برنامه یاد بعضی نفرات
 
بعد از سال‌ها و انتشار آلبوم‌های موفق «سفر به دیگرسو»، «لولیان» و...
گروه موسیقی «دستان» و شهرام ناظری بار دیگر همکاری می‌کنند

موسیقی ما - «شهرام ناظری» بار دیگر بعد از سال‌ها با گروه موسیقی «دستان» همکاری خواهد کرد. بخشی از قطعاتِ این کنسرت از ساخته‌های «سعید فرج‌پوری» است و علاوه بر آن، دستان بخش‌هایی را نیز به صورت سازی برگزار می‌کند و تعدادی از قطعاتِ خاطره‌انگیزِ این خواننده که پیش از این همراه با گروه دستان اجرا شده بود نیز روی صحنه خواهد رفت. این برنامه از تابستان سال جاری در اروپا آغاز خواهد شد و احتمال دارد که زمستان در ایران نیز برگزار شود.

«دستان» پیش از این همکاری‌های متعددی با شوالیه‌ی آواز ایران داشته است که شروعِ آن با «ساز و آواز نو» بوده است. در «ساز نو آواز نو» تعدادی از قطعات «حمید متبسم» به همراه یک قطعه از ساخته‌های ناظری اجرا شد و «ناظری» در آن، لحن آوازی متفاوتی را ارایه داد؛ نوع فرم و حرکت تحریرها به گونه‌ای است که در آثار گذشته کمتر سابقه داشته‌است. در این اثر «ناظری» تصنیف «کشتی شکستگان» را نیز از ساخته‌های خود اجرا کرد که بر اساسِ شعری از حافظ در گوشهٔ راک هندی اجرا شد. «سفر به دیگر سو» نیز همکاری دیگری از این گروهِ شناخته شده‌ی موسیقی ایران به همراه «ناظری» است. این اثر «ضبط اجرای زندهٔ واشنگتن» یادوارهٔ «شمس تبریزی» در سال ۱۹۹۸ است که بر روی اشعاری از مولانا اجرا و توسط «انتشارات سروش» منتشر شده‌ است. ترکیب کلی این اثر بر اساس نگرش و جهان‌بینی عارف بزرگ قرن هفتم، شمس تبریزی پی‌ریزی شده‌است. لحن آوازخوانی  ناظری در این اثر به دور از تکرار و تقلیدهای متداول است. «شهرام ناظری و گروه دستان» نیز نام آلبوم موسیقی حاصل اجرای زنده در فرانسه در سال ۲۰۰۱ است که توسط انتشارات «Long Distance/France» منتشر شده‌است. این اثر شامل اشعار «مولانا» و اشعار محلی کُردی است. شهرام ناظری در این آلبوم به نوازندگی دف نیز پرداخته‌است. از دیگر این آثار می‌توان به «لولیان» اشاره کرد که با ترکیبی از تحریرهای ریتمیک کلام مولانا بوجود آمده‌است.

آخرین اجرای گروه موسیقی دستان در ایران «میخانه خاموش» با صدای «سالار عقیلی» بود که در تهران و همچنین تعدادی از شهرستان‌ها چون شیراز به اجرا درآمد.  در این میان البته اعضای گروه خود به شکل جداگانه برنامه‌هایی در ایران داشتند که از جمله‌ی آن می‌توان کنسرت‌های «حمید متبسم»، «پژمان حدادی»، «حسین بهروزی‌نیا»‌ و همچنین «سعید فرج‌پوری» را مثال زد.

حمید متبسم نوازنده تار و سه‌تار، حسین بهروزی‌نیا نوازنده بربط، سعید فرج‌پوری نوازنده کمانچه، پژمان حدادی نوازنده تنبک و سازهای کوبه‌ای و بهنام سامانی نوازنده سازهای کوبه‌ای اعضای گروه دستان هستند. از اعضای پیشین این گروه می‌توان به محمد علی کیانی‌نژاد، مرتضی اعیان، کیهان کلهر، بیژن کامکار، پشنگ کامکار و اردشیر کامکار اشاره کرد. گروه دستان از موفق‌ترین گروه‌های موسیقی ایرانی است که علاوه بر همکاری با خوانندگان به موسیقی سازی نیز توجه ویژه‌ای دارد.  این گروه کنسرت‌های متعددی در ایران و کشورهای مختلف برگزار کرده است و نقش مؤثری در معرفی موسیقی ایرانی به کشورهای دیگر داشته است. برخی از این کنسرت‌های برگزار شده در مراکز فرهنگی و جشنواره‌های بزرگ جهانی چون بخش فارسی رادیو آلمان DW، رادیوغرب آلمانWDR، رادیو برلین SFB، رادیو فرانکفورتHR2، خانه فرهنگ‌های جهان در برلین، فستیوال فاز مراکش، فیلارمونی کلن، فیلارمونی ارونج کانتی، تئاتر شهر پاریس و بسیاری از فستیوال‌های بنام اروپا وآمریکاست.
تاریخ انتشار : جمعه 13 اسفند 1395 - 19:48

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

جمعه 13 اسفند 1395 - 21:38

بی صبرانه منتظر این ترکیب رویایی هستیم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود گروه موسیقی «دستان» و شهرام ناظری بار دیگر همکاری می‌کنند | موسیقی ما