برنامه یاد بعضی نفرات
 
هدیه اى به مناسبت عید سعید قربان
محمدرضا هدایتی با گروه «رستاک» بلوچی خواند
موسيقى ما - محمدرضا هدایتی، بازیگر و خواننده محبوب سیستانی، قطعه «اله منی بارگ» را با رستاکی‌ها خواند. این قطعه یکی از ملودی‌های معروف فولکلور منطقه بلوچستان است و بارها توسط خوانندگان و گروه‌های بومی منطقه خوانده شده است. گروه رستاک، با تحقیقات گسترده، یکی از این روایت‌ها را مبنا قرارداده، با سبک و سیاق خود بازخوانی و در آخرین آلبوم خود يعنى «میان خورشیدهای همیشه» منتشر کرده است.

هدایتی پیش از این دو آلبوم «برگ و باد» و «ماه می‌خنده» و همچنين چندین تک‌ترک را در ژانر موسیقی پاپ منتشر کرده بود و صدایش علاقمندان خاص خود را دارد، اما این کار، یک اتفاق ویژه در کارنامه کاری او در زمینه موسیقی محسوب می‌شود. در این قطعه فرزاد و بهزاد مرادی، هدایتی را در آواز و همخوانی قطعه همراهی کرده‌اند و همچنین هنرمندان دیگری از بلوچستان به عنوان مهمان حضور دارند؛ از جمله محمدعلی دلنواز با نوازندگی ساز بنجو و داود بامری نیز با دهلک گروه را همراهی کرده‌اند.

محمدرضا هدایتی پیش از این به صورت رسمی ‌و نیمه‌رسمی ‌قطعات سیستانی را هم اجرا کرده و با توجه به عشقی که به فرهنگ و موسیقی زادگاه خود دارد، با توانایی و لطافت آوازی و شناخت ویژه از آن، این قطعه را با تغییراتی در ملودی اجرا کرده که ویژگی و رنگ و بوی تازه‌ای به آن داده است.

فرزاد مرادی در این مورد می‌گوید: «علاوه بر این آهنگ زیبای بلوچی، ما سعی داریم روی موسیقی منطقه سیستان هم بیشتر کار کنیم و با آشنایی تازه‌ای که با نگاه و صدای محمدرضا هدایتی عزیز پیدا کرده‌ایم، به زودی همکاری دیگری را هم با او انجام خواهیم داد. ما خیلی پیش از این‌ها تحقیقات را شروع کرده بودیم و حالا با انرژی و انگیزه بیشتری آن را ادامه خواهیم داد. البته این تحقیقات و فعالیت‌ها روی موسیقی همه اقوام بزرگ دیگر ایرانی هم ادامه خواهد داشت.»

مرادی همچنین در مورد قطعه «اله منی بارگ» هم مى گويد: «این قطعه را استاد شادروان ماشالله بامری سال‌ها پیش به ما معرفی کردند که ما در آلبوم «رنگواره‌های کهن» آن را با یک روایت دیگر کار کرده بودیم و این بار هم بعد از گذشت تقریباً ده سال، با تغییر دیدگاه‌مان یک جور دیگر بازآفرینی کردیم.»

در منطقه بلوچستان به شادیانه‌ها و شادمانه‌هایشان (موسیقی‌ها و ملودی‌هایی که در مراسم شادی استفاده می‌کنند) «صوت» می‌گویند. بعضی از این موسیقی‌ها شاعر مشخص هم دارند اما اغلب‌شان فولک هستند. این قطعه هم یکی از صوت‌های مشهور و محبوب بلوچی‌ست و اجرای آن در ایام نزدیک به عید قربان، هدیه ویژه‌ای است که گروه رستاک و محمدرضا هدایتی به همه مردم ایران و به ویژه مردم خونگرم و مهربان سیستان و بلوچستان تقدیم کرده‌اند.
 
منبع: 
موسيقى ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 شهریور 1396 - 11:30

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود محمدرضا هدایتی با گروه «رستاک» بلوچی خواند | موسیقی ما