برنامه یاد بعضی نفرات
 
معاون هنری وزیر ارشاد، مدیرکل دفتر موسیقی و دبیر جشنواره‌ جوان برای آغاز این رویداد پیام صادر کردند
پیام مسئولین به جشنواره ملی موسیقی جوان
موسیقی ما - همزمان با آغاز یازدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و دبیر جشنواره جوان، پیام‌های جداگانه‌ای به این جشنواره ارسال کردند.
 
«علی مرادخانی» معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیام خورد آورده است: «ان الله جمیل و یحب الجمال؛ هنر، شناخت و بیان زیبایی‌ها است با صور دل‌انگیز خیال رو به گستره‌ی گسترده‌ی جمال و کمال که ورای مرزهای محدود جغرافیا با جان انسان در هر کجای جهان پیوندی مانا برقرار می‌کند و به وارستگی و آرمان‌خواهی فرا می‌خواند. هر نوای روح‌بخشی که از فطرت و جان آدمی برآید لاجرم بر دل می‌نشیند و حال شنونده را متحول و توجه‌اش را به سوی جلوه‌های حق جلب می‌نماید. برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان با اقبال بزرگان و استقبال جوانان هنرمند و هنرجو زمینه را برای شناسایی استعدادها و معرفی آثار نو به جامعه هنری و نیز پیشرفت و تعالی فعالیت‌های هنری در داخل و خارج کشور بیش از پیش فراهم می‌نماید.

امید است این رویداد هنری که بر اساس انگیزه‌ها و اهداف متعالی و با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی شایسته با مشارکت فعال و فراگیر جوانان علاقه‌مند برگزار می‌گردد، تداوم و تعالی یابد و هنر والای موسیقی در همه گونه‌ها به ویژه موسیقی جوان همچنان در جهت رشد و تعالی مادی و معنوی و شادابی و نشاط فردی و اجتماعی به حیات بالنده خود ادامه دهد. از عموم دست‌اندرکاران به ویژه هیأت محترم داوران و دبیر محترم جشنواره یازدهم سپاسگزارم و برای همه عزیزان آرزوی توفیق دارم.»
 
همچنین «فرزاد طالبی» مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پیام داد.
 
در متن پیام مدیر کل دفتر موسیقی آمده است: «موسیقی ایرانی، فرصت ارزشمند بهره‌یابی از نتایج شگفت تلفیق زیبایی‌های فرهنگ و هنر این سرزمین و جلوه تمام ظرفیت‌های فکری و ظرافت‌های ذوق و منش و سلوک ایرانی است که همواره روزگار با زمان و زبان و زندگی ساکنان این خاک سربلند، زیستی شکوفا داشته است. این زیست فرهنگی-اجتماعی هنر موسیقی ایرانی با فراز و فرود حیات تاریخی ایرانیان، این هنر را به یکی از شاخصه‌های اصلی بازشناسی و رصد تحولات مختلف در برهه‌های متنوع حیات این سرزمین، تبدیل کرده و از این روی، آنچه به نسل امروز جامعه موسیقی ما رسیده، گنجینه ای است که بی تردید جای بسیاری برای تحقیق، آموزش، تداوم و برداشت‌های نو دارد.
 
مجموعه‌ای کم نظیر از پرده‌هاو لحن‌هایی که همچون سروی سایه‌فکن، هم‌ریشه در کسوت و تجربه چهره‌هایی ارجمند و گران‌سنگ دارد و هم در هوای تازه نوگرایی و روزآمدی، شاخه می‌گستراند و باید و شاید که برگ و بارها و جوانه‌هایی دیگر گونه برآورد. از این منظر، «یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان»، به مثابه فرصتی مغتنم برای نمایش و مرور استعدادها و توانمندی‌های تازه و نیز برجسته‌تر شدن لزوم حمایت‌هاو هدایت‌های تخصصی و کاربردی، می‌تواند محسوب گردد و توصیه موکد و بی‌تکرار به این جشنواره این که ضروری است تا جوانان هنرمند ما با درک و شناخت عمیق و دقیق زوایای موسیقی ملی و پیشنیه فرهنگی الحان بی‌بدیل رسیده تا امروز، لازمه هنری و نیاز اجتماعی جامعه کنونی را به درستی، تعریف کرده و متناسب با آن، نخواهد بود؛ که گفت: «به تماشا سوگند/ و به آغاز کلام/ آفتابی لب ایوان شماست» نوآوری‌هایی بجا و گوش‌نواز ارائه دهند و این مهم، به وسعت و شایستگی، هم ازظرفیت‌های بیکرانه موسیقی ایران عزیز بر می‌آید و هم از جغرافیای توانمندی‌ها و ذوق زیباشناسی جوانان ما، بیرون که اگر در بگشایید، به رفتار شما می‌تابد!»
 
«هومان اسعدی» دبیر یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان نیز در پیامی به این جشنواره، آن را به مثابه آزمونی هنری دانسته و هدف اصلی از برگزاری این رویداد هنری را ارتقای سطح کیفی و رونق‌بخشیدن به هنر موسیقی عنوان کرده است.
 
در این پیام چنین آمده: «جشنواره ملی موسیقی جوان به مثابه آزمونی هنری است که امکانی برای ارزیابی وضعیت کمی و کیفی آموزش موسیقی در کشور فراهم می‌کند. این جشنواره، از سویی موجب ایجاد انگیزه‌ای برای تلاش و تکاپوی بیشتر در میان نسل جوان موسیقی‌دانان می‌شود و از سوی دیگر، با همکاری صمیمانه جمع کثیری از استادان برجسته موسیقی کشور مجالی شایسته و ارجمند برای ارزیابی سطح کیفی آثار نسل جدید و سمت‌و‌سو دادن به فعالیت‌های موسیقایی آنان فراهم می‌آورد. در واقع، این رویداد طبق تعاریف بین‌المللی یک «مسابقه موسیقایی» است و توجه به قواعد و ضوابطی خاص را می‌طلبد. شرکت‌کنندگان در این جشنواره، یا به تعبیر دقیق‌تر «مسابقه موسیقایی»، باید بدانند که مسئله اصلی رونق‌بخشیدن به حیات موسیقایی و ایجاد انگیزه برای استمرار کارهای هنری و ایجاد فضایی مناسب برای تعاملات هنری است. در بسیاری از موارد رقابت‌ها بسیار فشرده و نزدیک به هم بوده و گاهی فردی با میانگین نمره بسیار اندکی، و به دلیل محدودیت‌های جشنواره، به مرحله نهایی راه پیدا نکرده است: هنرمندان نوجوان و جوان نباید به‌هیچ‌وجه انگیزه خود را از دست بدهند. قطعاً وقتی در یک ساز، مثلاً در گروه سنی «الف»، بیش از 100 شرکت‌کننده آثار خویش را ارسال کرده‌اند هر 100 نفر نمی‌توانند برنده مسابقه شوند؛ این قاعده بازی است. در هر حال، دبیرخانه جشنواره با تمهیداتی مختلف تلاش کرده است که دقت و عدالت در ارزیابی‌ها به حداکثر میزان ممکن برسد، و بدینوسیله از تمامی شرکت‌کنندگانی که آثار خویش را ارسال کرده‌اند صمیمانه قدردانی می‌کند و امیدوار است که هنرمندان نوجوان و جوان همواره به فعالیت‌های هنری و موسیقایی ارزشمند خود ادامه دهند، زیرا در نهایت هدفِ اصلی ارتقای سطح کیفی و رونق‌بخشیدن به هنر موسیقی است و نه صرفاً کسب مقام در یک رویداد مسابقه‌گونه. ما نیز به نوبه خود برای همه متقاضیان و شرکت‌کنندگان همواره موفقیت‌های روزافزون را آرزومندیم.
 
اکنون، در آستانه برگزاری این رویداد مهم فرهنگی و هنری، فرصت را مغتنم شمرده، از تمامی استادان بزرگوار و گران‌قدری که در مراحل مختلف با حضور همدلانه در شوراهای تخصصی و هیئت‌های انتخاب و داوری به رونق و اعتبار جشنواره افزوده‌اند، عمیقاً سپاسگزاری می‌کنم. برگزاری این جشنواره مرهون حمایت معاونت محترم امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی،بنیاد رودکی و همکاری انجمن موسیقی ایران است. از ایشان و نیز مدیر محترم امور اجرایی جشنواره، مدیر عامل محترم انجمن موسیقی ایران، و کلیه همکاران گرامی و ساعی در دبیرخانه و ستاد جشنواره سپاسگزاری می‌کنم.»‌
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهریور 1396 - 13:59

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پیام مسئولین به جشنواره ملی موسیقی جوان | موسیقی ما