برنامه یاد بعضی نفرات
 
روایت مطبوعات ایتالیا از اجرای کنسرت موسیقی کروبینی در تهران
موسیقی ما - روزنامه 'لارپوبلیکا'با عنوان 'جوزپه وردی در تهران' افزود: در پایان کنسرت مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر کروبینی به رهبری ریکاردو موتی، تماشاگران حاضر در تالار وحدت از جمله جمعی از مقام های ایرانی، ایستادند و هنرمندان را تشویق کردند. 12 دقیقه تشویق برای نوازندگان ایرانی و ایتالیایی که آثار معروف جوزپه وردی را به رهبری استادانه موتی در تالار وحدت تهران ارائه کردند همچنین سبب شد که برگزارکنندگان این کنسرت هم نفس راحتی بکشند.
روزنامه ایتالیایی نوشت: تحقق این ابتکار عمل و نواختن آثار جوزپه وردی در تهران که در چارچوب برنامه 'جاده های دوستی' جشنواره 'راونا' صورت گرفت، کار ساده ای نبود. در حالیکه تنش های مختلف در عرصه بین المللی موج می زند و رسانه ها به صورت روزانه از برخورد بین غرب و اسلام خبر می دهند، استفاده از موسیقی برای ساختن پل برادری و دوستی بین ملل این کنسرت را به یک فرصت بی نظیر و دارای ارزش فرهنگی و سیاسی مبدل ساخت.
روزنامه ایتالیایی افزود: نواختن آثار جوزپه وردی در کشوری که بر روی دیوارهای پایتخت آن کاریکاتورهای ضد آمریکایی نقش بسته و با تکیه بر هویت فرهنگی از خود در برابر جهانی سازی غربی دفاع می کند اتفاق فوق العاده ای است. موتی می گوید 'دلیل اینکه این کنسرت ها را برگزار می کنم این است که به زیبایی موسیقی اعتقاد دارم. موسیقی وردی به زبانی جهانی با تمامی انسانها صحبت می کند و عظمت موسیقی کلاسیک نیز در همین است که از دل برخاسته و بر دلها می نشیند'.
روزنامه 'کوریره دلاسرا' نیز با عنوان « موتی و چالشی که به پیروزی رسید» نوشت: کلادیو موتی یک کنسرت تاریخی را در تهران رهبری کرد و این چالش را به پیروزی رساند. استاد شهیر ایتالیایی در چارچوب ابتکارعمل 'جاده های دوستی' که بیست سال پیش در سارایوو آغاز شد و امسال در تهران توقف کرد، معروفترین آثار جوزپه وردی را در تالار وحدت بر روی صحنه برد.
این روزنامه ایتالیایی افزود: این کنسرت مشترک توسط نوازندگان ارکستر 'کروبینی' و ارکستر سمفونیک تهران به فاصله 45 سال از کنسرت تاریخی دیگری به رهبری فون کارایان اجرا شد.
'کریستینا موتی' همسر ریکاردو موتی و رئیس جشنواره 'راونا ' گفت که از برگزاری این کنسرت به رغم تمامی دشواری ها بسیار خرسند است.
'مائورو کونچاتوری' سفیر ایتالیا در ایران در این باره گفت: هنگامی که در سیستمی مانند آنچه در اینجاست کار جدیدی انجام می دهی، تا حدی مخاطره آمیز است. چون آداب و رسوم غربی وجود ندارد ممکن است به عنوان یک حرکت ابزاری فرهنگی تلقی شود. در ایران کنسرت های موسیقی سنتی ایرانی یا موسیقی فولکوریست روسی نواخته می شود، اما کنسرت های موسیقی کلاسیک غربی نادر است.
به گفته موتی، موسیقی 'وردی' یک موسیقی جهانی است که به همه تعلق دارد و از بشر برای بشر سخن می گوید.
در میان تماشاگران این کنسرت می توان از 'دورینا بیانکی' معاون وزارت فرهنگ ایتالیا، علی مرادخانی معاون وزارت فرهنگ ایران، مجید تخت روانچی معاون وزیر امور خارجه و بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نام برد.
این کنسرت موسیقی به تازگی در تالار وحدت تهران برگزار و با اقبال گسترده مخاطبان روبه رو شد. 
منبع: 
خبرگزاری ایرنا
تاریخ انتشار : شنبه 24 تیر 1396 - 01:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود روایت مطبوعات ایتالیا از اجرای کنسرت موسیقی کروبینی در تهران | موسیقی ما