برنامه یاد بعضی نفرات
 
«باکتری خان» پس از انتشار آلبوم «روزگار مجازی 2» به «موسیقی ما» گفت
این نگاه سطحی و عمقی به آلبوم‌هایم برایم جالب است
موسیقی ما - «فرشاد خشنود» یکی از موزیسین‌های جوانی است که طی چند سال اخیر آلبوم‌ها و قطعاتی با نام هنری «باکتری خان» منتشر کرده است. آلبوم‌های «روزگار جدید» و «روزگار مجازی 1» از جمله کارهای او بودند که به دلیل نوع موسیقی، طراحی کاورها و همین اسم هنری او مورد توجه قرار گرفتند و بحث‌های گوناگونی در مورد آنها شکل گرفت. چندی پیش هم جدیدترین آلبوم باکتری خان به نام «روزگار مجازی 2» منتشر شد که در حقیقت بخش باکلام پروژه روزگار مجازی بود. او روز دوشنبه شانزدهم اسفند هم برای آلبوم روزگار مجازی 2 یک مراسم رونمایی و دیدار با مخاطبان تدارک دیده که از ساعت 17 الی 20 در بخش فرهنگی فروشگاه «مگامال» اکباتان برگزار می‌شود. به بهانه انتشار این آلبوم و برگزاری مراسم رونمایی‌اش گفتگویی با باکتری خان انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:
 
  • *به چه دلیل نام هنری باکتری خان را برای خودتان انتخاب کردید؟
دو نوع نگاه به باکتری وجود دارد. یکی اینکه برخی نگاه سطحی دارند و یاد آن موجود کثیف و مضر می‌افتند اما با نگاه عمیق به باکتری متوجه می‌شوید که مهمترین تک سلولی زنده در جهان است. اگر باکتری‌ها نبودند حیات کاملاً مختل می‌شد و وجود آنها برای بقای حیات بسیار اهمیت دارد.
 
  • *این نگاه درست است اما چه ارتباطی به موسیقی داشت؟
خود اسم باکتری به موسیقی ارتباطی نداشت اما این نگاه می‌تواند به موسیقی ارتباط داشته باشد. شاید خیلی از موزیک‌ها را صرفاً بشنوید و از روی آنها رد شوید اما اگر آن موزیک را یک بار دیگر و عمیق گوش کنید به نکات بیشتری دست پیدا می‌کنید. این نگاه سطحی و عمقی که به آلبوم‌هایم می‌شود برایم جالب است و همین مسأله باز هم به مقوله دو مدل نگاه به باکتری باز می‌گردد.
 
  • *از همان ابتدا با همین نام فعالیت می‌کردید؟
قبلاً با چند گروه همکاری داشتم از جمله 127 و کنسل که در آن گروه‌ها بیس می‌نواختم و با اسم باکتری فعالیت می‌کردم اما چند آهنگ برای دیگران ساختم که آن کارها با نام فرشاد خشنود بود.
 
  • *داستان گروه «ماکیچی» چه بود و این اسم به چه معنا است؟
ما یک موقع در حال صحبت درباره این موضوع بودیم که آدم‌ها چه می‌گویند مهم نیست بلکه که هستند و چه می‌گویند مهم است. ما هم گفتیم که کی هستیم و چی هستیم و به این ترتیب عنوان ماکیچی شکل گرفت. من و همسرم «سونیا کلیشادی» اعضای اصلی این گروه هستیم و کارها را انجام می‌دهیم. او خواننده بهتری است و بیشتر تعلیم دیده است اما به دلایلی من باید خواننده اصلی باشم. اما اغلب کارها را با همدیگر انجام می‌دهیم. او ایده‌های خوبی دارد و خودش هم نوازنده تار است و در تهیه کارها به من کمک می‌کند.
 
  • *برای ورود به بحث آلبوم‌ها بهتر است که از آلبوم قبلی شروع کنیم و اینکه کلاً آن مجموعه هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ طراحی جلد و کاور با سایر کارهای بازار تفاوت داشت.
در آلبوم قبلی نگاهی هم به محیط زیست داشتیم و داستان آن فیلی که روی طرح آلبوم بود هم با مسأله کم آبی ارتباط داشت. ابتدا درباره انتخاب سبک باید بگویم که اصولاً سبک انتخاب نمی‌کنم و هر موسیقی که به دلم بنشیند را اجرا می‌کنم. دوست داشتم در موسیقی من برابری وجود داشته باشد و هیچ سازی سولو یا روی سازهای دیگر نباشد. دوست داشتم تمام اجزای موسیقی من برابر باشد و این فکر پایه من برای کارهای اینسترومنتالم است. من موسیقی فیلم دوست دارم و پس از تحصیل در رشته موسیقی، در انگلستان فیلمسازی هم خواندم و الهام من در کارها موسیقی فیلم بوده است. در حقیقت همیشه دوست داشتم ریشه موسیقی‌های من از تصویر باشد. برای چند پروژه فیلم دانشجویی آهنگسازی انجام داده بودم اما تا کنون برای یک فیلم‌سینمایی آهنگسازی نکرده‌ام ولی دوست دارم چنین کاری انجام دهم.
 
  • *چرا از کلمه «روزگار» برای عنوان آلبوم‌های خود استفاده می‌کنید؟
پروژه آلبوم‌های «روزگار» چهارگانه است و یک آلبوم هنوز باقی مانده است. تغییرات روزگار همیشه دغدغه من بود چون نیمی از عمرم را در دنیای قبل از کامپیوتر و تکنولوژی گذراندم. پس از پیشرفت علم و تحولات تکنولوژی آنقدر روزگار و آدم‌ها تغییر کرد که دلم می‌خواست این تغییر روزگار را در کارهایم نشان دهم. به همین ترتیب پروژه روزگار را از آلبوم «روزگار جدید» شروع کردم. سپس قرار بود آلبوم «روزگار مجازی» شامل دو سی دی باشد اما به دلیل تأخیر در صدور مجوز بخش باکلام به دو سی دی مجزا تبدیل شد. آلبوم «روزگار گذشته» را هم در دست تولید دارم که بازخوانی کارهای قدیمی است.
 
  • *این دغدغه‌ای که داشتید یک مقدار شخصی است و شاید برای خیلی‌ها چنین تحولاتی اهمیت نداشته باشد. چرا دیدگاه گسترده‌تری نداشتید؟
اگر بتوانیم اسم خودمان را هنرمند بگذاریم هم دغدغه شخصی و هم دغدغه اجتماعی داریم. گاهی اوقات دغدغه‌ها شخصی و گاهی اوقات هم اجتماعی می‌شود. در حال خروج از لاک شخصی خودم هستم و می‌خواهم نگاه کلی‌تری داشته باشم اما فکر نمی‌کنم این بحران ورود ناگهانی تکنولوژ موضوع بی‌اهمیتی باشد.
 
  • *روند انتخاب شعرها و آهنگسازی آلبوم «روزگار مجازی 2» به چه شکلی بود؟
مضمون بیشتر شعرها به همین دغدغه‌ای که گفتم مربوط می‌شود. اما چند شعر هم حالت عاشقانه داشتند که از تجربه‌های شخصی آمده‌اند. البته قطعه «خواب بنفش» مربوط به قصه‌ تجربه عاشقانه یکی از دوستان است. یکی از شعرهای خیام هم که استفاده کردیم چنین مضمونی دارد. این پروژه چون مربوط به مجموعه روزگارها بود دوست داشتم از لحاظ موسیقایی هم در همان فضای روزگار جدید و روزگار مجازی 1 باشد. به همین دلیل در همان سبک و سیاق آهنگسازی و تنظیم کردم اما برای کارهای بعدی به سراغ فضاهای جدید می‌روم.
 
  • *قرار گرفتن شعر خیام در این مجموعه هم جالب بود.
من سروده‌های خیام را خیلی دوست دارم چون دغدغه‌های مشابهی دارد و خیلی از شعرها و حرف‌هایش به این مربوط می‌شود که خودش فهمیده این همه سختی و آزاردادن خود و دیگران بیهوده است. خیام در جایی به این نتیجه رسیده که چرا اینقدر با خودمان و دیگران درگیریم و سپس گفته که همه چیز را رها کنیم و فقط زندگی کنیم و خوش باشیم.
 
  • *قطعه «ما وصل شدیم» از این آلبوم بازخورد زیادی برای شما داشت و در فضای تلگرام و سایت‌های مختلف مورد توجه قرار گرفت. درست است؟
این قطعه را به صورت جداگانه و با موزیک ویدئو پخش کردیم و به همین دلیل بازتاب زیادی نسبت به کارهای دیگر داشت. یکی از کارها به نام «نکن» به خاطر تفاوت زیادی که با همه آهنگ‌های مرسوم داشت مورد توجه قرار گرفت و مخاطبان دوست داشتند. یک روز تصمیم گرفتم عاشقانه بسازم و عاشقانه من تبدیل به چنین آهنگی شد و گفتم این هم از سبک خودم است!
 
  • *به فکر کنسرت این آلبوم هستید؟
دوست دارم به یک برنامه‌ریزی متفاوتی برای کنسرت دست پیدا کنم چون کنسرت‌های بزرگ در ایران شبیه به نمایشگاه است و شبیه اجرای زنده موسیقی نیست. به همین دلیل فکرهایی دارم و می‌خواهم به اتفاق متفاوت‌تری برسم. اما حتماً چند اجرا خواهیم داشت و کلاً کنسرت‌های کوچک را ترجیح می‌دهم که بتوانیم با مخاطبان نزدیک باشیم و به شکل نمایشگاهی برنامه خودمان را برگزار نکنیم.
 
  • *و به زودی هم دیداری با مخاطبان دارید.
بله همینطور است. مراسم رونمایی از آلبوم قبلی خیلی خوب بود و دوست داشتم. برای آلبوم «روزگار مجازی 2» در روز شانزدهم اسفندماه یک رونمایی خواهیم داشت که به میزبانی بخش فرهنگی فروشگاه «مگامال» اکباتان که متعلق به شرکت «پنج برگ هنر» است برگزار می‌شود. در این روز می‌خواهیم یک اجرای صمیمانه در کنار مخاطبان عزیز داشته باشیم و چند برنامه جالب هم برای مخاطبان تدارک دیده‌ایم.
 
  • *آلبوم جدیدتان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
در حقیقت دو آلبوم در دست تولید و انتشار داریم. یکی که آلبوم خود گروه «ماکیچی» است و خارج از پروژه روزگارها است و در عین حال مشغول کار بر روی پروژه روزگار گذشته هستیم. چند کار را ضبط کرده‌ایم و مجوز اشعار هم در حال صدور است.
 
  • *قصد ندارید برای آلبوم‌های آینده کارهای عامه‌پسند تولید کنید؟
من اعتقاد ندارم که موزیسین پاپیولار شود ولی دوست دارم که سبک خودم را به مردم نزدیک کنم. در حال فکر روی این مسأله هستم چون نمی‌خواهم سبک و سیاق خودم را به کلی تغییر دهم و پاپیولار شوم. دوست دارم موسیقی خودم را به مردم نزدیک کنم و با این فضا کارهایی انجام دهم که برای مردم جذاب باشد.
 
  • *و کلام آخر؟
امیدوارم قطعاتی که تولید می‌کنیم مورد توجه مخاطبان عزیز قرار بگیرد. اما دوست دارم در این گفتگو به یک نکته مهم اشاره کنم. پنجاه درصد زندگی من به غیر از موسیقی، دوست داشتن حیوانات است. من خودم تعداد زیادی حیوان نگه می‌دارم و امیدوارم مردم و آدم‌ها با حیوانات مهربان‌تر باشند. من خودم گیاه‌خوار هستم و دوست دارم که مردم بیشتر با حیوانات آشتی کنند و دوستشان داشته باشند. 
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 14 اسفند 1395 - 03:33

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود این نگاه سطحی و عمقی به آلبوم‌هایم برایم جالب است | موسیقی ما