برنامه یاد بعضی نفرات
 
پس از 35 سال
ارکستر فیلارمونیک سونات، آلبومِ درویشی را اجرا می‌کند
موسیقی ما - ارکستر فیلارمونیک سونات به رهبری «محسن بافنده» برای نخستین بار پس از 35 سال، آلبوم «موسیقی مازندرانی» اثر محمدرضا درویشی را برای نخستین بار به روی صحنه می‌برد. این برنامه 30 دی و 1 بهمن سال‌جاری در سالن آمفی‌تئاترهلال احمر ساری برگزار می‌شود.
 
غلامرضا رضایی، محمود شریفی و پرویز سیاه‌دشتی با حضور ابوالحسن خوشرو و نورالله علیزاده -اساتید موسیقی مازندران- به عنوان خواننده و جمال محمدی به عنوان تکنواز کمانچه این ارکستر را همراهی می‌کنند.  از نکات جالب توجه این کنسرت خواندن غلام‌رضا رضایی به گویش سرزمین مادری‌اش است.
 
استاد محمدرضا درویشی که تنظیم و ارکستراسیون این اثر را بر عهده داشته، پیش‌تر در دفترچه آلبوم موسیقی مازندران درباره اثر خود اینگونه توضیح داده است: «پایه و اساس این موسیقی ملودی‌هایی است که موسیقی‌دان سرشناس مازنداران «احمد محسن‌پور» در یک شب سرد زمستانی در کوهستان آمل و در روستای چِلاب در کنار آتش با ویُلن نواخت و من آن‌ها را به نت نوشتم و برای ارکستر تنظیم کردم. شاید آن شب به‌یادماندنی، شب عاشورا بود و این شب حکمتی در خود داشت برای سرنوشت پُرپیچ و خم این مجموعه! ریشه‌های ملودیک این مجموعه حاصل آن چیزی است که در ذهن دقیق و پژوهشگرانه‌ی احمد محسن‌پور بوده است. در آن سال‌ها ترجیح داده شد به جای استفاده از اشعار قدیمی، شاعران تَبَری‌گوی معاصر مازنداران مانند علی هاشمی چِلابی، اصغر مهجوریان نَماری و دیگر دوستان شاعر برای موسیقیِ آن شعر بسرایند و چنین شد که این ترانه‌ها ضمن داشتن ریشه‌های محکم در موسیقی مناطق مرکزی و شرقی مازندران با روحیات واقعی آن‌زمان مردم نیز گره خورد و این پیوند همچنان تداوم یافته است.»
 
زنده یاد محمدرضا لطفی، حمید متبسم، علی‌اکبر شکارچی، جمشید عندلیبی، بیژن کامکار، پشنگ کامکار و... از نوازندگان این اثر در آلبوم ضبط شده آن در سال 1360 هستند.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 دی 1395 - 13:10

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ارکستر فیلارمونیک سونات، آلبومِ درویشی را اجرا می‌کند | موسیقی ما