برنامه یاد بعضی نفرات
 
در مراسم آیینی پرده‌خوانی عنوان شد
اردشیر صالح‌پور: پرده‌خوانی از دوران ساسانی تا امروز ادامه داشته است
موسیقی ما - مراسم آیینی پرده‌خوانی در هفته مناسبتی ماه رمضان در شهر کتاب، شنبه‌شب 6 خرداد در فروشگاه مرکزی شهر کتاب با حضور دکتر «اردشیر صالح‌پور» و مرشد «محسن میرزاعلی» برگزار شد.
 
«اردشیر صالح‌پور» بر این اعتقاد است که شهر کتاب مرکزی با برگزاری این هفته مناسبتی در این ماه شریف به سنت گذشته ایرانیان ادای دین کرده است: «پرده‌خوانی عمدتا به دوره ساسانی برمی‌گردد؛ اما به مرور زمان کامل شده است. به عنوان مثال هنر نقالی، به دوره اشکانی برمی‌گردد و گوسان‌ها، حکم نقالان و راویان را داشته است و در زمان هخامنشیان در کوی و برزن حرکت می‌کردند و برای مردم شعر می‌خواندند. یا مثلا ارژنگ که به واسطه نقاشی رسالتش را انجام می‌داد، به نوعی پرده‌خوانی می‌کرده است؛ اما برای نخستین بار، در جنگ چالدران بود که مرشدها برای تهییج سربازان، برای آنها رجز‌خوانی می‌کردند، بنابراین پرده‌خوانی پیش از این‌که مذهبی باشد، ملی و حماسی بوده است. پرده‌خوانی به این ترتیب شکل گرفت و ادامه پیدا کرد و تا امروز هم ادامه داشته است.»
 
او هم‌چنین با اشاره به ویژگی‌های بصری این هنر به این مساله اشاره کرد که پرده‌های نقالی پرسپکتیوی دارد که با پرسپکتیو نقاشی‌های غربی تفاوت دارد؛  در ادامه، مرشد محسن میرزا علی، با خواندن شعرهایی، حکایت خود را آغاز و داستان‌های متفاوتی را برای حضار نقالی کرد.
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 خرداد 1396 - 16:30

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اردشیر صالح‌پور: پرده‌خوانی از دوران ساسانی تا امروز ادامه داشته است | موسیقی ما