برنامه یاد بعضی نفرات
 
این خواننده پیش از برگزاری مسترکلاس خود به «موسیقی ما» گفت
نیما مسیحا: از سال‌ها قبل بحران امروز موسیقی پاپ را پیش‌بینی کرده بودم
موسیقی ما - «نیما مسیحا» پس از مدت‌ها سکوت، فعالیت متفاوتی در عرصه موسیقی خواهد داشت. این خواننده باسابقه طی روزهای 4 و 5 اردیبهشت مسترکلاس خود را در تالار رودکی برگزار خواهد کرد. این مسترکلاس ویژه آقایان، یک کارگاه آموزشی و استعدادیابی و کلینیک آواز پاپ کلاسیک است. البته ظرفیت پذیرش هنرجوی این مسترکلاس چندی پیش به اتمام رسید و استقبال خوب دوستداران آواز پاپ کلاسیک را به دنبال داشت. برگزاری این مسترکلاس بهانه‌ای بود تا دقایقی را با نیما مسیحا هم‌کلام شویم. خواننده‌ای که زمستان سال گذشته قطعه «یه لحظه از تو» را منتشر کرد و ظاهراً قرار است که بهار و تابستان امسال، پرکارتر از گذشته باشد.
 
  • *ایده برگزاری این مسترکلاس از کجا شکل گرفت؟
من از سال‌ها قبل بحران امروز موسیقی پاپ را پیش‌بینی کرده بودم و گفته بودم که پاپ امروز به چه سمتی می‌رود. امید داشتیم که اتفاقات بهتری رخ دهد اما روز به روز خوانندگانی وارد عرصه می‌شوند که از علم موسیقایی کمتری برخوردارند و شعارشان این است که کوک‌خواندن و ژوست‌خواندن مهم نیست و فقط احساس مهم است. این یک جمله کاملاً غلط است چون موارد فوق مکمل همدیگر هستند. کسی که حس خوبی دارد، باید حتماً کوک بخواند چون این یکی از فاکتورهای مهم خوانندگی است. همچنین می‌گویند که صدای خوب داشتن مهم نیست در حالی که صدا باید رنگ خوبی داشته باشد چون هر صدایی برای خواندن مناسب نیست. این روزها به رنگ صدا اهمیت نمی‌دهند و رقابت اصلی در موسیقی بین سرمایه‌دارها است. چون هر فردی که پول داشته باشد قطعه یا آلبومی را با هر شرایطی منتشر می‌کند. متأسفانه موسیقی پاپ امروز صرفاً ابزاری برای نشان‌دادن برخی جوانان است و این اصلاً خوب نیست. زیرا بحث خوانندگی کاملاً تخصصی است.
 
  • *برگزاری چنین مسترکلاسی وظیفه شما است یا باید مثلاً ارشاد در این زمینه اقدام کند تا خواننده‌های جوان اما مستعد معرفی شوند؟
من بیش از بیست سال است که می‌خوانم و وظیفه دارم که مخاطبان را آگاه کنم. این مسترکلاس یک کارگاه تخصصی آواز پاپ – کلاسیک است و نام کلینیک را هم به این دلیل برایش انتخاب کردیم که می‌خواهیم خواننده‌ها را با برخی مشکلات و مسائل آواز آشنا کنیم. اگر خواننده علم و آگاهی نداشته باشد، مثلاً نتی را می‌خواند که در رنج صدایش نیست و به حنجره‌اش آسیب می‌زند. در حقیقت می‌خواهیم به خوانندگان آموزش دهیم تا به فراخور فیزیک و توانایی‌هایی که دارند کارها را بدون آسیب به حنجره خود بخوانند. وظیفه من بود که کلاس پیشرفته‌ای را برگزار کنم تا خواننده‌ها با همه ابعاد خواندن آشنا شوند. قرار نیست ما در این کلاس به کسی خواندن یاد دهیم. کسانی می‌توانند در این مسترکلاس شرکت کنند که خواننده باشند.
 
  • *شرایط ثبت‌نام به چه صورت است؟
شرایط ثبت‌نام از طریق سایت ایران کنسرت اعلام شده است. این مسترکلاس در دو روز برگزار می‌شود و به تمام صد نفری که ثبت نام می‌شوند از طرف من و بنیاد رودکی گواهی پایان دوره دریافت خواهند کرد. این گواهی پایان دوره معتبر است و در هر جای دنیا قابلیت استعلام دارد. ما سه نفر برتر را انتخاب خواهیم کرد و به نفر اول مسترکلاس یک قطعه موسیقایی آماده اهدا می‌کنیم. این قطعه با نظارت من، ترانه بابک صحرایی، آهنگسازی علیرضا قرایی‌منش و تنظیم و میکس و مسترینگ علیرضا شمس‌اسکندری و در استودیو دی تهیه خواهد شد.
 
  • *معضل بزرگ مستر کلاس‌هایی از این دست یا مسابقات استعدادیابی، عدم درخشش نفر برگزیده پس از اتمام آن دوره است. شما هم نفر اول مستر کلاستان را به حال خود رها می‌کنید یا قصد حمایت از او را دارید؟
این وظیفه‌ من یا کسانی که چنین مسترکلاس‌ها و برنامه‌های استعدادیابی  را برگزار می‌کنند نیست و به پیگیری و فعالیت بیشتر آن شخص باز می‌گردد. این مسترکلاس یا برنامه‌های مشابه مثل یک سکوی پرتاب است. فقط سکوی پرتاب تعیین‌کننده نیست و خود شخص هم باید تصمیم بگیرد که بالاتر برود یا به جای اولش بازگردد. بنیاد رودکی متعهد شده که مجوز قطعه نفر برگزیده را اخذ کند و ما یک اثر با بهترین شعر و آهنگسازی و تنظیم را به هنرجوی اول تقدیم می‌کنیم. ایشان می‌تواند با پیگیری‌های خودش این روند را ادامه دهد یا می‌تواند در جای اول خود بماند. اما برگزارکننده‌های این برنامه‌ها نمی‌توانند برای همیشه حامی نفرات برتر باشند.
 
  • *در پوستر برنامه شما عنوان تست صدا و استعدادیابی هم درج شده اما شما گفتید افرادی که خواننده هستند باید در این مسترکلاس شرکت کنند.
منظور ما خواننده‌ای نیست که اکنون در بازار فعالیت می‌کند اما برخی افراد ذاتاً خواننده هستند یا قطعاتی منتشر کرده‌اند اما موفق نبوده‌اند. پس این مسترکلاس می‌تواند به افزایش سطح آگاهی و بیشتر مطرح‌شدن آنها کمک کند.
 
  • *قصد دارید این برنامه را در سال 96 هم ادامه دهید؟
بنیاد رودکی این پیشنهاد را به من داد و از آن دوستان تشکر می‌کنم چنین برنامه‌ای را برای اولین‌بار با این شکل برگزار می‌کنند. برای اولین‌بار هم هست که به تمامی هنرجوها گواهی پایان دوره معتبر اعطا می‌کنند اما هنوز تاریخ دقیقی برای ادامه این مسترکلاس در سال آینده تعیین نشده است. احتمالاً این مسترکلاس را در شهرستان‌ها هم برگزار کنیم چرا که می‌خواهم در تمام نقاط ایران از طریق این مسترکلاس، خواننده‌ها با موسیقی پاپ و خواندن صحیح آشنا شوند.

من خواننده‌ای هستم که در پنج سالن بزرگ و معروف دنیا با ارکستر سمفونیک تهران اجرا داشته‌ام. «پالادو کنگره» شهر استراسبورگ فرانسه، «گوفردو پطروسی» شهر رم ایتالیا، «هانری لوبوف» شهر بروکسل بلژیک، «دولن» شهر رتردام هلند و «ویکتوریا هال» شهر ژنو سوئیس پنج مورد از بهترین سالن‌های دنیا هستند و خواننده‌های به نام اپرا در آنها برنامه داشته‌اند و من هم در این سالن‌ها اجرا داشته‌ام. به جرأت می‌توانم بگویم هیچکدام از خواننده‌های ایرانی در سالن‌هایی که من روی صحنه رفته‌ام برنامه‌ای نداشته‌اند. در حقیقت خواستم تجربه‌های اجراهای خودم را هم به دوستان خواننده منتقل کنم و بخشی از برنامه خواهد بود. برنامه ما برای این مسترکلاس کاملاً منظم است و مطمئن هستم مناسب علاقه‌مندان خوانندگان پاپ – کلاسیک خواهد بود.
 
  • *چرا چند سال است که کلاً حضور کمرنگی دارید و بین هر تک‌آهنگتان وقفه‌های زیادی ایجاد می‌شود؟
پیشنهاد کار زیاد دارم اما هر آهنگی را نمی‌خوانم. قبول دارم شاید این دلیل موجهی نباشد اما وسواس در انتخاب کارهایم زیاد است. آلبومی را آماده انتشار دارم که برای آن بهترین قطعات را انتخاب کرده‌ایم و فکر می‌کنم اوایل سال 96 آماده و به بازار عرضه شود. درباره کنسرت‌ها هم بگویم که برای پس از ماه مبارک رمضان در تهران برگزار خواهد شد و می‌خواهیم یک تور در اقصی نقاط ایران داشته باشم.
 
  • *به نظر من یکی از دلایل شرایط کنونی موسیقی پاپ، کناره‌گیری خواسته یا ناخواسته شما و هم‌نسل‌هایتان بودید که باعث شد فضا برای عرض اندام برخی چهره‌های شهرستانی هم بیشتر شد. موافق هستید؟
تا حد زیادی با دیدگاه شما موافق هستم و من و هم‌نسل‌هایم در بحران کنونی موسیقی پاپ بی‌تقصیر نیستیم. اما احساس می‌کنم طی یک دهه اخیر، کسانی وارد عرصه موسیقی شدند که نمی‌دانم نام اسپانسر یا چه عنوان دیگری را برایشان انتخاب کنم؟ اما کار را به نوعی مونوپل کردند و همین مسأله تأثیر منفی روی روند موسیقی پاپ گذاشت. آن چیزی که در ابتدا برای موسیقی پاپ پیش‌بینی می‌کردیم، این نبود. در دوره‌ای دوست داشتیم به جوانان علاقه‌مند میدان بدهیم ولی عملاً برخی از آن دوستان، این موسیقی را به سمت و سوی دیگری بردند و گوش مخاطب را خراب کردند. پدران فالش یا ناکوک خواندن خواننده را تشخیص می‌دادند و رنگ صدای بد را دوست نداشتند یا بی‌احساس بودن را متوجه می‌شدند. اما مخاطب امروز ما نمی‌داند و روی استیج شاهد هستیم که صدای ارکستر عملاً بالاتر از صدای خواننده است. یعنی صدای خواننده نمی‌تواند جواب ارکستر را بدهد و این ربطی به صدابرداری ندارد. متأسفانه مخاطبان امروز ما متوجه نمی‌شوند و برایشان مهم نیست. از سوی دیگر خواننده‌هایی هستند که ریتم نمی‌دانند اما به نظر من خواننده‌ای که ریتم را بلد نباشد خواننده نیست. وقتی خواننده ریتم را نمی‌داند و کوک نمی‌خواند نباید برایش دست زد و به کنسرتش رفت.
 
  • *در سال 95 چهره‌های متعددی داشتیم که پس از مدت‌ها موفق به اخذ مجوز انتشار آلبوم و برگزاری کنسرت شده بودند. اتفاقاً خیلی از آنها کنسرت‌هایشان با استقبال مواجه می‌شد. در بین چهره‌های سال گذشته خواننده‌ای نبود که نظر شما را جلب کند؟
به نظر من مشکل موسیقی از جایی شروع شد که غیرمجازها، مجاز شدند چون این به ابزاری برای کسانی تبدیل شد که می‌خواهند خودشان را مطرح کنند. ابتدا به صورت غیرمجاز شروع می‌کنند و مطمئن هستند که پس از جلب مخاطب می‌توانند به شکل رسمی فعالیت کنند. در صورتی که زمان ما چنین چیزی نبود و خواننده‌های غیرمجاز موفق به اخذ مجوز نمی‌شدند و خیلی از آنها هنوز هم نمی‌توانند مجوز بگیرند. اگر قانونی هست باید برای همه یکسان باشد. اگر قرار است کلیپ خواننده‌ای از یک شبکه پخش نشود باید برای همه اینطور باشد. نه اینکه برخی خواننده‌ها بتوانند کلیپ‌های خود را از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش کنند و بقیه به سرعت ممنوع‌الکار شوند.

اما در بین چهره‌های آلبوم‌اولی سال گذشته هنرمندی نبوده که فوق‌العاده باشد یا نظر من را به خود جلب کند و امیدوارم در سال جاری شاهد حضور چهره‌هایی باشیم که از هر لحاظ توانمند هستند و برای ارتقای سطح موسیقی تلاش کنند.
 
  • *قصد ندارید روند تولید و انتشار موزیک‌ویدئوهایتان را از سر بگیرید؟
من آن موزیک‌ویدئوها را برای اخذ مجوز از دفتر موسیقی وزارت ارشاد تولید کردم ولی متأسفانه آنطور که ما فکر می‌کردیم پیش نرفت و منجر به ممنوع‌الکاری من شد. از خردادماه امسال این مشکل من برطرف شد و توانستم دوباره قطعاتی را منتشر کنم. علت کم‌کاری من به نوعی همین مسأله هم بود و با پیگری مداوم خودم و همکاری مسئولین دفتر موسیقی، مشکل ممنوع‌الکاری من برطرف شده است. هنوز برنامه خاصی برای تولید موزیک‌ویدئوهای جدید ندارم اما در سعی می‌کنم مخاطبان در آینده بتوانند تصویر من را هم همراه قطعات جدید ببینند.
 
  • *و صحبت پایانی؟
همانطور که مطلع هستید «رضا تاجبخش» به عنوان نوازنده پیانو برای همراهی شرکت کننده ها و سرکار خانم «ملیکا تهرانی» به عنوان مدرس آواز حضور دارد و قرار است نکات مهمی را تدریس کند. ایشان عضو رسمی ارکستر سمفونیک ملبورن و از علم و آگاهی بسیار خوبی برخوردار هستند. همچنین دوست عزیزم «سبحان اکرامی» مدرس فن بیان، گوینده رادیو و تلویزیون و دوبلور یکی دیگر از چهره‌هایی است که می‌خواهد نکات مربوط به لحن و فن بیان را به عزیزان گوش‌زد کند. امیدوارم این مسترکلاس برای علاقه‌مندان و هنرجویان، مثمر ثمر باشد. دوست دارم شرکت‌کنندگان بدانند که این کار ما یک پکیج است و صرفاً هدفمان استعدادیابی نیست و این پکیج برای دوستانی که به دنبال نکات علمی هستند، موثر خواهد بود.  ظرفیت این دوره از مستر کلاس به اتمام رسیده و علاقه مندانی که موفق به ثبت نام در این دوره نشده اند با شماره تلفن 09338093731 تماس بگیرند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 فروردین 1396 - 18:47

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

شنبه 26 فروردین 1396 - 15:27

اونقدر بيكار نشستين تا الان يكى بياد بخونه "بهت مريضم" ! بله شماها مقصرين كه با اهمال و كم كارى هيچ تلاشى نكردين كه مطابق سليقه ى نسل جديد موسيقى توليد كنين

شنبه 26 فروردین 1396 - 15:27

شما خودت اقای مسیحا یه زمانی غیر مجاز بودی ..

یکشنبه 27 فروردین 1396 - 14:54
یک کاربر سایت موسیقی ما

مسیحا هیچ وقت غیر مجاز نبود.
اولین کار نیما مسیحا بر روی فیلم سینمایی دست های آلوده پخش شد.

151.235.218.100
شنبه 26 فروردین 1396 - 15:27

به نظرم نسل جديد بايد به سمت موسيقي خوب حركت كنه، نه هنرمندان به سمت نسل جديد...

شنبه 26 فروردین 1396 - 15:27

خواننده بی نظیر

شنبه 26 فروردین 1396 - 16:05

خواننده ی خوب دچار بحران و این تخیلات نمیشه از شما قدیمی ترش محبوب بودن همچنان هم هستند . یکم از غرورت کم کن به هنرت اضافه کن . موسیقی فقط داد زدن نیست

شنبه 26 فروردین 1396 - 16:59

مشکل اینه ک هیچکس جز شما حق کارکردن تو موزیک نداره

شنبه 26 فروردین 1396 - 16:59

كلا چون چيز جديد واسه عرضه نداره هميشه شاكى

شنبه 26 فروردین 1396 - 18:56

مغرور !!!!!!
از تو خیلی بهتراش و گنده هاش اینقدر غرور ندارن
غرورِ زیاد آدمو از چشم همه می اندازه، با مستر کلاس گذاشتن آدم بالا نمیره

شنبه 26 فروردین 1396 - 22:37

از آقای مسیحا قول حمایت از نفر اول استعدادیابیشون دارین؟! آقای مسیحا بنده خدا خودشون به حمایت کننده نیاز دارن!واقعا مسیحا و حامی و امثالهم و اصطلاحات من درآوردیشون مثل موسیقی فاخر و... خیلی روی مخه.
خود کسایی که توی دهه ی پنجاه سوپراستار موسیقی بودن الان تغییر رویه دادن ولی این دوستان همچنان دارن توی دهه ی پنجاه توی عتیقگی سیر میکنن.آقا به جای این حرف ها و ادعاها اگه واقعا چیزی توی چنته دارین هنر و خلاقیتتون رو نشون بدین و کارای درست درمون بسازین.اینکه مخاطب از موسیقی شما زده شده و بهش روی خوش نشون نمیده دلیلی بر ضعیف شدن گوش موسیقیایی مردم نیست کما اینکه امثال د.ا و ا.ح هنوز که هنوزه پرمخاطبن ولی شما دوستان عزیز رو چه عرض کنم.انتظار نداشته باشین مردم به کارای دمده،کلیشه ای و دست چندم شما روی خوش نشون بده. ضمنن موسیقی هم مثل هر چیز دیگه اگه پوست اندازی و پویایی نداشته باشه محکوم به نابودیه.به امید روزهای بهتر

یکشنبه 27 فروردین 1396 - 14:57
:)

دوست عزیز شما هیچ وقت موسیقی گوش نده
مگه موسیقی ماره پوست اندازی کنه
چرا توی کشورهای اروپایی موسیقی پوست اندازی نکرده و همه بیشتر به سمت کلاسیک رفتن؟؟
عاقلانه صحبت کنید لطفا نظر های بی خودی ندید.
شما صحبت کردنتون مثل وضعیت موسیقی الان ایرانه.

151.235.218.100
شنبه 26 فروردین 1396 - 23:11

آقاي صدا

شنبه 26 فروردین 1396 - 23:11

واقعا صدای بسیار عالی وشعرهای با معنی وبهترین خواننده ممنون

شنبه 26 فروردین 1396 - 23:11

این و حامی و هم نسلاش هیشکیو قبول ندارن

یکشنبه 27 فروردین 1396 - 15:00
:/

معلومه که قبول ندارن.
کدام یک از خواننده های امروزی برای شنونده هاشون ارزش قائل هستن که خواننده های نسل اول قبولشون داشته باشن ؟؟؟
هر کسی موسیقی کار کنه و نُت موسیقی رو بشناسه هیچ کدوم از خواننده های امروزی رو قبول نمیکنه.
عاقلانه صحبت کنید. مثل وضعیت موسیقی نباشد.

151.235.218.100
شنبه 26 فروردین 1396 - 23:11

اسطوره صدا❤️❤️

شنبه 26 فروردین 1396 - 23:11

از بهترین صداهای ایران نیما مسیحا باید قدر نیما مانی و حامی رو بدونیم بهترین ها هستن

شنبه 26 فروردین 1396 - 23:11

من که هنوز آهنگ های ده سال پیش و گوش می کنم, مگر این که یه آلبوم خیلی عالی بیاد

شنبه 26 فروردین 1396 - 23:11

چقدر حرف قشنگی سرمایه دار ها خواننده شدن

شنبه 26 فروردین 1396 - 23:11

Aghaye sedaye iran ❤️❤️❤️

شنبه 26 فروردین 1396 - 23:11

Eftekhar bod baram shagerde ostad masiha basham ❤️

شنبه 26 فروردین 1396 - 23:32

تا حالا کجا بودی عمویی که الان یاد این بحران افتادی؟
خیلی توان داری 2تا کار بده از بحران در بیایم

یکشنبه 27 فروردین 1396 - 11:06

من خودم شخصا هیچ کدوم از این جدیدا رو قبول ندارم هیچ کدوم ن سواد دارن ن صدا ن استعداد.فقط میان ی سبک درس میکنن و ی موزیک ریتمیک طرفدار جم میکنن......البته بعضیا استثنا هم هست بینشون.نیما مسیحا تنها خواننده ایه که اگه کنسرت بذاره حاضرم از شهرستان برم کنسرتش.

یکشنبه 27 فروردین 1396 - 15:03

از کامنت های ضد موسیقی خوب مشخصه ما هیچ پیشرفتی نداریم و مردم همیشه در صحنه ما که از هیچ چیزی اطلاع خاصی ندارن همیشه صحبت هایی میکنند که خیلی به دهانشون بزرگ میاد. باید توی یک عرصه باشی تا بفهمی چه خبره نه بیرون باشی و نظر بدی.
لطفا نظر هاتون رو که باعث خنده میشه نگید.
ممنون از همگی

یکشنبه 27 فروردین 1396 - 15:08

خواننده ای که توی پنج سالن برتر جهان کنسرت بزاره و تمام اروپایی ها برای کنسرتش حاضر شن معلومه داخل کار نمیکنه. هزینه بی خودی آلبوم کلاسیک داخل ایران کمر شکنه باید یک ارکستر سمفونیک به صف کنی و هزینه ۶۰ میلیونی کنی برای یک ترک و از طرف مردم حمایت نشی هیچ وقت کار نمیکنی. بعضی از هم وطنان صحبت مغروریت میکنن، اگر شماها وارد یک سالن برتر جهان بشید با خودتون هم صحبت نمیکنید. جناب مسیحا ترانه سراهای خوبی دوروبرش هستن اما برای گوش ناکوک هیچ موقع وقت نمیزاره. ما پیشرفتی نداریم جز با بیشتر شدن کلاس های آواز توسط برترین هامون که خودشون،خودشون رو کنار گذاشتن.

یکشنبه 27 فروردین 1396 - 19:05

حالا که جنابعالی چیزی برای عرضه نداری موسیقی داغون شده؟؟

اتفاقا موسیقی پاپ کنونی با حضور امثال محسن چاوشی و سیروان و ... بهتر از همیشه داره حرکت میکنه

دوشنبه 28 فروردین 1396 - 13:47
Vahid

دوست عزیز منظور آقای مسیحا افرادی مثل سیروان و چاووشی و یه سری خواننده ها که کلاس کاری خاصی دارن نیست.سبک موسیقی این افراد زیاد به موسیقی کلاسیک مربوط نمیشه.(البته خیلی از همین دوستان هم اگه کارای اولشون رو گوش کنی کاراشون به شدت ضعیف هست)ولی به هر حال راه خودشون رو پیدا کردن.
به نظر من اصلا درست نیست از نسلی که درک زیادی از موسیقی کلاسیک نداره توقع زیادی هم داشت.
این مشکل نه مربوط میشه به آقای مسیحا نه شنونده ده سال پیش نه امروز.این یک مشکل مدیریتی هست.وقتی یه عده(........)نخوان و مخالف باشن با یه فرهنگ یا هنر به طور حتم خروجی خوبی هم نباید انتظار داشت.امثال خدا بیامرز استاد بابک بیات یا استاد همایون خرم و ..... همیشه قرار نیست جور دیگران رو بکشن.
الان هم به نظرم دیگه کار از کار گذشته و نمیشه کاریش کرد.
تنها راهی که هست اینه که به خانواده ها آگاهی داده بشه که از کودکی روی گوش فرزندشون کار بکنن و اونو سالم تربیت کنن.همون طور که یه فرزند از بچگی نیاز داره که از لحاظ رفتاری گفتاری و ..... درست تربیت بشه از لحاظ شنیداری هم باید درست تربیت بشه.
وقتی قرار نیست کسی واسمون کاری بکنه بیایین خودمون شروع کنیم.
موسیقی ما هیچ کدوم از پست های منو تایید نمیکنی ولی اشکال نداره من مینویسم بازم.دوستم دارم.

151.238.137.117
دوشنبه 28 فروردین 1396 - 00:36

حرف های درست و جالبی بود
آقای مسیجا واقعا صدای عالی دارند و امیدوارم بیشتر کار کنند و قطعات جدید بیشتری ازشون بشنویم

شنبه 2 اردیبهشت 1396 - 09:48

آقای صدای ایران

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نیما مسیحا: از سال‌ها قبل بحران امروز موسیقی پاپ را پیش‌بینی کرده بودم | موسیقی ما