برنامه یاد بعضی نفرات
 
برگزاری ویژه برنامه مناجات و موسیقی عرفانی هزارصدا با حضور کیایی، نوربخش و پورامید
اجرای آثاری دعاگونه از بزرگان آهنگسازی و آواز توسط برگزیدگان هزارصدا
موسیقی ما - ویژه‌برنامه موسیقی عرفانی و مناجات برنامه هزارصدا، بعد از افطار پنج شنبه 18 خرداد برگزار شد. در این برنامه میلاد کیایی، حمیدرضا نوربخش و علیرضا پورامید به عنوان کارشناسان روی صحنه حضور داشتند اما از آنجایی که برنامه به شکل مسابقه نبود، آنها با پرسش‌های مدیر و مجری برنامه آرش نصیری، درباره اصل آهنگ‌های اجرا شده و استادانی که آن کارها را پیش از این اجرا کرده بودند سخن گفتند.
 
در ابتدای برنامه مجری این شعر مشهور مولانا را خواند: «این دهان بستی دهانی باز شد/ تا خورنده لقمه‌های راز شد» و سپس تیتراژ برنامه پخش شد. در ابتدای تیتراژ هم، روی طرح معروفی از پرچم ایران کار هادی حیدری که در فضای مجازی مطرح شده نوشته شده بود: «چو ایران نباشد تن من مباد» و مجری هم شهادت جمعی از هم‌وطنانمان را در فاجعه تروریستی 17 خرداد تسلیت گفت.
 
پس از آن و بعد از سخنان اولیه میلاد کیایی، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) برخی نظرات جامعه موسیقی و انتظاراتشان از رییس جمهور را مطرح کرد. نوربخش پس از اعلام تسلیت و ابراز همدری خانواده موسیقی با خانواده شهدا و مجروحان واقعه تروریستی 17 خرداد، به انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و گفت: «در 29 اردی‌بهشت و قبل از آن در کارزارهای انتخاباتی شاید اولین بار بود که جامعه موسیقی به این شکل استثنایی، در یک تکاپو و حرکت منسجم در صحنه وارد شدند و نظرات و دغدغه‌هایشان را گفتند و از دکتر روحانی حمایت کردند. این حجم از گفتگو و تلاش حکایت از یک سری مطالبات هم دارد.»
 
نوربخش با ذکر این نکته که موسیقی و موسیقیدانان ما کم مشکل ندارند گفت: «سال‌ها است که این مشکلات سر راه موسیقی هست و مواقعی هم شدت و ضعف پیدا می‌کند. این دغدغه‌ای عمیق و مطالبه جدی ما است که دولت و دولتمردان باید برای آن چاره‌ای اساسی بیاندیشند تا ما در چهار سال پیش رو نه تنها شاهد حوادث تلخ در موسیقی‌مان نباشیم، بلکه شاهد شکوفایی هم باشیم».
 
مدیرعامل خانه موسیقی با بیان اینکه این مطالبات بارها و بارها اعلام شده گفت: «کاش دیروز که افطاری هنرمندان با رئیس جمهور بود هم اعلام می‌شد. نوربخش ضمن بیان اینکه «همه ما می‌دانیم که موسیقی چه مشکلاتی دارد و چقدر در گوشه و کنار به آن نامهربانی می‌شود» افزود: «در گوشه و کنار کشور نگاه‌های ملوک‌الطوایفی هست و هر کسی به خودش اجازه می‌دهد که راجع به موسیقی ابراز نظر بکند و نظرش را اعمال کند. ما بارها گفته‌ایم که ما یک جغرافیا، یک کشور، یک دولت و یک قانون داریم و خواست جدی ما چیز پیچیده‌ای نیست. ما می‌خواهیم همه و همه ملتزم قانون باشند. انشالله که آقای رییس جمهور بیش از پیش این مسئله را پیگیری کنند و آن را جدی بگیرند.»
 
او با بیان این نکته که نسل جوان موسیقیدان ما مشکل اشتغال و امنیت شغلی دارند ابراز امیدواری کرد که این مسئله مورد توجه قرار بگیرد.
 
سپس گروه «ملک» به سرپرستی و خوانندگی محمدافروز برای اجرا به روی صحنه دعوت شدند. آنها بنابر آنچه برایشان در نظر گرفته شده بود آهنگ «همه درها اگر بسته، در قصر خدا بازه» ساخته امیر پازوکی و اجرا شده توسط اکبر گلپایگانی را با یک گروه 8 نفره بعلاوه هشت 8 گروه کر اجرا کردند.
 
پس از این اجرا، نصیری از نوربخش درباره شیوه آوازخوانی استاد گلپایگانی، از میلاد کیایی درباره اجرای صحنه‌ای و مناسب‌خوانی ایشان و از علیرضا پورامید درباره فضای اجتماعی که این آثار در آن تولید می‌شدند پرسید و هر سه این کارشناسان در مورد این پرسش‌ها توضیحات مفصلی دادند.
 
بعد از این اجرا «جابر برزگر» با نوازندگی عود محمد محسنی غزل «ما شبی دست برآریم و دعایی بکنیم» را خواند و سپس گروه «ققنوس» به سرپرستی و خوانندگی «علیا کاظمیان» و تنطیم «آرمین عمرانی» به روی صحنه دعوت شدند تا «ملکا ذکر تو گویم» ساخته استاد فرامرز پایور را که پیش از این استاد شجریان آن را خوانده اجرا کنند. پس از این اجرا کارشناسان درباره استاد پایور و جایگاه هنری و شخصیتی و از جمله نظم و دیسیپلین ویژه‌شان سخن گفتند.
 
اجرای بعدی به عهده «علیرضا جعفرزاده» بود که اشعاری از مناجات‌نامه خواجه عبدالله انصاری را به شکل آوازهایی دعاگونه خواند و مورد تشویق قرار گرفت.
 
اجراکنندگان بعدی گروه «نوای خیال» به سرپرستی و آهنگسازی «جهانبخش احمدپور» بودند که به شیوه دعاخوان‌های قدیم اشعاری دعاگونه را در آواز و تصنیف خواندند و پایان بخش اجراها هم اجرای «محمدهاشم احمدوند» به عنوان خواننده میهمان بود که با نوازندگی تار برادرش «داود احمدوند» قطعاتی دعاگونه از مولانا را در ماهور به زیبایی اجرا کرد.
 
با این اجرا، ویژه‌برنامه هزارصدا، نیم ساعت از نیمه شب گذشته به پایان رسید.
 
هزارصدا برنامه‌ای برای معرفی استعدادها و چهره‌های جوان موسیقی است که در دو بخش موسیقی سنتی و موسیقی پاپ هر ماه برگزار می‌شود و بنا بر اعلام مدیر و مجری آن «آرش نصیری»، برنامه بعدی 22 تیرماه و در ژانر پاپ خواهد بود. نصیری دلیل این فاصله را، تقارن برنامه بعدی با ایام تعطیلی‌های عید فطر عنوان کرد. به این ترتیب در تیرماه فقط یک برنامه برگزار می‌شود و پس از آن و از ماه‌های بعد، هر ماه دو برنامه برگزار خواهد شد.
 
 
* حاشیه‌ها:
- در همان اوایل برنامه علیرضا پورامید عنوان کرد که با عنوان موسیقی عرفانی برای این برنامه موافق نیست و نصیری توضیح داد که نمی‌دانست عنوان این برنامه را چه بگذارد و پورامید هم پذیرفت این‌که این عنوان را چه باید بگذاریم مشکل است و در مورد هر کدام ار عناوینی که ممکن بود بتوان روی این برنامه گذاشت توضیحاتی داد. البته اواخر برنامه این موضوع را عنوان کرد که شاید بتوان عنوان این برنامه را حمدیه گذاشت.
 
- در بخشی از برنامه، وقتی نصیری می‌خواست از کیایی سوالی درباره استاد پایور بپرسد، عنوان کرد که ایشان شاگرد استاد پایور بوده است. کیایی که خود از استادان برجسته سنتور است گفت شانس این را نداشته که شاگرد پایور باشد و برادرش ایرج کیایی استادش بود که خود از شاگردان برجسته استاد صبا بود. او سپس نظم و دیسیپلین و جایگاه رفیع استاد پایور را ستود.
 
- در بخشی از برنامه که نوربخش درباره استاد پایور سخن گفت، ضمن برشمردن ویژگی‌های شخصیتی و هنری ایشان گفت که این هنرمند بسیار مذهبی بود اما هیچ‌گاه اهل تظاهر نبود.

- مهدی آذرسینا، محمدرئوف قنبری، حسین علیشاپور، سپیده نیکرو و مجید ناظم‌پور از جمله مهمانان برنامه بودند.
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 خرداد 1396 - 15:47

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اجرای آثاری دعاگونه از بزرگان آهنگسازی و آواز توسط برگزیدگان هزارصدا | موسیقی ما