برنامه یاد بعضی نفرات
 
«انسان‌شناسی موسیقی» با ترجمه مریم قرسو و «شیوه‌های تمرینی کنسرتو ویولن خاچاطوریان» نوشته امین غفاری
دو کتاب در حوزه موسیقی منتشر شد
موسیقی ما - کتاب «انسان‌شناسی موسیقی» نوشته آلن مریام، انسان‌شناس و انتوموزیکولوگِ آمریکایی، با ترجمه مریم قرسو توسط مؤسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شد. علاوه بر آن اولین کتاب تألیفی امین غفاری (نوازنده ویولن) نیز با عنوان «شیوه‌های تمرینی کنسرتو ویولن خاچاطوریان» در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
 
کتاب «انسان‌شناسی موسیقی» از سه بخش و ۱۵ فصل تشکیل شده که عنوان‌های سه بخش اصلی کتاب عبارتند از: «موسیقی‌شناسی قومی»، «مفاهیم و رفتار»، و «مسائل و راه‌حل‌ها.»
 
مریم قرسو (مترجم کتاب و مدرس موسیقی دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل مقطع دکتری اتنوموزیکولوژی از فرانسه) درباره این کتاب گفت: «بخش نخست بر آن است که علاوه بر معرفی تاریخی و اجمالی شکل‌گیری مفهومی رشته‌ای با عنوان «موسیقی‌شناسی قومی» به دو مسئله مهم و بنیادین دیگر، یعنی ارائه نظریه‌ای در تعریف این رشته و روش پژوهش میدانی و مطالعاتی بپردازد. در بخش دوم به مفاهیمی پرداخته می‌شود که در عین ارتباط با مقوله صوت و صدا، به حواس و ادراک تولیدکننده این صدا، یعنی انسان مربوط می‌شود؛ این‌که چگونه حواس مختلف انسانی در دریافت موسیقی با یکدیگر ترکیب می‌شوند، روند یادگیری موسیقی در انسان و در بطن بومی اقوام مختلف چگونه پیموده می‌شود و موسیقی چگونه خلق می‌شود. در عین حال، دو وجه کاملا متمایز انسان در مواجهه با موسیقی نیز مورد بحث قرار می‌گیرد؛ جایگاه اجتماعی موسیقی‌دان در جوامع مختلف و ارتباط انسانی‌ترین توانایی انسان در ارتباط با موسیقی یعنی زبان.»
 
قرسو درباره بخش پایانی کتاب گفت: «بخش سوم با عنوان «مسائل و راه حل‌ها» به حضور این موارد در متن مطالعه موسیقایی اشاره می‌کند و موسیقی را در ارتباط با حواس تولیدکننده آن، یعنی انسان در کنار هم قرار می‌دهد و به مباحث بسیار پیچیده‌ای مانند زیبایی‌شناسی و نمادین بودن موسیقی وارد می‌شود.»
 
امین غفاری (نوازنده ویلن) که به‌تازگی در آکادمی جهانی کرونبرگ آلمان شرکت کرده و در سال ٢٠١٥ جزء ٢٥ نوازنده برتر مسابقات جهانی ارمنستان شده، پس از انتشار سی‌دی کنسرتو ویلن چایکوفسکی برای اولین‌بار در ایران و اجرای کنسرتو ویلن خاچاطوریان همراه ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی، کتابی را با عنوان «شیوه‌های تمرینی کنسرتو ویلن خاچاطوریان» به چاپ رسانده است.
 
این کتاب به بیان مراحل تمرینی این کنسرتو و راهکارهای اجرای هرچه بهتر این قطعه -که از سخت‌ترین قطعات ویلن است- می‌پردازد.
 
مراسم رونمایی از این کتاب هفته آینده، در آستانه برگزاری کنسرت ویلن امین غفاری در تالار وحدت و هم‌زمان با نشست خبری این کنسرت برگزار خواهد شد.
 
کنسرت ویلن امین غفاری ٢٩ مرداد در تالار وحدت با اجرای موسیقی فیلم‌هایی مانند «بازی تاج‌ و تخت» و «دزدان دریایی کارائیب» و آثار ویلن کلاسیک برگزار می‌شود.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مرداد 1396 - 16:55

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دو کتاب در حوزه موسیقی منتشر شد | موسیقی ما