برنامه یاد بعضی نفرات
 
در دهمین دور این نشست صورت می‌گیرد
بررسی «ریتم در آواز ایرانی» در نشست آیین آواز
موسیقی ما - دهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی آموزشی آیین آواز، 30 خرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. در این برنامه در بخش مباحث فنی و تئوریک، مهدی آذرسینا، مرتضی غزنوی و علی شیرازی درباره ریتم در آواز ایرانی به هم‌اندیشی و تبادل نظر می‌پردازند.
 
در خبر برگزاری این نشست در معرفی این افراد عنوان شده است: ‌مهدی آذرسینا (آهنگساز و نوازنده باسابقه کمانچه) متولد ۱۳۲۵ تبریز از نوجوانی نواختن ویلن را نزد رحمت‌الله بدیعی آغاز کرد. سپس در دانشکدۀ هنرهای زیبا ضمن آشنایی با مبانی موسیقی ایران و جهان، موسیقی دستگاهی را نزد داریوش صفوت و نورعلی برومند آموخت و نوازندگی کمانچه را هم در محضر زنده‌یاد اصغر بهاری تجربه کرد. آذرسینا سال ۱۳۷۱ اولین متد نواختن کمانچه را برای چهار دورۀ آموزشی، با نام «شیوۀ کمانچه نوازی» زیر عنوان «گنجینۀ فرهنگ و موسیقی سروش» و با مقدمه‌ای به قلم استاد علی تجویدی، و تقریظ استاد اصغر بهاری به همراه آلبوم شورآفرین (اجرای آهنگ‌های شاخص کتاب، با کمانچه) منتشر کرد. ضبط و نغمه نگاری و انتشار آثار استاد بهاری را به شکل کتاب و نوار با اجرای خود استاد، از طریق سازمان انتشارات سروش در ۱۳۷۳ انجام داد. سپس یک دوره ردیف موسیقی ایران به روایت میرزا عبدالله- برومند را با کمانچه نوازی در مجموعه ای شش ساعته به همراه کتاب شامل نغمه نگاری تمام ردیف، در ۱۳۷۹ به پایان برد که سروش آن را منتشر کرد. او همچنین به عنوان آهنگساز و نوازنده آلبوم‌های زیادی را در کنار خوانندگان حرفه‌ای اجرا و منتشر کرده است. از آذرسینا چندی پیش کتاب «شعر؟ یا موسیقی؟ (تَنَنای شعر سپید)» به بازار کتاب آمد که به قول خودش عصاره‌ای است از تمام پژوهش‌ها و دریافت‌های او از موسیقی ایران و تمام جوانب فنی و کاربردی موسیقی دستگاهی ایران در هم‌نشینی با شعر و کلام فارسی.
 
مرتضی غزنوی (خواننده و مدرس آواز) متولد ۱۳۳۷ گلپایگان آموختن آواز را نزد زنده‌یاد رضوی سروستانی شروع کرد و سپس نزد مجید کیانی یک دوره روایت استاد دوامی از ردیف آوازی را گذراند و به آموختن زیبایی‌شناسی ردیف نیز پرداخت. غزنوی به مدت 14 سال در مکتبخانه میرزاعبدالله (به مدیریت زنده‌یاد محمدرضا لطفی) آموخته‌های آوازی‌اش را به هنرجویان منتقل کرد. او به عنوان خواننده اجراهایی را نیز در داخل و خارج کشور تجربه کرده و هم‌اکنون به عنوان استاد دانشگاه علمی کاربردی و نیز آموزشگاه تحت مدیریت خودش به تدریس ادامه می‌دهد.
 
علی شیرازی (آوازپژوه و خواننده) متولد ۱۳۵۰ ری از سال ۱۳۶۹ آموختن آواز را شروع کرد و در ادامه نزد شاپور رحیمی، رضا رضایی‌پایور و محسن کرامتی به فراگیری ردیف آوازی و دقایق و ظرایف هنر خوانندگی پرداخت. در ادامه نیز به نگارش مقالات تخصصی موسیقی و نگارش چند کتاب مشغول شد. صدای این خواننده را می‌توان در سه فیلم مستند «فرخی یزدی» (که این روزها در گروه هنر و تجربه در حال اکران است) به همراه «نغمه‌سرای کودکان» و «میراث کهن» شنید. شیرازی بنیانگذار شب آواز ایرانی و آیین آواز نیز هست و زمستان سال گذشته هم با موضوع ریتم در آواز ایرانی در فرهنگسرای ولا در تهران به سخنرانی توأم با اجرای آوازهایی مرتبط با موضوع بحث پرداخته بود.
فرهنگسرای ارسباران در ضلع شمال غربی پل سیدخندان، خیابان جلفا واقع شده و ورود به نشست تخصصی آیین آواز برای همه آزاد است.
تاریخ انتشار : جمعه 19 خرداد 1396 - 15:34

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بررسی «ریتم در آواز ایرانی» در نشست آیین آواز | موسیقی ما