برنامه یاد بعضی نفرات
 
با اجرای ارکستر یزدان‌پناه در شیراز اتفاق می‌افتد
فعالیت جدی یک آنسامبل خانوادگی
موسیقی ما - پانزدهم تیرماه یک ارکستر که بیشتر اعضایش از یک خانواده هستند در مجموعه فرهنگی هنری «احسان» شیراز روی صحنه می‌رود. ارکستر «یزدان‌پناه» از اعضای این خانواده و جمعی از نوازندگان و موزیسین‌های شیرازی تشکیل شده است. آن‌ها حدود یک سال پیش فعالیت گروهی خود را آغاز کردند. «رضا یزدان‌پناه» بزرگ‌ترین عضو این خانواده‌ موسیقایی، سرپرستی و آهنگسازی ارکستر را برعهده دارد. ساختار فعلی ارکستر تشکیل شده از آنسامبل زهی شامل ۴ ویولن و ۱ ویولنسل، کلارینت، قانون، سنتور، تار، سرنا، کمانچه، نقاره و تنبک است.
 
در این ارکستر هم سازهای ایرانی و هم سازهای کلاسیک غربی حضور دارند. هدف از این هم‌نشینی، تنظیم و آهنگسازی در فضای نغمه‌های کلاسیک و فولکلور موسیقی ایرانی به صورت پُلی‌فونی است. پلی‌فونی یا چند صدایی موضوعی است که برای بسیاری از آهنگسازان ایرانی دغدغه محسوب می‌شود و باعث شکل‌گیری تجربه‌های جدیدی شده است؛ از آثار حسین علیزاده گرفته تا علی قمصری. با توجه با قابلیت یک ارکستر با سازهای بیشتر، گسترش و افزایش این ارکستر، افقی جدی پیش رو است.
 
رضا یزدان‌پناه بیش از هر ژانر دیگری گرایش به نغمه‌های بومی نواحی مختلف ایران داشته و در آهنگسازی خود از لهجه‌های مختلف موسیقی مناطق بهره می‌گیرد. آهنگسازی در این اجرا بیشتر با الهام از موسیقی نواحی ایران انجام شده و در برخی قسمت‌ها از ملودی‌های موسیقی ردیف دستگاهی، روی اشعار مولانا، سعدی، جامی و ژاله اصفهانی به صورت چند صدایی استفاده شده‌است.
 
اعضای ارکستر در این اجرا عبارتند از رضا یزدان‌پناه (تار و سه‌تار)، علی یزدان‌پناه (سنتور)، محمد یزدان‌پناه (تنبک)، الهام یزدان‌پناه (ویولن)، مسعود نامداری (ویولن و کمانچه)، کورش بهراد (کلارینت)، سحر کشاورز (قانون)، صبا بهبودی (ویولن)، سروش علی‌نژادیان (ویولن)، رکسانا سبوکی (ویولنسل) و محمد رضازاده (آواز). همچنین همنوازان گروه تنبک در مغنی‌نامه و شادیانه‌ی نوروز: حسن علیپور، ملیحه محسنی، نجمه مزروعی، رضا رییسی، الناز خوش نیت و محسن ایزدی هستند.
 
همچنین اعضای این آنسامبل پیش از این سه آلبوم به نام‌های؛ گشایش، عشق آمد و تماشای صبا توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر کرده و کنسرت‌هایی در ایران، آمریکا و بیروت برگزار کرده‌اند. لازم به ذکر است علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت این کنسرت که پانزدهم تیرماه، ساعت 21 در مجموعه فرهنگی احسان برگزار می‌شود به سایت ایرانتیک (irantic.com) مراجعه کنند.
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 تیر 1396 - 09:43

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فعالیت جدی یک آنسامبل خانوادگی | موسیقی ما