مهد هنر است، با حمایت از جوانان و هنرشان می‌توانیم به جهانیان جایگاه ایران و هنر را بشناسانیم.»
سلامیه جشنواره موسیقی جوان را حرکتی رو به رشد و عالی دانست و در این خصوص گفت: «جشنواره ملی موسیقی جوان، جشنواره‌ای بیست روزه است و این در حالی است که کنسرت‌ها نهایت در پنج شب برگزار می‌شوند. به نظرم اگر بخش اول این جشنواره در نقاط مختلف ایران برگزار شود، آن دسته از جوان‌هایی که نمی‌توانند به مرکز بیایند هم فرصت خواهند داشت تا در مهم‌ترین رویداد مهم موسیقایی کشور شرکت کنند. به عنوان مثال رقابت هر ساز را در همان استان برگزار کنیم و اختتامیه همه آنها را در تهران تشکیل دهیم. اگر پایان روز اختتامیه پس از اعلام رأی، استادان خودشان اجرایی چنددقیقه ای داشته باشند همه به وجد می‌آیند و شیفته کار خودشان می‌شوند.»
 
یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گسترده استادان برجسته موسیقی کشور، و با حضور 500 نوازنده و خواننده جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از 8 تا 26 شهریور سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 شهریور 1396 - 13:28

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود عبدالرحمن غوثی: اصالت اجراها رعایت شده بود | موسیقی ما