برنامه یاد بعضی نفرات
 
با برگزاری فینال بخش موسیقی اصیل ایرانی با داوری بهمنی، شهبازیان و سراج
گروه «نوای خیال» برگزیده هزارصدا شد
موسیقی ما - دور نهایی بخش اصیل ایرانی برنامه «هزارصدا» برای انتخاب بهترین گروه سال ۱۳۹۵ با حضور محمدعلی بهمنی، فریدون شهبازیان و حسام‌الدین سراج، اساتید شعر و آهنگسازی و آواز، عصر روز چهارشنبه 6 اردی‌بهشت با مدیریت و اجرای «آرش نصیری» در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
 
این برنامه با خواندن شعری از شاعر بزرگ تازه درگذشته، «کیومرث منشی‌زاده» آغاز و سپس تیتراژ برنامه پخش شد. این تیتراژ روی آوازخوانی زندهاد محمود محمودی خوانساری و نوازندگی پیانوی استاد فخری ملک‌پور ساخته شده بود و بانو فخری ملک‌پور هم که میهمان ویژه برنامه بود، بعد از اتمام آن به شدت مورد تشویق حضار قرار گرفت. همچنین بنا بر آنچه در ابتدای تیتراژ هم آمده بود، این برنامه به استادان بزرگ موسیقی ایران مرتضی محجوبی و محمودی خوانساری تقدیم شده بود.
 
بر اساس اعلام آرش نصیری، 4 گروه حاضر در فینال طی 9 برنامه مقدماتی و نیمه‌نهایی برگزار شده در سال 95 و از بین حدود 30 گروه شرکت‌کننده برگزیده شده بودند.
 
اولین گروه شرکت‌کننده، گروه سکوت (آرتیمان) بود. اعضای گروه امین یساولی (خواننده، نوازنده عود، سرپرست و آهنگساز گروه)، نوید عرب (نوازنده سنتور)، رهی رحمانی (نوازنده گیتار) و داوود فرشچیان (نوازنده پرکاشن) بودند. استاد بهمنی، ضمن تشکر از اجرای گروه این نکته را بیان کرد که موسیقی درونی شعر چندان مورد توجه قرار نگرفته است. حسام‌الدین سراج هم به اجرای زیبا اما با تحریر و بیان متوسط اشاره کرد. استاد شهبازیان گروه را گروه اصیل ایرانی در نظر نگرفت و به اعتقاد ایشان بیشتر زمینه نوآوری در کار این گروه مطرح بود و در تلفیق دارای اشکالاتی بودند اما در ‌‌نهایت صدای گروه صدای خوشی بود.
 
پس از این اجرا کلیپی به یاد زنده‌یاد دکتر افشین یداللهی پخش شد که منتخبی از لحظات دو بار حضور او در برنامه هزارصدا به عنوان داور بود. در بخشی از این کلیپ که مربوط به حضور این هنرمند فقید در برنامه هزارصدای سنتی دهم تیرماه سال 95 در کنار سالار عقیلی و کیوان ساکت بود، فیلمی از تنبک‌نوازی یداللهی در 20 سال قبل از آن پخش شده بود و بعد از آن او درباره سابقه نوازندگی و تدریس پیانو سخن گفته بود.
 
گروه دوم شرکت‌کننده در برنامه، «ابریشم» بود. اعضای گروه‌ هادی آشتیانی (خواننده)، مسعود صالح کرمانی (نوازنده نی)، سعید اشتری (نوازنده رباب)، رضا بهاج (نوازنده کمانچه)، حسین مویدی (نوازنده سنتور)، علیرضا آشتیانی (نوازنده تنبک) و فرشید خویی‌وند (سرپرست، آهنگساز و نوازنده تار) بودند. از نظر بهمنی، این گروه ایراداتی از جمله حشو و اشتباه‌خوانی در شعر داشتند. سراج به ضعف در کوک ساز‌ها و ایراد در تقطیع‌ها اشاره کرد. شهبازیان نیز به کوک نامناسب ساز‌ها اشاره کرد و این نکته را بیان کرد که جواب آواز، شاخصه مهم موسیقی اصیل ایرانی است که در این گروه زیاد به آن توجه نشده بود.
 
پس از اجرای گروه دوم، ویژه‌برنامه نکوداشت بانو فخری ملک‌پور برگزار شد. در این ویژه‌برنامه، فیلمی از پیانونوازی شنیدنی این بانوی موسیقی ایرانی پخش شد که در بخشی از آن، مهران مهرنیا با تنبک ایشان را همراهی کرده بود. پس از تشویق فراوان حضار و پاسخ‌گویی ملک‌پور به آن‌ها، آرش نصیری از سیدعلیرضا میرعلی‌نقی دعوت کرد تا درباره فخری ملک‌پور سخن بگوید. میرعلی‌نقی درباره او گفت که ایشان فقط یک پیانونواز اصیل ایرانی نیست، بلکه یادگار خلق و خوی والایی است که امروزه کمتر نظیر آن را می‌بینیم و این نکته را هم بیان کرد که ایشان در مقوله پیانوی ایرانی، تاثیرگذار‌ترین فرد است.
 
گروه شرکت‌کننده سوم «نوای خیال» بود. اعضای گروه حسین پیرحیاتی (خواننده)، پرستو احمدپور (همخوان)، خشایار پنبه‌ئیان (نوازنده تار)، پرهام کوچک (نوازنده تمبک) و جهانبخش احمدپور (سرپرست، آهنگساز و نوازنده تار) بودند. بهمنی در مورد شعر خودشان که توسط این گروه اجرا شد سخن نگفت اما در مورد در جریان گذاشتن شاعر حاضر صحبت کرد. سراج از اجرای این گروه بسیار لذت برد و از تونالیته صدای خواننده و تحویل شعر و بیان و تحریر و ریتم بسیار راضی بود و این نکته را بیان کرد که خلاقیت و نوآوری در کنار استفاده از ردیف هم مورد توجه‌شان بوده است. استاد شهبازیان هم بسیار راضی بود و تار نوازی سولوی جهانبخش احمدپور را مورد تحسین قرار داد.
 
آخرین گروه شرکت‌کننده، «ادیب» بود. اعضای گروه حامد بالنده (نوازنده سنتور و سرپرست)، عابد خدامی (نوازنده کمانچه)، شهریار جعفری (نوازنده عود)، امیر افتخاری (نوازنده تنبک) و امید آزاک (خواننده) بودند. بهمنی به گروه در زمینه انتخاب شعر‌هایشان که از دکتر مصفا و حسین منزوی بود، تبریک گفت و این نکته را مطرح کرد که کاری را انتخاب کنند که دلخواه زمانه فعلی باشد. سراج به این نکته اشاره کرد که لحن و تونالیته در شروع خوب نبود و بیان متوسط بود و صدای خوب خواننده اسیر شعر شده بود، اما کار گروه خوب بود. استاد شهبازیان نیز از نوع تلفظ شعری ایراد گرفت و از صدا و تحریر خواننده ابراز رضایت کرد.
 
در انتهای برنامه، «مهیار شادروان» خواننده و مدرس نام‌آشنای موسیقی ایران که به عنوان خواننده میهمان حضور داشت، آوازی روی شعری از زنده‌یاد قیصر امین‌پور با مطلع «می‌خواهمت چنان که لب تشنه آب را» خواند و سپس تصنیف زیبایی از زنده‌یاد اکبر محسنی را به همراه نوازندگی پیانوی احسان آنالویی و ویولن‌نوازی فریبرز فرهنگ‌مهر اجرا کرد و حضار را تحت تاثیر قرار داد.
 
در پایان برنامه استاد فریدون شهبازیان به نمایندگی از هیات داوران گروه «نوای خیال» را به عنوان گروه برگزیده معرفی کرد و به این ترتیب، این گروه به عنوان بر‌ترین گروه موسیقی در سال ۱۳۹۵ انتخاب شد و سرپرست آن «جهانبخش احمدپور» لوح تقدیر را از دست بانو فخری ملک‌پور دریافت کرد.
 
همچنین در پایان هر اجرا، هر چهار گروه، لوح تقدیر برنده شدنشان در برنامه‌های مقدماتی را از دست داوران دریافت کردند.
 
میلاد کیایی، محمدرئوف قنبری، جواد بطحایی، رحمت شاکری، مهران مهرنیا، بامداد فلاحتی، مهیار مشفق و گلرخ حافظی از جمله میهمانان این برنامه بودند.
 
طبق اعلام «آرش نصیری» مدیر و مجری هزارصدا، بخش سنتی این برنامه تا پایان سال، ساعت ۱۸ اولین چهارشنبه هر ماه برگزار خواهد شد. همچنین برنامه بعدی هزارصدا، فینال بخش پاپ برای انتخاب بهترین خواننده پاپ در سال ۱۳۹۵، ساعت ۱۵ پنج شنبه ۲۱ اردی‌بهشت در سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.
تاریخ انتشار : جمعه 8 اردیبهشت 1396 - 12:35

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود گروه «نوای خیال» برگزیده هزارصدا شد | موسیقی ما