با برگزاری فینال هزارصدا برای انتخاب بهترین خواننده سال به داوری نیکپور، نصرتی، عباسی و غیاثی
خواننده‌ای که در مترو می‌خواند، جایزه 15 میلیونی را برد
موسیقی ما - پنج شنبه 21 اردی‌بهشت، ساعت 15، فینال بخش پاپ برنامه هزارصدا برگزار شد، پویا نیکپور، مهردادنصرتی، سیامک عباسی و حسین غیاثی، آثار اجرا شده توسط خوانندگان راه یافته به فینال را بررسی کردند، اهورا ایمان به عنوان خواننده مهمان این برنامه «گله دارم»، «قصه» و به درخواست مجری «سلام آخر» را خواند، محسن رجب پور درباره قواعد حضور در مارکت سخن گفت و در پایان سه نفر برگزیده انتخاب شدند و نفر اول برنده لوح تقدیر و جایزه ویژه شد.
 
در این برنامه که مطابق با همه برنامه‌های سال گذشته و سال جدید هزارصدا در سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، هفت خواننده‌ای که در برنامه‌های پاپ برگزارشده در سال 95 برگزیده شده بودند، روبروی تماشاگران حاضر در سالن و هیات داوران آثار خود را اجرا کردند و در پایان امیدطهماسبی، خواننده جوانی که در مترو و به صورت موسیقی خیابانی می‌خواند به عنوان بهترین خواننده سال هزارصدا انتخاب شد و علاوه بر لوح تقدیر هزارصدا، جایزه ویژه شرکت ترانه شرقی ؛ یعنی تولید و پخش گسترده یک آهنگ (با قیمت مادی تقریبی بیش از پانزده میلیون) را برد.
 
برنامه با خواندن ترانه «نمیشه غصه مارو یه لحظه تنها بذاره» استاد حسین منزوی توسط مجری آغاز شد. شانزدهم اردی‌بهشت سالگرد درگذشت این شاعر بزرگ بود و این ترانه به این عنوان انتخاب شده بود. سپس تیتراژ برنامه پخش شد که روی آهنگ «من انتخاب شدم» با صدای سیامک عباسی و روی ترانه‌ای از حسین غیاثی ساخته شده بود. در ابتدای این تیتراژ نوشته شده بود: با احترام و اندوه، شادی این برنامه تقدیم می‌شود به روح مظلوم معدن‌چیان معدن یورت گلستان.
 
پس از این تیتراژ و سلام و علیک و صحبت‌های اولیه کارشناسان، بهمن عصار به عنوان برنده سال گذشته برنامه هزارصدا روی صحنه دعوت شد و قطعه «یهویی شد» را با ملودی و ترانه‌ای از معین طیبی و تنظیم سینا گلزار اجرا کرد که اجرایش مورد استقبال حضار قرار گرفت. سپس اولین خواننده بخش مسابقه به قید قرعه انتخاب شد که مصطفی پاریزی بود.  او ترانه «ای وای» را اجرا کرد که  ترانه و آهنگ آن از خودش بود و تنظیم آن را سعید شیخان انجام داده بود. بعد از اجرای او، سیامک عباسی گفت من قبل از اینکه در این برنامه حاضر شوم فکر می‌کردم که ما با یک برنامه معمولی طرف هستیم که عده ای آماتور در آن شرکت می کنند در حالی که این اجرا نشان می‌دهد سطح این برنامه خیلی بالاتر از آن چیزی بود که من فکر می‌کردم.  او هم‌چنین از توانایی songwhriting  پاریزی تعریف کرد و بار او آینده خوبی را متصور شد.
 
پویا نیکپور  هم گفت :«صدای شما دارای وسعت بسیاری است و اگر جای آهنگساز بودم از قسمت پایین صدای شما کمتر استفاده می‌کردم چون بخش‌های بالای صدای‌ت خیلی بهتر است.»
 
نفر بعدی که برای اجرا دعوت شد محمدرضا قاسمی بود. او آهنگی با عنوان «پناهنده» را با نرانه‌ای از شهاب شهرزاد با ملودی مرتضی لطفی و تنظیم مهدی خیرخواهی اجرا کرد.
 
صدای قاسمی در چند جا گرفت که خودش توضیح داد که در چند روز گذشته با سرماخوردگی مواجه شده است و برای همین این حالت ایجاد شد اما پویا نیکپور ضمن تایید این مسئله گفت که می‌توانستید با ایجاد تغییراتی در آهنگ این آهنگ را برای گام پایین‌تر آماده می‌کردید تا دچار این عارضه نشوید. البته پیش از این و قبل از اعلام خواننده، نصرتی متوجه این سرماخوردگی هم شده بود و با این حال گفت که شما باید در هر صورت این آهنگ را پایین‌تر می‌خواندید. نصرتی هم‌چنین از هنر دوست آهنگسازش مرتضی لطفی در ساخت ملودی این قطعه تعریف کرد.
 
سیامک عباسی گفت : اجرای شما به لحاظ تکنیک، رنگ صدا و لحن می‌توانست بهتر باشد. او هم‌چنین اضافه کرد: شما نکات مثبتی داشتید اما هم استرس و هم ناکوکی باعث شد که اجرای موفقی نداشته باشید.
 
دکتر حسین غیاثی هم گفت: «شروه ترانه‌ای که خواندید با بازی زبانی نظر مخاطب را جلب می‌کرد اما این شروع خوب در برخی جاها از بین می‌رفت از طرفی کلمات ملموسی که در زبان محاوره قرارگرفته جالب نیست و بیشتر القا می‌کند که شاعر در اجبار قافیه‌ای از آن‌ها استفاده کرده است.»
 
شرکت کننده بعدی رضا احمدی بود که قطعه «معذرت می‌خوام» را با آهنگسازی و تنظیم خودش و ترانه‌ای از «رضا معظمی» اجرا کرد. نصیری گفت در برنامه ای که احمدی انتخاب شد مهرداد نصرتی داور بود و آنجا به او گفت که حتما زیاد سیامک عباسی گوش می‌کند و حالا احمدی آهنگی را پیش کسی اجرا کرده که از او تاثیر می‌گرفته است.
 
سیامک عباسی ضمن پاسخ دادن به این شوخی مدیر و مجری هزارصدا گفت: «صدای شما خیلی لطیف است اما در اینجا و این اجرا صدای‌تان پر از فالشی بود. شما باید یاد بگیرید استرس را کنترل کنید. رنگ صدایت بااحساس و لطیف بود اما نوع خوانش زیاد شنیده‌ شده است، ضمن همه این‌ها باید بگویم مخاطب امروز باهوش است و به منابع وسیع و شبکه‌های ارتباط‌ جمعی دسترسی دارد و باید قطعه‌ای تولید کنید که بتواند نظر مخاطب را جلب کند».
 
حسین غیاثی ضمن معمولی توصیف کردن ترانه عنوان کرد: «وزنی که برای ترانه نوشته‌ شده یک سری کلمات را به هم می‌چسباند و این، کار آهنگساز را دشوار می‌کند.»
 
نصرتی که در دوره قبلی صدای احمدی را شنیده بود درباره اجرای فینال‌اش گفت: «در این اجرا فالشی‌های زیادی داشتی، ملودی طولانی بود و در کل به اجرای‌ات متوسط روبه بالا نگاه می‌کنم.»
 
خواننده بعدی امید طهماسبی بود. پیش از اجرا نصیری عنوان کرد که در چند روز گذشته پدربزرگ امید درگذشته است و او با وجود تالم و تاثیر ناشی از این واقعه برای این اجرا آمده است. طهماسبی «حس خوب» را با ملودی مرتضی لطفی ، تنظیم فرید مهاجرپور و ترانه‌ای از مجيد صالحى با این مطلع اجرا کرد: «از احساس خوبی که داری بگو/ یه چیزی بگو زود باور کنم/  یه حرفی بزن تا سبک تر بشم/ میخوام بار دنیامو  کمتر کنم»
اجرایش خیلی مورد توجه حضار و کارشناسان قرار گرفت و همه از راحت بودنش در خوانندگی گفتند. نصیری توصیح داد که او با اجرای خیابانی در مترو امرار معاش می‌کند و کارشناسان تایید کردند که دلیل پختگی او در اجرا و راحت بودنش در خوانندگی همین است.
 
نیکپور که شخصاً سبک اجرایی طهماسبی را دوست داشت از حاضران خواست مجدداً وی را تشویق کنند و با اشاره به استفاده از زبان بدن و اطلاع از اجرای این خواننده در متر‌وها گفت: «درود بر شرف شما! خوشحالم درجایی زندگی می‌کنم که چنین استعدادهایی هستند. صدای بسیاری خوبی داشتید و ارتباط‌ت‌تان با تماشاگران بسیار خوب بود.»
 
عباسی در ادامه صحبت‌های نیکپور گفت: «وقتی کسی روی ساززدن در مترو را دارد یعنی آدم موفقی است. خوانندگی‌تان خوب و تحریرهای‌تان در سلیقه من بود  به‌غیراز چند مورد فالشی که زیاد معلوم نبود . اکت بسیار خوبی روی صحنه داشتید و این به سابقه اجرای شما بازمی‌گردد. می‌توانی خواننده خوبی باشی و نمره قبولی را گرفتی.»
 
نصرتی ملودی لطفی را در این کار خوب عنوان کرد و افزود: «اجرای‌تان را دوست داشتم و کار موفقی بود.»
 
غیاثی به‌عنوان آخرین کارشناس درباره ترانه اثر گفت: «زمانی که کار را می‌خواندم مطمئن شدم ترانه‌سرای آن باتجربه است و نکات جزئی در این کار وجود اما آن‌قدر تلفیق کار خوب و درست بود که به چشم نیامد.»
 
کسری احدیان خواننده بعدی بود. احدیان که نصیری عنوان کرد اهل زنجان اما این روزها ساکن تهران است، آهنگی به نام «لحد» را خواند که خواننده و آهنگسازش  خودش بود و تنظیم ، میکس و مسترینگ آن را محمد رشیدیان انجام داده بود. در ابتدای آهنگ‌ش هم دکلمه علیرضا آذر از اجرای شعر خودش پخش که می‌خواند: «دست و پا بسته دهان بسته جهان هم بسته/ ثانیه میرود و باز نمی‌گردد هیچ/ لحظه وقتی برود تا که به پایان برسد/ ته‌نشین می‌شود آغاز نمی‌گردد هیچ»
 
موضوع شعر و تلخ بودن اجرا و شعر و فضای کار نکته‌ای بود که هر چهار کارشناس روی آن تاکید کردند. عباسی ضمن اشاره به خوب نبودن تنظیم صدای احدیان را مختص به خودش خواند و گفت: «اینکه این صدا چطوری بتواند رقم بزند جای بحث دارد صدای‌تان جذاب و قدرت صدای‌تان بالا است اما در برخی جاهای کار درست خواندن از دست‌تان می‌رفت و فالشی می‌شنیدیم.» او از تنالیته و لحن صدای احدیان چند بار تعریف کرد.
 
وی هم‌چنین با طرح سؤالی که چنین خواننده در جامعه امروز چه جایگاهی می‌تواند داشته باشد؟ بیان کرد: « این سؤالی است که باید از خودتان بپرسید. اگر با این سبک و سیاق 20 سال پیش ظهور می‌کردید جذاب بود از طرفی نوع صدا و ترانه باعث شده با کار ویژه‌ای مواجه شویم. کار شما در این دوره با این سبک شاید نتواند جایگاه خودش را پیدا کند و باید بازنگری بفرمایید.»
 
نصرتی انتخاب شعر و همچنین سوژه را خاص عنوان کرد، گفت: «شخصاً این دست کارها را نمی‌پسندم و باید ببینیم ملودی چه‌کاری برای این اثر انجام می‌دهد؟! شما فقط از ابتدا شعر را آهنگین خواندید و طولانی بودن زمان کار اصلاً کمک می‌کرد که کار را نشنویم. کوک‌های بالا خیلی بد بود و این رنگ صدا اصلاً این‌همه تحریر نمی‌خواهد.»
غیاثی در مورد انتخاب شعر کلاسیک و فاخر گفت: «ادبیات فاخر را باید با هنرهای درست به گوش مخاطب برسانید کاری که علیرضا آذر با دکلمه‌هایش کرد و فضاهای نویی را وارد خانه‌ها کرد. این کار همان‌قدر که مهم است حساس می‌شود. انتخاب ادبیات از علیرضا آذر وقتی به موسیقی تبدیل می‌شود جذاب است اما باید در دکلمه بماند.
 
نیکپور که با صدای احدیان به یاد زنده‌یاد ناصر عبداللهی افتاد، شعر انتخابی را سیاه دانست و گفت: «موسیقی باید ازلحاظ تطابق به‌اندازه شعر انتخاب می‌شد. شما صدای کلاسیک دارید و می‌توانید اپرا بخوانید و در فضای درست مخاطب را میخکوب کند.»
 
پس از این اجرا، آرش نصیری از یکی دیگر از برندگان برنامه های قبلی هزارصدا برای اجرا دعوت کرد. خواننده کرمانشاهی علی احمدیانکه در اولین سال برگزاری هزارصدا  یکی از بهترین‌ها بود و بعدا در برنامه‌های دیگر هم چندین بار به عنوان خواننده مهمان حضور پیدا کرده بود ، شعری از دکتر سید جعفر عزیزی با این مطلع را خواند: «از چاله توی چاه افتادم/ تا خواستم پاشم زمین خورد/ حق مي‌دم از من بگذری اما / من بد نبودم بد می‌آوریم»
 
اجرای او بسیار مورد توجه قرار گرفت. او در بخشی خارج از بخش مسابقه شرکت کرده بود اما سیامک عباسی پس از اجرا، کارش را ستود و صدا و کاراکترش را مطابق با سلیقه خودش عنوان کرد.
 
آخرین خواننده بخش مسابقه علی بنیادی بود که در دور مقدماتی، در برنامه ای با داوری بنیامین بهادری، فرید احمدی و امیر قدیانی اول شده بود.  بنیادی ترانه‌ای از زنده یاد استاد رحیم معینی کرمانشاهی با این مطلع را دستمایه خلق ملودی دیگر قرار داده بود: «عشوه از حد می‌برد چشم تو ای سرچشمه‌ی عشق و جوانی/ فتنه بر پا می‌کند ناز تو ای خو کرده با نامهربانی». این ملودی پیش از این با ملودی دیگری توسط خوانندگان بزرگی اجرا شده بود اما بنیادی ملودی دیگری روی آن گذاشت و تنظیم فرید دانشیار د رهزارصدا اجرا کرد.
 
غیاثی کار را تصنیفی بر اساس موسیقی عنوان و بیان کرد: «شما تصنیف را از حالت خود خارج کردید و در فضای تازه‌ای ارائه کردید و احساس می‌کنم ادبیات مربوط به فضای تصنیفی بوده که ساخته‌شده و انتخاب کمی آسیب‌زده است.
 
نصرتی به صدای خوب بنیادی اشاره کرد و افزود: «کار به دل ننشست و ملودی خوبی انتخاب‌نشده بود و کمکی به تفهیم کلام نمی‌کرد و دلیل یک سری اتفاقات در ملودی مشخص نیست. در بازار موسیقی همه‌چیز شبیه به هم شده است به همین خاطر لذت از بین می‌رود.»
 
عباسی ضمن پرسیدن دلیل انتخاب خواننده برای انتخاب این اثر، گفت: «این تصنیف‌ها سلیقه امروز نیست! صدای خوبی دارید اما در خواندن این کار خارج شدید و پیشنهاد می‌کنم ملودی سازی را تجربه نکنید.»
 
نیکپور خطاب به خواننده گفت که کاری را کردی که دلت خواست و از این نظر وی را تحسین کرد و گفت: «در بخش تنظیم ضربه خوبی ایجاد شد. پیشنهاد می‌کنم سنتی را در تلفیق موسیقی سنتی ایران ببرید.»
 
پس از این اجرا کارشناسان برای جمع بندی نظرات به پشت صحنه رفتند و اهورا ایمان برای اجرا در بخش مهمان به روی صحنه دعوت شد. ایمان کار نوازندگی اجرایش را وحید مهراد انجام می‌داد، ابتدا قطعه آوازی خواند و بعد آهنگ «گله دارم» و «قصه این‌جوری نبود»را که ملودی و ترانه‌اش کار خود اوست و پیش از این با تنظیم هومن نامداری منتشر شده و مورد استقبال خوبی هم قرار گرفته بود، را اجرا کرد. سپس آرش نصیری روی صحنه آمد و از او درخواست کرد آهنگ مشهور «سلام آخر» را بخواند که شعرش از خود اهورا ایمان است و پیش از این احسان خواجه امیری روی آهنگی از علیرضا کهن دیری خوانده و یکی از قطعات هیت این خواننده است. ایمان ترانه را خواند و آن را به دکتر افشین یداللهی تقدیم کرد.
 
پس از آن نصیری از مالک شرکت ترانه شرقی یعنی محسن رجب پور دعوت کرد تا درباره نحوه ورود به مارکت موسیقی و راهکارهای آن سخنانی را ارائه کند. رجب پور در طی سخنان کوتاهی گفت: «اگر در سن و سال شما می‌خواستم خواننده شوم قطعه جامه شناسی حوزه هنر در جامعه کشورم را می‌شناختم. امروز سیامک عباسی و دیگر دوستان صحبت‌های بسیار خوبی را مطرح کردند. اما عباسی چون تجربه استیج را دارد به نکات مهمی اشاره کرد امروز خواننده در یک اثر موسیقی کمتر از 50درصد است و خیلی خوب خواندن نمره 15 از 100 را می‌گیرد. موارد هم‌چون داشتن استایل خوب، عدم تشابه و ... باعث موفقیت یا عدم موفقیت می‌شود. تجارت موسیقی تغییر کرده است. بازار از فروش اثر ازدست‌رفته و درآمد از کنسرت‌ها است. مردم‌دوست دارند قطعاتی را که تنهایی از آن لذت می‌برند، در جمع بشنوند. باید قطعات این‌چنین تولید شود.»
 
سپس کارشناسان به روی صحنه دعوت شدند و سیامک عباسی که یکی از ستارگان این برنامه در بخش نقد بود، به نمایندگی از هیات داوران نفرات اول تا سوم را این‌گونه معرفی کرد:
اول: امید طهماسبی
دوم: مصطفی  پاریزی
سوم: علی  بنیادی
برنامه با اعلام نتایج پایان یافت. بنابر اعلام آرش نصیری برنامه هزارصدا ماطلبق با روال گذشته هر ماه برگزار خواهد شد.
 
هزارصدا برنامه‌ای برای معرفی استعدادها و چهره‌های جوان و تازه‌نفس موسیقی‌ست که از سال 1392 آغاز به کار کرده و مدیر و مجری آن، روزنامه‌نگار باسابقه موسیقی، آرش نصیری است.
 
این برنامه هر ماه دوبار، یک بار برای موسیقی پاپ و یا نوبت برای موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار می‌شود و بنابر اعلام نصیری، در سال جدید برنامه‌های کلاسیک آن ساعت 18 اولین چهارشنبه هر ماه و برنامه پاپ آن ساعت 15 سومین پنج شنبه هر ماه برگزار می‌شود.
 
برنامه بعدی هزارصدا در بخش موسیقی کلاسیک ایرانی و ساعت 18 روز چهارشنبه سوم خرداد برگزار خواهد شد.
تاریخ انتشار : یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 - 23:01

دیدگاه‌ها

مجید
2.190.159.245
شنبه 6 خرداد 1396 - 00:03

ببخشید چطوری میشه شرکت کرد تو مسابقه ها؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.