یادبود ویژه برای قهرمانان پایتخت در کنسرت این خواننده با قطعاتی از ساخته‌های «فردین خلعتبری» و «مهیار علیزاده»
«سوگ» علیرضا قربانی در شب دهم حادثه پلاسکو
موسیقی ما - جدیدترین کنسرت «علیرضا قربانی» پس از هفت ماه در تهران برگزار شد. این خواننده شامگاه هشتم بهمن‌ماه و طی دو سانس به میزبانی سالن مرکز همایش‌های برج میلاد تهران با مخاطبانش دیدار کرد. فروش بلیت‌های کنسرت علیرضا قربانی با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد و ظرف مدت کمتر از پنج روز به اتمام رسید. به همین دلیل هم درخواست‌های زیادی از سوی دوست‌داران این خواننده مبنی تمدید کنسرت وجود داشت؛ اما به دلیل برنامه فشرده برج میلاد این امر محقق نشد. اجرای هشتم بهمن علیرضا قربانی در حالی برگزار شد که او برای این برنامه رپرتوار خاطره‌انگیزی را تدارک دیده بود. در این برنامه قطعاتی از ساخته‌های «فردین خلعتبری» و «مهیار علیزاده» اجرا شد که اغلب در زمره آثار هیت و پرطرفدار این خواننده بودند.
 
علیرضا قربانی از جمله خواننده‌هایی است که طی چند سال اخیر با فواصل طولانی روی صحنه رفته، اما هر بار با اتفاقات جدیدی برنامه‌اش را برگزار کرده است. این اتفاقات گاه بصری و ظاهری و گاه موسیقایی بوده‌اند که باعث عدم یکنواختی در اجراهای تهران علیرضا قربانی شده‌اند. در سلسله کنسرت‌های آلبوم «دخت پری‌وار» در تالار وحدت علاوه بر بخش موسیقایی، تمرکز ویژه‌ای روی کارگردانی و اتفاقات بصری و تصویری شده بود؛ اما در اجرای برج میلاد این تمرکز روی قسمت موسیقایی معطوف بود. چون در این برنامه ارکستر بزرگ‌تر با سازبندی و چهره‌های متفاوت را همراه خود داشت. «بهنام ابوالقاسم» مدیر هنری و سرپرست ارکستر و «سامان صمیمی» کنسرت مایستر برنامه بودند. مهمترین نکته در این برنامه بهره‌گیری از دو سکشن ویولن بود. برنامه‌ریزی برای این دو سکشن به گونه‌ای بود که با وجود تشابه سازها، نقش‌های متفاوتی داشتند ولی در نهایت ترکیب آنها مکمل همدیگر بود. یک سکشن ویولن در این برنامه ملودی قطعات را می‌نواخت و دیگری با اجرای هارمونی به شنیدنی‌ترشدن و همچنین فضاسازی بهتر کمک می‌کرد. وظیفه رنگ‌آمیزی صدا در این کنسرت هم بر عهده سازهای بادی بود که سازهای فلوت، کلارینت و هورن همراه ارکستر در سه رنج صوتی متفاوت بودند. در بخش سازهای هم ویولن‌ها ایفاگر نقش در محدوده سوپرانو، ویولا در محدوده آلتو، ویلنسل در محدوده تنور و کنترباس در جایگاه صدای باس بودند. از دیگر تفاوت‌های این ارکستر، که می‌توان آن را در رده ارکسترهای مجلسی قرار داد، نسبت به بخش موسیقایی کنسرت قبلی قربانی می‌توان به حذف ساز گیتارباس و تغییر وظیفه سینتی‌سایزر و سازهای الکترونیک اشاره کرد. در اجرای قبلی سازهای الکترونیک و سینتی‌سایزر در برخی قطعات حضور کاملاً مشهود داشت اما در این برنامه بیشتر با تقویت صدای سازها و حضوری نامحسوس همراه ارکستر بود.
 
  • * یک دقیقه سکوت...
اما این کنسرت موزیک ویدئوی قطعه «نیلی» اثر «نیلوفر محبی» به همراه تکنوازی‌های این نوازنده مطرح در سالن پخش و سپس تمام نورها گرفته شد. ابتدا بخشی از پیام مقام معظم رهبری برای حادثه دلخراش پلاسکو روی نمایشگرها نقش بست و سپس ویدئویی از این فاجعه دردناک در سالن پخش شد. ویدئویی که تلفیقی از تصاویر واقعی و افکت‌ها و طراحی‌های گرافیکی بود و همه را در سالن مبهوت و محزون مرور این ضایعه دلخراش کرد. در ادامه نوازندگان وارد صحنه شدند و پس از کوک نهایی سازها، علیرضا قربانی به همراه بهنام ابوالقاسم به صحنه قدم گذاشتند. قربانی پس از خوش‌آمدگویی اولیه گفت:«طی روزهای گذشته حادثه دلخراش پلاسکو روی داد و تعدادی از هموطنان و آتش‌نشانان غیور و ارزشمند کشورمان به شهادت رسیدند. به احترام تک‌تک آنها که جان خود را صادقانه و خالصانه در طبق اخلاص گذاشتند و بدون هیچ‌ چشم‌داشتی برای نجات جان و مال مردم به شهادت رسیدند، تقاضا می‌کنم یک دقیقه بایستیم و سکوت کنیم.»
 
سپس برنامه با قطعه «روایت انسان» آغاز شد. اثری به آهنگسازی «فردین خلعتبری» که شعر آن داستانی از آمدن انسان به روی زمین بود و فضای این کار را می‌شد تا حدودی به برخی ابعاد فاجعه پلاسکو تعمیم داد. «نگاه» از آلبوم «دخت پری‌وار» دومین اثر برنامه بود که بهنام ابوالقاسم برای شروع آن پشت پیانو نشست و این کار با نوازندگی او و ورود ویولن‌ها آغاز شد و گروه کُر هم همراه این قطعه بودند. در قطعه «مهتاب‌تر از باران» تناسب جالبی بین حضور سازها در ارکستر برقرار بود اما سازهای بادی و خصوصاً هورن در این اثر نقش پررنگ‌تری داشتند.
 
«راز» اولین قطعه بی‌کلام این برنامه از ساخته‌های مهیار علیزاده بود که تنظیم و ارکستراسیون این کار تا حدودی نسبت به نسخه اصلی متفاوت‌تر شده بود ولی این کار هم مورد توجه حضار قرار گرفت. با اجرای ملودی اول قطعه «دریای بی‌پایان» توسط ویلنسل‌ها و کنترباس، مجدداً علیرضا قربانی وارد صحنه شد و این کار که از لحاظ ریتم اثری متفاوتی در آلبوم دخت‌ پری‌وار بود را خواند. پس از قطعه عاشقانه «دوستت دارم» تمامی اعضای ارکستر وارد صحنه شدند. حضور پرقدرت «بهتاش ابوالقاسم» با سازهای کوبه‌ای و همراهی گروه کُر و شعر حماسی فردوسی که آمیخته با آهنگسازی زیبای فردین خلعتبری شده بود، خیلی‌ها را به تشویق ایستاده پس از قطعه «ایران» وادار کرد.
 
  • * اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است...
پارت دوم کنسرت با قطعه پرمخاطب «پرده نشین» که تیتراژ سریالی به همین نام بود اجرا شد. لحظاتی بعد از این قطعه، با ضرب بهتاش ابوالقاسم و شروع نواختن ملودی توسط بهنام ابوالقاسم با پیانو قطعه «صبح آزادی» آغاز شد. در این کار «آتنا اشتیاقی» هم با ویلنسل همراه این دو برادر نوازنده بود. علیرضا قربانی هم از ابتدا با تحریرهای متفاوتی این کار را می‌خواند ولی از اواسط قطعه خیلی‌ها متوجه تغییراتی در نوع اجرا و آواز قربانی شدند. این خواننده پس از اتمام «صبح آزادی» گفت:«این شعر بسیار زیبا را از استاد ابتهاج در آلبوم دخت پری‌وار خواندم ؛ولی الان به همراه بهنام و بهتاش ابوالقاسم و خانم اشتیاقی تصمیم گرفتیم بخش عمده این قطعه را به صورت بداهه اجرا کنیم.»
 
«آسمان من» دومین قطعه بی‌کلام این کنسرت بود که باز هم اجرای آن توانست بازخورد مثبتی از سوی حاضرین در سالن به دنبال داشته باشد و سپس نوبت به بخش اصلی این کنسرت رسید. علیرضا قربانی پیش از قطعه «سوگ» گفت:«قطعه سوگ را که پر از مفاهیم عمیق و زیبا است را به آتش‌نشانان غیوری که جان خود را در فاجعه دلخراش ساختمان پلاسکو فدا کردند و سایر خانواده‌های داغدار و مردم تقدیم می‌کنیم. این کار را قریب پانزده سال پیش با موسیقی فردین خلعتبری و شعری از افشین یداللهی تولید کردیم اما طی چند روز اخیر و برای اجرا در رثای آتش‌نشانان شهید آماده کردیم.»
 
  • * ولی نمرده‌ام هنوز...
شعر این قطعه با مطلع «به سوگ من نشسته‌ای ولی نمرده‌ام هنوز» و موسیقی محزونش همراه تصاویر غم‌انگیزی شد که از نمایشگرهای سالن پخش می‌شد. تصاویری که تلفیقی از شراره‌های آتش و تصاویر و ویدئوهایی از ضایعه اسف‌بار ریزش ساختمان پلاسکو بود و باعث شد تا اشک در چشمان خیلی‌ها حلقه بزند. پارت دوم کنسرت علیرضا قربانی بیشتر به قطعات هیت او اختصاص داشت و اجرای او هم با همین آثار به پایان رسید. او در ادامه قطعات «شب دهم» و «ارغوان» را خواند و قصد داشت و پس از قطعه «من عاشق چشمت شدم» تمامی حاضرین، خواننده و ارکستر را به صورت ایستاده تشویق کردند. در ادامه‌ی برنامه، علیرضا قربانی اعلام کرد که دو اثر را به عنوان قطعات «بیز» آماده کرده‌اند. او در ابتدا اعلام کرد قطعه‌ای که چند سال پیش از ساخته‌های استاد فقید «همایون خرم» خوانده را امشب با تنظیم مجدد بهنام ابوالقاسم اجرا خواهد کرد. او سپس گفت:«این قطعه را به تک تک شما و به روح استاد بی‌بدیل و دردانه موسیقی ایران، استاد همایون خرم تقدیم می‌کنیم.» علیرضا قربانی با این توضیحات قطعه پرخاطره «از من بگذر» را با تنظیم جدید و متفاوتی خواند. دومین قطعه بیز او در این کنسرت هم تیتراژ سریال «کیمیا» از ساخته‌های «آرمان موسی‌پور» بود که این اثر هم استقبال ویژه حاضرین را به دنبال داشت. در اتفاقی جالب در حالی که علیرضا قربانی پس از قطعه «کیمیا» از صحنه خارج شده بود و واقعاً دیگر خیلی‌ها در حال ترک سالن بودند او دوباره بازگشت و با اجرای مجدد قطعه «من عاشق چشمت شدم» برنامه خود را به پایان رساند.
 
امین غفاری، آرش اسدنژاد، پوریا اوسانلو، فرمهر بیگلو، نیلوفر محبی، امین عطایی، محسن عبادی، آناهیتا خانزاده، آنیتا واحدی و نگار فرجی نوازندگان ویولن ارکستر بودند. میثم مروستی، پریسا پیرزاده و پیمان ابوالحسنی در این برنامه ویولا نواختند. آتنا اشتیاقی و نگار نوراد با نوازندگی ویلنسل روی صحنه حضور داشتند. کنترباس در این کنسرت توسط فرشید پاتینیان نواخته شد. شقایق صادقیان (نوازنده فلوت)، سایوری شفیعی (نوازنده کلارینت) و مهسا یوسفی‌نژاد (هورن) در سکشن بادی حضور داشتند. بهتاش ابوالقاسم نوازنده‌های سازهای کوبه‌ای بود. آرمین خیردان با سینتی‌سایزر و سازهای الکترونیک ارکستر را همراهی می‌کرد. روشنک کی‌منش، یکتا اعتمادی، آیدا روزبهانه، پریا شکوهی، عماد عامرکاشی، کامران اروج‌زاده، محمد حقیقی و حامد شکرانی اعضای گروه کُر بودند. در پایان برنامه هم علیرضا قربانی از مهیار علیزاده که نصف قطعات رپرتوار از ساخته‌های او بود دعوت کرد تا روی استیج حاضر شود. این آهنگساز در میان تشویق‌های حاضرین گفت:«نیمی از قطعات رپرتوار کنسرت از ساخته‌های جناب استاد فردین خلعتبری بود که امشب نتوانستند در این برنامه حضور داشته باشند و جایشان خالی است و از شما می‌خواهم ایشان را تشویق کنید.»
 
دکتر «افشین یداللهی» در سانس اول و دکتر «علی مرادخانی» معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و «شقایق فراهانی» در سانس دوم مهمانان ویژه این کنسرت بودند.
 
«مجید روغنی» تهیه‌کننده و برگزارکننده، «سید علی اصغر رضوی» مدیر اجرایی و «مهسا نعمت» مدیر داخلی این کنسرت بودند. در ادامه می‌توانید گزارش تصویری کنسرت علیرضا قربانی در برج میلاد را از نگاه دوربین «سید علیرضا حق‌شناس» ببینید.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1395 - 10:46

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

nasimbarati72
65.113.209.133
دوشنبه 11 بهمن 1395 - 16:17

چه عجب بالاخره عکس ها رو گذاشتید

mohamadtk9
229.21.207.42
دوشنبه 11 بهمن 1395 - 16:17

فوق العادست علیرصا قربانی

faeghe_namjou
40.10.57.244
دوشنبه 11 بهمن 1395 - 16:17

اااا استاد ابوالقاسم استاد پیانو

mohammadasadi01
141.190.145.176
سه شنبه 12 بهمن 1395 - 11:28

اجرای بینظیری بود لذت فراوانی بردیم... درود بر استاد خلعتبری و قربانی و علیزاده و البته هوشنگ ابتهاج و... که گوش ما رو همچنان با آثار غنی سیراب میکنن

صفحه‌ها

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.