برنامه یاد بعضی نفرات
 
در هجدهمین شب آواز ایرانی مطرح شد
شاه‌زیدی: امروز صداهای شبیه به هم و سبک‌های آوازیِ یکسان زیاد شده است
موسیقی ما - هجدهمین شب شعر آواز ایرانی با حضور مظفر شفیعی، فریدون شهبازیان و علی‌اصغر شاه‌زیدی به عنوان سه داور ثابت این مراسم و نیز اساتید و هنرمندان عرصه آواز و موسیقی ایرانی در تالار «سوره» حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم همانند گذشته، شش گروه برنامه اجرا کردند که یک گروه به صورت میهمان و پنج گروه دیگر به شکل رقابتی روی صحنه رفتند.
 
امید عظیمی به همراه محمد مشفق (نوازنده نی) نخستین گروهی بودند که به روی صحنه آمدند و به اجرای آوازی در مایه همایون با استفاده از شعرهای عماد خراسانی و همای شیرازی پرداختند. «فریدون شهبازیان» بعد از این اجرا گفت: «متر در آواز به معنای شناخت شعر و نسبت آن با موسیقی است. اگر این شناخت وجود داشته باشد، خواننده می‌تواند شعر مناسب را برای موسیقی‌اش انتخاب کند و همچنین در آواز خود، شعر را به درستی بخواند و معنای آن را به هم نریزد.»
 
در گروه دوم، صادق مرادی به همراه فرزین کشاورز (نوازنده سنتور) دیگر گروه‌‌ شرکت‌کننده در مراسم بودند که به اجرای آوازی در مایه دشتی با استفاده از غزل زنده‌یاد قیصر امین‌پور (می‌خواهمت چنان‌که شبِ خسته خواب را / می‌جویمت چنانکه لبِ تشنه آب را) پرداختند. این اجرا مورد استقبال داوران قرار گرفت. علی‌اصغر شاه‌زیدی درباره این اجرا گفت: «صدای سنتور فرزین کشاورز در این اجرا مرا به یاد سنتورنوازی فرامرز پایور انداخت. این روزها همه بر روی سنتور شلاق می‌زنند، اما ایشان به نرمی و مسلط، سنتورنوازی کردند.»‌ شهبازیان نیز این اجرا را خلاقانه و با کیفیت ارزیابی کرد. از دیگر بخش‌های هجدهمین برنامه شب آواز ایرانی می‌توان به اجرای امید آزاک به همراه محمد آزاک (نوازنده تنبک) و عمران قربانی (نوازنده تار) اشاره کرد که به اجرای آوازی در مایه افشاری با استفاده از اشعار نیاز کرمانی پرداختند. این اثر نیز از جمله اجراهایی بود که مورد استقبال داوران قرار گرفت.
 
«محمدرضا باباربیع» به همراه فرزندش، پریسا باباربیع (نوازنده سه‌تار)، دیگر گروه‌‌ شرکت‌کننده در مراسم بودند که به اجرای آوازی در مایه بیات اصفهان با استفاده از غزل‌ سعدی پرداختند. علی‌اصغر شاه‌زیدی در پایان این اجرا گفت: «مثل کسی نخواندن و صدای خود را داشتن مهم است. زمانی اگر آوازی از رادیو می‌شنیدیم، می‌توانستیم بگوییم متعلق به کدام خواننده‌ است؛ اما امروز صداهای شبیه به هم و سبک‌های آوازی یکسان زیاد شده است. در چنین زمانه‌ای، اینکه خواننده‌ای با صدای خود بخواند بسیار مهم است.»
 
در ادامه، امیر ذاکرزاده به همراه محمد امین اکبرپور (نوازنده تار) و پویان گرامی (نوازنده تنبک) آخرین گروه رقابتی دراین مراسم بودند که به اجرای آوازی در مایه اصفهان با استفاده از اشعار صفی علیشاه پرداختند. در پایان این مراسم نیز سبحان مهدی‌پور به همراه هادی منتظری، نوازنده پیش‌کسوت کمانچه به عنوان میهمان ویژه به اجرای چند قطعه موسیقیایی پرداختند که با استقبال حاضرین همراه شد.
 
در پایان، هیئت داوران صادق مرادی به همراه فرزین کشاورز (نوازنده سنتور) را به عنوان گروه نخست با 241 امتیاز و امید آزاک به همراه محمد آزاک (نوازنده تنبک) و عمران قربانی (نوازنده تار) به عنوان گروه دوم با 240 امتیاز معرفی کردند.
 
هجدهمین شب آواز ایرانی هم‌زمان با برگزاری مراسم، در وب‌سایت موسسه حام به صورت مستقیم پخش شد.

عکس‌های سایت مرکز موسیقی حوزه هنری از این مراسم را در ادامه ببینید.
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 اسفند 1395 - 13:40

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شاه‌زیدی: امروز صداهای شبیه به هم و سبک‌های آوازیِ یکسان زیاد شده است | موسیقی ما