برنامه یاد بعضی نفرات
 
ترکیبی از فضای فولک و کلاسیک ایرانی با موسیقی مدرن
نخستین آلبوم گروه «هترا» با نگاه به فضای اسطوره‌ای خاورمیانه منتشر شد
موسیقی ما - اولین آلبوم رسمی گروه «هترا» منتشر شد. موسیقی این اثر، ترکیبی از فضای فولک و کلاسیک ایرانی با موسیقی مدرن، بلوز و مینیمال است که سبک آن را می‌توان سایکدلیک فولك psychedelic folk نامید.
 
این آلبوم شامل هشت قطعه با نام‌های «پیدایش»، «سپیده دم»، «درخشش»، «تعادل»، «ساعت سایه‌ها»، «کوهی در غرب»، «جهان زیرین» و «بازگشت» است. «هترا» نام شهری باستانی در استان نینوا عراق امروزی است و ایده درونی اثر، بر اساس فضای اسطوره‌ای و کهن منطقه خاور میانه شکل گرفته است.
 
آلبوم «هترا» روایت کننده یک روز کامل خدای خورشید (شمش) است؛ به هنگام سپیده دم، شَمَش خدای خورشید سوار بر ارابه زرینش از دروازه آسمان بر کوهی در شرق پدیدار می‌شود. او پرتو درخشان خود را بر همه موجودات زمین می‌افکند و تاریکی و بدی را می‌زداید. او‌‌ همان نیرویی در نور است که راستی را آشکار می‌سازد. به همین دلیل او در میان خدایان و انسان‌ها به عنوان نگهبان عدالت و برابری شناخته می‌شود. شمش سفر خود را در آسمان پی می‌گیرد و هنگامی که از میانه آسمان گذر می‌کند، سایه‌ها روی زمین بلند‌تر می‌شوند و تاریکی هر لحظه نمایان‌تر می‌شود تا هنگام غروب که او وارد دروازه غربی آسمان می‌شود و زمین را ترک می‌کند. این دروازه توسط موجودات دهشتناکی که نیمی انسان و نیمی کژدم هستند، پاسداری می‌شود. آن‌ها وظیفه دارند تا دروازه را برای شمش بگشایند و پس از عبور او ببندند و به مسافران درباره خطرات نهان پشت این دروازه، هشدار دهند. در پس این دروازه جهان زیرین یا سرزمین بی‌بازگشت قرار گرفته است. جهان زیرین تاریک، پر از گرد و خاک و نامطبوع است. همه مردگان در آنجا سرگردانند و به دنبال آب می‌گردند، اما تنها چیزی که برای خوردن می‌یابند خاک است. شمش به جهان زیرین می‌رود تا سرنوشت مردگان را تعیین کند. سپس دوباره هنگام سپیده دم، او به زمین بر می‌گردد تا بلندی‌ها را روشن سازد. شمش هر روز و هر شب این سفر بی‌پایان را ادامه می‌دهد.
 
گروه «هترا» در سال ۹۱ با صادق کیا ( نوازنده تنبور ) و امیررضا خاکباز ( نوازنده سازهای کوبه‌ای) با نیت ساخت و تولید آثاری در فضای فولک و کلاسیک ایرانی با نیم نگاهی مدرن شکل گرفت. در همان ابتدای راه با آشنایی با کیان حجازی ( تهیه‌کننده ) و فرشاد پاسدار ( نوازنده گیتار الکتریک ) گروه به سمت موسیقی مدرن‌تری تغییر مسیر داد. در مدت زمانی کوتاه آروین مقصودلو (ایده پرداز و نوازنده سینتی‌سایزر) نیز به این گروه اضافه شد و از آن زمان گروه «هترا» با نگاهی کانسپشوال به مسیرش در تولید ادامه داد. هم‌فکری‌های فرشاد، صادق، آروین و امیرضا باعث شد تا گروه «هترا» با حفظ اصالت ایرانی خویش، دست به تنظیماتی مدرن در فضاهای سایکادلیک، بلوز و الکترونیک بزند. پس از تنظیم قطعات و شکل‌گیری نهایی فرم موسیقایی این گروه، نیاز به استفاده از اصوات بم اما مینیمال در گروه احساس می‌شد و از آن پس کیان حجازی نیز به عنوان نوازنده گیتارباس به نوازندگان این گروه اضافه شد. کلیه قطعات آلبوم گروه هترا به‌صورت گروهی ساخته و تنظیم شده است.
 
کیان حجازی تهیه‌کننده‌گی این کار را برعهده داشته و توسط «نشر و پخش جوان» در بازار توضیع شده که علاقه‌مندان می‌توانند این آلبوم را از مراکز معتبر فروش در بازار موسیقی تهیه یا به صورت قانونی و آنلاین از طریق سایت‌های فروش آنلاین، آن را به صورت قانونی خریداری و دانلود کنند.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1396 - 13:45

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نخستین آلبوم گروه «هترا» با نگاه به فضای اسطوره‌ای خاورمیانه منتشر شد | موسیقی ما