برنامه یاد بعضی نفرات
 
18 شهریور در فرهنگسرای ارسباران صورت می‌گیرد
سخنرانی الهی قمشه‌ای و روشن‌روان در یادمان «فرهنگ شریف»
موسیقی ما - دکتر الهی قمشه‌ای و دکتر کامبیز روشن‌روان در مراسم یادمان استاد «فرهنگ شریف» نوازنده و نواساز برجسته موسیقی دستگاهی ایران سخنرانی خواهند کرد.
 
به گزارش «موسیقی ما» این مراسم روز شنبه 18 شهریور ساعت 19 با حضور پیشکسوتان و هنرمندان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. پخش کلیپ، شعرخوانی و چند بخش اجرای موسیقی شامل دونوازی و گروه‌نوازی از دیگر بخش‌های این برنامه است.
 
فرهنگ شریف از چهارسالگی موسیقی را نزد پدر و بزرگان موسیقی خصوصاً عبدالحسین شهنازی برادر علی‌اکبر شهنازی فرا گرفت. او نوازندگی تار را نزد استادان عبدالحسین شهنازی و مرتضی نی‌داوود، تارنوازان بزرگ اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی آموخت. در 12‌ سالگی نخستین تک‌نوازی خود را که زنده از رادیو پخش می‌شد با موفقیت اجرا کرد و به‌دنبال آن در اغلب برنامه‌های گل‌ها به عنوان تک‌نواز آواز، خوانندگان برنامه را همراهی می‌کرد.
 
شیوه نوازندگی شریف شباهتی به استادان او نداشت و به نوعی منحصربه‌فرد بود یکی از مهم‌ترین و دلنشین‌ترین سبک‌های نوازندگی تار متعلق به او بوده و با ابداعی که در نحوه انگشت‌گذاری و مضراب‌زنی در نقاط مختلف سیم‌های تار انجام می‌داد از تار صدایی کاملاً متفاوت به وجود می‌آورد. او با قریحه بی‌مانندش ملودی‌هایی بسیار لطیف و زیبا ساخته وبا کمک از ظرفیت‌های تار در ایجادصدا‌های متنوع، سکوت‌های سنجیده، آفرینش جملاتی فارغ از قالب‌های ردیف، جواب‌های کوتاه و مؤثر، اجرای ماهرانه انواع کشش‌ها و مالش‌های طولی و عرضی که ریشه در روش‌های ویولن‌نوازی ایرانی دارد، تکیه بر خیال آزاد و قدرت ایجاد موقعیت‌های خلسه‌آور در هنگام تک‌نوازی و آفرینش کوک‌های گوناگون اختصاصی از ویژگی‌های برجسته هنر نوازندگی فرهنگ شریف به‌شمار می‌رفت.
 
او چند سال در آمریکا اقامت و در دانشگاه‌های معتبر کرسی استادی داشت و موفق به دریافت گواهی‌نامه درجه‌یک هنری معادل دکتر شدکه در دوره ریاست‌جمهوری محمد خاتمی به او اهدا شد.
 
فرهنگ شریف از سوی مرکز حفظ میراث فرهنگی شرق در دانشگاه موزه هنر لندن برای برگزاری کنسرت پژوهشی و همچنین تشکیل کارگاه تخصصی ساز تار دعوت شد که در این سفر علاوه بر اجرای کنسرت پژوهشی به بررسی ویژگی‌های ساز تار در ۵ جلسه می‌پرداخت.
 
همچنین کنسرت‌های پژوهشی در کشورهای آلمان و انگلستان، ایران، جشنواره‌های موسیقی وهمراهی  با محمدرضا شجریان درکنسرت‌های ایران و سایر کشورهای خارجی، نوازندگی با خوانندگانی چون حسین قوامی، گلپا، ایرج، تاج اصفهانی، دلکش، غلامحسین بنان، محمدرضا شجریان، علیرضا افتخاری، محمود محمودی خوانساری، حسام‌الدین سراج و روح‌انگیز و... و شناساندن ساز تار در چند فستیوال بین‌المللی از جمله فستیوال موسیقی برلین به جهانیان برخی از فعالیت‌های هنری فرهنگ شریف به شمار می‌آمد.
 
آثار متعدد در برنامه گل‌ها به همراه آواز بنان، اکبر گلپایگانی، ایرج/بزم عاشقان با آواز ایرج و اکبر گلپایگانی/همایون (برنامه گل‌ها با محمدرضا شجریان)، آلبوم پیوند مهر با آواز محمدرضا شجریان سال 1363، آلبوم‌های عشاق، شور معشوق، کرشمه، اصفهان، مهر افروز، ساز و نوا، سدره، نازنین یار، زخمه، عاشقانه‌ها، زمرد آه باران با آواز محمدرضا شجریان، چنگ اورنگ  و... را می‌توان از فرهنگ شریف به عنوان چهره مطرح و برجسته موسیقی ایرانی نام برد.
 
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 شهریور 1396 - 12:15

دیدگاه‌ها

جمعه 17 شهریور 1396 - 14:25

بلیت فروشی انجام نمیشه؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سخنرانی الهی قمشه‌ای و روشن‌روان در یادمان «فرهنگ شریف» | موسیقی ما