برنامه یاد بعضی نفرات
 
با تدوین و آوانویسی «سیامک جهانگیری»
کتاب «24 چهارمضراب از استاد ابوالحسن صبا» منتشر شد
موسیقی ما - کتاب  «24 چهارمضراب از استاد ابوالحسن صبا»، تدوین، آوانویسی، و اجرا برای ساز نی سیامک جهانگیری از سوی مؤسسه‌ی فرهنگی هنری ماهور منتشر شد. این اثر شامل چهارمضراب‌های مختلف در دستگاه‌ها و آوازهای موسیقی ایرانی ساخته استاد «ابوالحسن صبا»، یکی از برجسته‌ترین چهره‌های موسیقی ایران است.
 
«سیامک جهانگیری» که تدوین و آوانویسی این کتاب و قطعات آن را با نی اجرا کرده در مقدمه‌ی این کتاب نوشته است: «فرم چهارمضراب به دلیل داشتن پایه‌های ریتمیک بیشتر برای سازهای مضرابی متداول است اما در آثار استاد صبا وجود ملودی‌های ناب بر بستر این پایه‌های ریتمیک و فضای ملودی‌محور باعث می‌شود ضربی‌ها و چهارمضراب‌های او برای تمامی سازها قابل اجرا باشد. در این مجموعه، با توجه به این ویژگی و با در نظرگرفتن خصلت‌های صوتی و تکنیکی ساز نی، در بازنویسیِ این فضای ملودی‌محور تأکید شده و مجموعه‌ی حاضر در قالب کتاب و سی‌دی، به عنوان یک اثر اجرایی‌ـ آموزشی برای نی‌نوازان تدوین شده است.»‌
 
سیامک جهانگیری، نوازنده‌ی نی و آهنگساز، دانش‌آموخته و فارغ‌التحصیل دانشگاه موسیقیِ دانشگاه هنرهای زیبا دانشگاه تهران. فراگیری ساز نی را نزد عبدالنقی افشارنیا آغاز نمود و پس از ورود به دانشگاه، ضمن بهره‌مندی از محضر اساتید دانشگاه، فراگیری ساز نی را نزد محمدعلی کیانی‌نژاد ادامه داد.
 
او در این سال‌ها علاوه بر تدریس در دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دانشگاه هنر به آهنگسازی و اجرای آثار خود نیز اشتغال داشته است که برخی از این آثار در قالب سی‌دی ضبط و منتشر شده که عبارتند از: «سور و سوگ» (برای گروه نی و دو تمبک)، «خانه‌ام ابریست»، «از خیال کپاچین‌های البرز» (براساس موسیقی مازندرانی)، «شیونگ» (شعر و موسیقی مازندران)، «تنها»، «در بند نی»، «نگارینه»، «ترنمی برای صبح»، «یک متر ‌‌و هفتاد صدم» (موسیقی برای اشعار سیمین بهبهانی)، اجرای ردیف آوازی استاد دوامی (شامل 3 سی‌دی)، «می‌رسد باران».
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 دی 1395 - 13:07

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کتاب «24 چهارمضراب از استاد ابوالحسن صبا» منتشر شد | موسیقی ما