برنامه یاد بعضی نفرات
 
طنین "شیرهای ایرانی" در تالار وحدت می‌پیچد / مازیار یونسی: "آیسو" افتخار می‌کند که برای "پرویز تناولی" به صحنه می‌رود

موسیقی ما - ارکستر سمفونیک ایران و اتریش(آیسو) پس از نخستین کنسرت بهاری خود در فروردین ماه سال جاری ، حالا و همزمان با آغاز نمایشگاه "پرویز تناولی و شیرهای ایرانی" در موزه هنرهای معاصر، قرار است در پاسداشت، سال‌ها فعالیت هنری آقای خاص مجسمه‌سازی ایران قطعاتی از سه آهنگساز مشهور کشور، کریستف رضاعی، پیمان یزدانیان و مازیاریونسی را اجرا کند.

ارکستری متشکل از نوازندگانی جوان و رهبری خوش آتیه که موسیقی کلاسیک را به خوبی می‌شناسد. این ارکستر به واسطه اجرا برای آقای خاص هنر ایران، این روزها در سالن رودکی مشغول تمرین هستند و با شور و شوق تا پاسی از شب را به تمرین قطعات کنسرت می‌پردازند.

صدادهی ارکستر در میان تمرین‌ها، گوش‌ها را تیز می‌کند. اعضای اصلی گروه و برخی میهمان‌هایی که از دیگر ارکسترها به "آیسو" آمده‌اند در یک نظم و هماهنگی قطعه‌های نوشته شده برای "شیرهای ایرانی" پرویز تناولی را می‌نوازند. نظمی که نشان از یک پیشرفت در میان نوازندگان و در کل خود ارکستر دارد.

با افتخار برای پرویز تناولی می‌نوازیم

مازیار یونسی آهنگساز و رهبر ارکستر "آیسو" در این‌باره به هنرآنلاین گفت: "آیسو" افتخار می‌کند که قرار است در پاسداشت پرویز تناولی بنوازد. این نخستین بار است که در ایران برای چنین رخدادی  و در کنار نمایشگاه آثار یک هنرمند، اجرای کنسرتی سفارش داده می‌شود. در حقیقت نحوه سفارش به این صورت بود که بعد از صدور مجوز برگزاری کنسرت که با همکاری نشر هرمس و بنیاد پری صفا  انجام گرفت، بحثی به میان آمد که آثار سه آهنگساز در این ارکستر نواخته شود و آن سه نفر یکی خود من بودم ، آقای پیمان یزدانیان و کریستف رضاعی. بعد از این زمانی که به دنبال آن بودند که ارکستری را برای اجرا انتخاب کنند، نهایت نظر همه با "آیسو" بود و کار هم به این ارکستر سپرده شد.

او که معتقد است این اجرای برای پرویز تناولی کار کوچکی است؛ توضیح داد: مگر ما چند آرتیست تاثیرگذار در کشور داریم. ما باید از این هنرمندان قدردانی کنیم و این دست کارها که در شان مقام برخی هنرمندان باشد باید بیشتر انجام شود. به نظر من اصولا سابقه چنین کارهایی در کشور ما باب نیست و خب کار بزرگی دارد در این زمینه اتفاق می‌افتد. ما در این اجرا با 63 نوازنده کار می‌کنیم و شاید با تیم پشتیبانی این کنسرت تعدادمان به بیش از 100 نفر برسد و یا شاید بیشتر از این تعداد که همه هم برای این کنسرت فعالیت می‌کنند و به صورت مستقیم با این کنسرت درگیر هستند.

یونسی که امیدوار است این اتفاق‌ها برای دیگر هنرمندان هم باب شود، افزود: ما امیدواریم که آقای تناولی از این اتفاق خوشحال باشد. ما در طول این مدت با آقای تناولی گفت‌وگوهایی داشتیم و از حضورشان استفاده کردیم و گاهی از نظرات ایشان نیز استفاده کردیم.

رهبر ارکستر آیسو گفت: آثاری که در این کنسرت ارائه می‌شود با الهام از مجموعه آثار شیرهای ایرانی آقای تناولی است و ما بر اساس ایده ایشان و بر اساس کلکسیون محلی این هنرمند و بر اساس شیرهای ایرانی آهنگ‌سازی کردیم و امیدوارم که از این اجرا خوش‌شان بیاید.

یونسی توضیح داد: یک بخش از ارکستر نوازنده‌های جوان هستند و به همین دلیل دوستان استقبال کردند و گفتند که خوب است که این اتفاق  به واسطه نسل جوان رخ بدهد و خود بدعتی باشد. در حقیقت این یک سفارش بود که به واسطه رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

رهبر ارکستر آیسو درباره نوازندگان گفت: تیم این اجرا  همان گروه همیشگی ارکستر هستند و تنها چند نوازنده به ما اضافه شده‌اند و این با توجه به اندازه ارکستر صورت گرفته است. باید در نظر داشته باشیم این افراد بین ارکستر ملی، سمفونیک، فیلارمونیک، نیلپر  و آیسو مشترک هستند. ما بنا بر ماهیت ارکستر به ارکستر زهی کوچک‌تری نیازمند بودیم اما قاعدتا در بخش بادی سازهایی به ارکستر اضافه شده است و به دلیل یکی از قطعات آقای رضاعی، نمیا جوزی نوازنده نی در این اجرا ما را همراهی می‌کند.

ارکستر سمفونیک ایران و اتریش (آیسو) قرار است ساعت ۲۲ روزهای دوشنبه و چهارشنبه 12 و 14 تیرماه، همزمان با افتتاح نمایشگاه پرویز تناولی در موزه هنرهای معاصر تهران، کنسرتی را با اجرای آثاری از کریستف رضاعی، پیمان یزدانیان و مازیار یونسی در تالار وحدت برگزار ‌کند. .

ارکستر سمفونیک آیسو (ایران-اتریش) از سال ۱۳۸۵ در انجمن فرهنگی اتریش در تهران آغاز به کار کرده است. مدیریت هنری این مجموعه بر عهده "کریستیان شولتز" نوازنده ویلنسل و رهبر اتریشی است که خود به عنوان مدیر اجرایی ارکستر سمفونیک وین، رهبر ارکستر در مدرسه موسیقی موتزارت در وین و نیز مدیر سری کنسرت‌های تحت عنوان "نوسانات" مشغول به کار است.

ارکستر سمفونیک ایران-اتریش  تاکنون در چندین فستیوال حضور داشته و در مناسبت‌های رسمی در سفارتخانه‌های کشورهای مختلف، شرکت‌ها و نیز دانشگاه تهران اجرا کرده است. رپرتوار این ارکستر دربرگیرنده آثار کلاسیک اروپایی و ایرانی و موسیقی فولکلور محلی است. از سوی دیگر همواره کارگاه‌های آموزشی، سمینارها و مسترکلاس‌های نوازندگی ویژه نوازندگان ارکستر سمفونیک در انجمن فرهنگی اتریش در تهران برگزار می‌شود.

ارکستر سمفونیک آیسو در کنسرت بهاری خود با رهبری مازیار یونسی به اجرای کنسرتوی پیانو شماره ۲۱ موتزارت و سمفونی هفتم بتهوون پرداخت و پیانیست برجسته اتریشی کریستیانه کرایوا در این کنسرت به عنوان تک‌نواز میهمان، آیسو را همراهی کرد.

منبع: 
هنرآنلاین
تاریخ انتشار : شنبه 3 تیر 1396 - 01:21

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود طنین "شیرهای ایرانی" در تالار وحدت می‌پیچد / مازیار یونسی: "آیسو" افتخار می‌کند که برای "پرویز تناولی" به صحنه می‌رود | موسیقی ما