برنامه یاد بعضی نفرات
 
یک گفت‌وگوی خواندنی با مدیر مؤسسه «دلصدا» و شبکه اینترنتی «نصر‌ تی‌وی» درباره موسیقی ارزشی و انقلابی
میثم محمدحسنی: موسیقی ارث پدری هیچ‌‌کس نیست
موسیقی‌ما - موسیقی ارزشی و انقلابی در کشور در سال‌های اخیر به شکلی سازمان‌یافته‌تر پیگیری و تولید می‌شود فعالیت مؤسسات فعال در این حوزه ابتدا چندان جدی گرفته نشد و استقبال مردمی قابل توجهی هم به دنبال نداشت. اما ورود جوانان باانگیزه و پرانرژی به این حوزه، در کنار احساس لزوم توجه به ستاره‌ها و محبوبیت‌شان در این زمینه، موجب شد تا رفته‌رفته فعالیت‌های این سازمان‌ها جدی‌تر شود و هم‌زمان، استقبال مردمی از این آثار نیز شدت گرفت.
 
حالا -به قول خودشان- «بچه انقلابی‌ها» آمده‌اند تا با رویکرد «محتوامحور»، آثارشان را روانه بازار موسیقی کنند و دل مخاطبان دغدغه‌مند این حوزه را به دست بیاورند. «میثم محمدحسنی» (برادر کوچک‌تر «احسان محمدحسنی»، مدیر مؤسسه رسانه‌ای اوج)، از جمله پیشروان این نسل است که پس از انتشار آلبوم «دلصدا» با حضور ستاره‌های پاپ، این روزها فعالیت زیادی دارد که بهانه اصلی این گفت‌وگو است؛ گفت‌وگویی که نمی‌شد در آن درباره چهره‌های جنجالی سال‌های اخیر سخن به میان نیاید.
 
***
  • * لطفاً ابتدا کمی درباره پیشینه فعالیت‌های مؤسسه «دلصدا» و آغاز فعالیت مؤسسات تولید موسیقی ارزشی و انقلابی بگوئید. جرقه این فعالیت‌ها از کجا زده شد و با چه اهداف و ذهنیتی آغاز به کار کرد؟
این توضیح در پاسخ به سؤال شما مهم و حیاتی است که به جز مؤسسه «دلصدا» و اخیراً «مرکز آوای انقلاب اسلامی» (مأوا)، مؤسسات تولید موسیقی به این اسم واقعاً نداریم. این مؤسسات هم به سبب خلأ خیلی جدی که در حوزه موسیقی احساس می‌شد، شروع به کار کردند. موسیقی پاپ و ایرانی در این سال‌ها بیشتر به سمت مسائل عاشقانه و خاص می‌رفت و ما با آسیب‌شناسی این موضوع، احساس کردیم که باید به این عرصه ورود کنیم؛ چون پیش از این نیز در بدنه حزب‌اللهی جامعه، حوزه موسیقی چندان جدی گرفته نمی‌شد. به همین دلیل، به صورت سازماندهی‌تر و رسمی‌تر سعی در رصد بازار و شروع رسمی فعالیت در این حوزه کردیم و تمام سعی ما تولیداتی در بهترین کیفیت از نظر محتوایی و ساختاری بود. اگرچه بدنه تولیدکننده در این مؤسسات، بدنه‌ای مردمی است اما از سوی سازمان‌ها و ارگان‌های مختلفی که حامی موسیقی انقلابی و ارزشی هستند، حمایت‌هایی صورت می‌گیرد و این موضوع، تعامل سازنده‌ای را بین مجموعه تولیدکننده و حامیانش به وجود آورده است. اگر قرار باشد صریح‌تر جواب سوال‌تان را بدهم، باید بگویم استارت کار تولید متفاوت در حوزه فراارزشی را مؤسسه و سازمان «اوج» و سازمان «سراج» زدند و بعدها «دلصدا» و «نصر تی‌وی» ادامه‌دهنده راهش بودند. البته دوستان «دلصدا» و مجموعه «نصر تی‌وی» همان زمان با اسم سازمان «اوج» کار تولید می‌کردند.
 
  • *  انتشار آلبوم «دلصدا» نخستین فعالیت جدی و رسمی‌ بود که در این زمینه سراغ ستاره‌های حوزه موسیقی پاپ رفت و نگاه‌ها را به خود جلب کرد. آن جرقه آغازی بود برای این حرکت.
ستاره‌محور بودن آلبوم «دلصدا» جزء اهداف‌مان بود و خودمان می‌خواستیم این ستاره‌ها کنار یکدیگر بیایند و در مورد یک موضوع واحد بخوانند و به نظرم اتفاقات خوبی را رقم زد. ممکن است به مذاق کسانی خوش نیاید که خوانندگان تراز اول کشور بیایند و درمورد موضوعات مقدس و مذهبی بخوانند، ولی اکثریت مردم و بدنه علاقه‌مند به موسیقی و طرفدار کشور، خیلی از آن آلبوم استقبال کردند و به نظرم یکی از برگ برنده‌های کار این بود که ستاره‌ها آمدند و از دفاع مقدس و شهدا خواندند. ما به آلبوم شماره یک بسنده نکردیم و آلبوم شماره دو را هم با موضوع امام زمان (عج) تولید کردیم که باز هم ستاره‌ها آن را خوانده بودند. از نظر من این کارها سفارشی نبود چون خواننده‌ها کسانی بودند که از قبل با آن‌ها صحبت کرده بودیم و به موضوعی که می‌خواندند، اعتقاد داشتند. اگر کار بخواهد سفارشی باشد و خواننده، اعتقادی به چیزی که می‌خواند نداشته باشد، کار ارزشی نیست و تجربه نشان داده خواننده‌هایی که اعتقادی ندارند، نمی‌توانند موضوعی را بخوانند و به نظرم آلبوم دلصدای 1 و 2 اتفاق خوبی بود.
 
  • * یعنی حضور ستاره‌ها در این آلبوم از پیش تعیین شده و کاملاً برنامه‌ریزی شده بود؟
استفاده از ستاره‌های پاپ در آلبوم «دلصدا1» آگاهانه و هدف‌گذاری شده بود. ما می‌خواستیم ستاره‌ها و ژنرال‌های پاپ بیایند کنار هم و از شهدا و دفاع مقدس بخوانند. در آلبوم شماره 2 هم این کار را کردیم و به سراغ ستاره‌ها رفتیم. هیچ کدام این کارها سفارشی نبود، چون خودتان بهتر می‌دانید که اگر خواننده اعتقادی نداشته باشد، به خاطر ریزش طرفدارهایش هم که شده، حاضر نیست هر موضوعی را بخواند. شک نکنید که حضورشان با اعتقاد قلبی و پیشینه مذهبی و عِرق ملی خواننده‌ها بود.
 
  • * این آغاز قطعاً واکنش‌هایی را هم در مواجهه با ستاره‌محوری آلبوم در آن زمان در خود داشت. این واکنش‌ها آیا باعث عقب‌نشینی شما نشد؟
سوال‌تان را با یک مثال پاسخ می‌دهم. موزیک‌ویدئوی «لبیک» در اولین سال جشنواره «ققنوس» ارائه شد که شاید خیلی سمت‌وسوی یکسانی هم با ما نداشت. به‌هرحال ما با بدنه دولت اختلاف سلیقه‌هایی داریم، ولی دیدیم که در این جشنواره، موزیک‌ویدئوی «لبیک» به مقام اول رسید و این نشان می‌دهد ما در انتخاب فرم، به نتیجه مطلوب رسیده‌ایم که هم داوران و هم کسانی که در سالن بودند و خبرنگاران رسانه‌ها، یک دقیقه ایستاده برای این موزیک‌ویدئو دست می‌زدند. کسانی که حتی شاید محتوای این موزیک‌ویدئو -که در مورد مدافعان حرم بود- را هم قبول نداشته باشند، ولی آن‌قدر این کار قوی ساخته شده بود که یک دقیقه برای آن دست زدند.
 
  • * این یعنی انتقادها باعث شد شما به لحاظ تکنیکی خودتان را قوی‌تر کنید؟
موسیقی ارث پدری هیچ‌کس نیست و متعلق به همه است. اینکه یک‌سری دوستان مخالف نظام و انقلاب به مذاق‌شان خوش نیاید که ما به این عرصه ورود کرده‌ایم، مشکل خودشان است. اگرچه ما همیشه سعی کرده‌ایم دست هر کسی که به موسیقی ارزشی (چه مذهبی و چه ملی) بپردازد را بفشاریم. ما کارمان را انجام می‌دهیم؛ حالا عده‌ای می‌خواهد خوش‌شان بیاید یا نیاید. ما معتقدیم موسیقی متعلق به همه است و تلاش می‌کنیم که موسیقی پاک را به مردم عرضه کنیم و مردم از موسیقی پاک لذت ببرند، نه موسیقی لهو و لعب.
 
  • * به مرور با سازمان یافتن مؤسساتی چون «اوج»، «دلصدا»، «مأوا»، «نصر تی‌وی» و... موسیقی ارزشی در کشور با جدیت بیشتری از همیشه تولید می‌شود. اولویت‌بندی‌های شما برای تولید یک اثر موسیقی ارزشی و انقلابی حول و حوش چه سرفصل‌هایی است؟
شکل‌گیری و شروع کار توسط بچه‌های «نصر تی‌وی» و «دلصدا» بود و تحت حمایت سازمان «اوج» و «سراج» که با همان لیبل و تگ، کارها را تولید می‌کردیم و از ابتدا هدف‌گذاری ما این بود که خودمان را از بدنه جامعه جدا ندانیم و سازمانی امنیتی نباشیم و می‌دانستیم که تولیدات موسیقی ارزشی که تاکنون تولید شده، چه خلأهایی دارد و نقاط ضعف آن چیست. نکته دیگر هم اینکه در تولید موسیقی و موزیک‌ویدئو ما دو چیز را در اولویت قرار داده‌ایم. یکی محتوا و دیگری فرم که هر دو برای ما مهم است. در گذشته، کارهایی که توسط صدا و سیما یا جاهای مختلف تولید می‌شد، فقط به محتوا می‌پرداختند و در آنها فرم جدی گرفته نمی‌شد. هنوز هم که هنوز است، از این قبیل کارها در تلویزیون و خیلی جاهای دیگر می‌بینیم. کارهای سفارشی که فقط محتوا برایشان مهم است و به نظر من در محتوا هم خیلی دقت نمی‌کنند. چون شعرهای کلیشه‌ای و ضعیفی دارند. ما سعی کردیم که خودمان را به ایده‌آل نزدیک کنیم که هم محتوای قوی داشته باشیم و به شعور و سلیقه مردم هم نزدیک باشیم و دوم اینکه فرم‌مان هم فرم روز دنیا باشد، نه فرم کلیشه‌ای سازمان‌های تولیدی پیش از این. سعی کردیم اگر محتوای خوبی تولید می‌کنیم و شعر خوبی داریم، حتماً در کنارش موزیک‌ویدئوی قوی هم باشد. اگر یک ترانه و ملودی خوب داریم، باید حتماً در کنار یک تصویر خوب باشد. این تلفیق فرم و محتوا، به ما در تولید آثار ماندگار کمک زیادی کرد.
 
  • * حضور شما در حوزه موسیقی رپ، جنجالی‌ترین اتفاقی بود که در سال‌های گذشته رخ داد و موزیک‌ویدئوی «انرژی هسته‌ای» با صدای امیرحسین مقصودلو واکنش‌های فراوانی را در رسانه‌ها باعث شد. استارت این موضوع از کجا زده شد و چرا به صورت خاص «امیر حسین مقصودلو»؟
به نظرم در گذشته نسبت به موسیقی رپ شناخت درستی نبود و هنوز هم خیلی‌ها شناخت درست و عمیقی از آن ندارند. موسیقی رپ یک موسیقی اعتراضی است و پیشینه‌اش به سیاه‌پوست‌های آمریکا برمی‌گردد که به حاکمیت و استکبار آمریکا معترض بوده‌اند. هنوز هم آنجا موضوع خیلی از تکست‌های رپ، اعتراض به سیاست‌های دولت آمریکا است. این یک سبک موسیقی است و چه ایرادی دارد که رپ هم کار کنیم؟ بالاخره رپ یکی از حوزه‌های پرطرفدار و یکی از ژانرهای تأثیرگذار موسیقی در دنیا است و میان بچه‌های متولد دهه 70 و 80 به شدت مورد استقبال. یکی از شعارهای ما و انقلاب این است که برای همه اقشار جامعه، برنامه و حرف دارد و ما هم باید برای طرفداران رپ حرف و مطلب می‌داشتیم. به همین دلیل، تحقیقات‌مان را شروع کردیم که از خواننده‌های درجه‌یک موسیقی رپ استفاده کنیم و به «امیرحسن مقصودلو» رسیدیم. امیر تتلو قبل از اینکه ما به سراغش برویم، استارت خیلی از کارهای پرمحتوا و فاخر را زده بود که کار «انرژی هسته‌ای» و «شهدا» از آن جمله بودند. این دو کار به هیچ وجه سفارش ما نبود و امیر، خودش آن‌ها را تولید کرده بود که ما گوش دادیم و از آن استقبال کردیم و قرار شد که موزیک‌ویدئوی این دو کار را برایش بسازیم.

اگر چه در این یک سال، به خاطر همان دو کلیپ که با امیر تتلو تولید کردیم، فشار زیادی به مجموعه آمد و توأمان هم استقبال‌های زیادی از آنها شد. چه حکومتی و سازمانی و چه مردمی، تشویق زیادی هم شدیم و اتفاقات خوب زیادی رخ داد. از طرف دیگر هم انتقاد زیادی -چه حکومتی و چه مردمی- شده که به نظرم کفه تشویق‌ها سنگین‌تر بود. این را هم باید اضافه کنم که حمایت از کارها و تولیدات امیر تتلو به این معنی نبوده و نیست که ما همه رفتارهای او را تأیید می‌کنیم. امیر مثل هر کس دیگری، می‌تواند اشتباه داشته باشد و یا کار خوب از خودش به جا بگذارد و ایراداتی دارد که با خودش هم خیلی بحث کرده‌ایم. اما کارهای خوبی هم انجام می‌دهد که موظف هستیم از آن حمایت کنیم و باید برای این نوع موسیقی پاک در حوزه رپ برنامه داشته باشیم.
 
  • * دست گذاشتن مجموعه‌ای مثل شما روی خواننده‌ای مثل «امیرحسین مقصودلو» که حواشی زیادی در زندگی هنری و شخصی‌اش داشته، از آن اتفاقاتی بود که کمتر کسی باور می‌کرد. این همکاری به نوعی «مصادره به مطلوب» برای شما به حساب نمی‌آمد؟
من جواب این سوال را در صحبت‌های قبلی‌ام خدمت‌تان دادم. حمایت از امیر تتلو به این معنا نبود که ما همه رفتارها و زندگی شخصی او را تأیید می‌کنیم و هیچ کجای دنیا هیچ عقل سلیمی این‌گونه رفتار نمی‌کند. حتی خواننده‌های بی‌حاشیه هم ممکن است در زندگی شخصی‌شان اتفاق‌هایی بیفتد که خیلی قابل تأیید نیست ولی شما موظف هستید که به دنبال جریان انقلابی و بدنه طرفدار انقلاب، از هر کار انقلابی حمایت کنید؛ چه امیرحسین تتلو باشد و چه خواننده‌های دیگر. ما تلاش کرده‌ایم و می‌کنیم و خواهیم کرد که مسائل حاشیه‌ای در زندگی شخصی هنرمندان عزیزمان مرتفع شود.
 
  • * ظاهراً سراغ چهره‌های دیگری از این نوع موسیقی نیز رفته‌اید. این موضوع صحت دارد؟
ما ابایی نداریم که موسیقی پاک را با خواننده‌های دیگر دنبال کنیم. هر کس که با او مخرج مشترک داشته باشیم و مردم و انقلاب به او علاقه‌مند باشند، حتماً با او کار می‌کنیم و هیچ مشکلی از این بابت نیست.
 
  • * همکاری با این چهره‌ها و انتشار آثار ارزشی با صدای این خواننده‌ها، قرار است به اخذ مجوز برای فعالیت‌های رسمی آنها ختم شود؟
اصلاً این‌گونه نیست. ما با خواننده‌هایی که کار کردیم، اکثراً از قبل مجوز تولید داشتند و به ندرت هم بودند کسانی که با ما همکاری کردند و بعد مجوز گرفتند و اصلاً به ما ربطی نداشت. ما مرجع صدور مجوز نیستیم و این کار به عهده وزارت ارشاد است و اصلاً کسی با این هدف به سراغ ما نمی‌آید. چون می‌دانند که ما برای صدور مجوز نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.
 
  • * از سوی دیگر ستاره‌های زیادی از قبیل محسن چاوشی، مهدی یراحی، رضا صادقی، فرزاد فرزین، غلام کویتی‌پور و... امسال آثار مناسبتی و محرمی را تحت امتیاز این مؤسسات ارزشی و انقلابی منتشر کردند. به نظرمی‌رسد خواننده‌های پاپ هم با دیدن میزان کیفیت کاری این مؤسسات، بیشتر راغب به همکاری با شما هستند.
بله، به لطف خدا کارهایی که ما برای حوزه موسیقی و کارهای مذهبی داشتیم، همگی با استقبال خواننده‌ها شکل گرفته و این‌گونه نبوده که ما سفارش بدهیم و خواننده با اکراه بخواند. خود خوانندگان به این حوزه علاقه‌مند بوده و ورود کردند. اینکه کسی راغب باشد و بیاید، ما دستش را می‌بوسیم و دوستان دیگر هم که تمایل دارند با مجموعه همکاری کنند، می‌توانند وارد این میدان شوند و حتماً ما در کنارشان هستیم و به آن‌ها کمک می‌کنیم که کارشان به عرصه تولید برسد. در حوزه کارهای مذهبی، در این چند سال آن‌قدر تولید شده که توسط این مجموعه‌ها که اسم بردید، حداقل برای 10 سال آینده صدا و سیما و جاهای مختلف کار دارند که بتوانند استفاده کنند.
 
  • * انتشار موزیک‌ویدئوی «حریم حرم» با صدای حاج غلام کویتی‌پور هم از اتفاقات جالب امسال بود. لطفاً درباره این پروژه و بازتاب‌های آن هم صحبت کنید.
آقای کویتی‌پور از پیشکسوتان عرصه موسیقی انقلابی هستند که در سالیان جنگ و دفاع مقدس، در خدمت مردم بودند و متأسفانه نمی‌دانم به چه دلایلی در این چند سال اخیر کم‌فروغ بوده‌اند. ما احساس کردیم از ایشان استفاده کنیم و ترانه و موزیک‌ویدئوی «حریم» با موضوع مدافعان حرم ساخته شد. البته من از آقای کویتی‌پور خیلی بیشتر از این‌ها انتظار دارم و سعی می‌کنیم در کارهای بعدی قوی‌تر باشیم.
 
  • * انتشار آلبوم رسمی «حامد زمانی» هم ظاهراً تحت مدیریت هنری شما در حال انجام است. این پروژه به کجا رسیده؟
قرارداد آلبوم حامد زمانی را امضا کرده بودیم و در حال تولید است. اما قرار نیست ما به عنوان تهیه‌کننده آلبوم حامد زمانی حضور داشته باشیم. سازمان اوج و سازمان سراج در بخشی از تولید این آلبوم حمایت کرده بودند و نه در بودجه کل آلبوم. حامد زمانی مستقلاً آلبوم را تولید می‌کند و فکر می‌کنم امسال منتشر شود. ما در کنار او بودیم و هم به لحاظ فکری و هم محتوایی سعی کردیم تا جایی که می‌توانیم در کنارش باشیم؛ چون فکر می‌کنم جزء اولین آلبوم‌های تمام ارزشی اجتماعی و سیاسی است که به بازار خواهد آمد. حامد در شکل‌گیری مؤسسه «دلصدا» از همان ابتدا بود و نقش زیادی داشت و همکاری ما با او همیشه ادامه خواهد داشت و از این همکاری انرژی خوبی داریم.
 
  • * از برنامه‌های آینده‌تان هم بگویید. آیا برنامه‌ای برای برگزاری جشنواره‌های موسیقی ارزشی و انقلابی دارید؟
فعلاً در برنامه ما نیست که در جشنواره‌ها بخواهیم کار خاصی انجام بدهیم و مشغول تولیدیم و کارهای بزرگی در دست اقدام داریم که ان‌شاءالله متعاقباً از طریق سایت موسیقی ما اعلام می‌کنیم.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 بهمن 1395 - 13:00

دیدگاه‌ها

یکشنبه 10 بهمن 1395 - 13:15

دلصدا عالی بود, به خصوص راه من❤

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود میثم محمدحسنی: موسیقی ارث پدری هیچ‌‌کس نیست | موسیقی ما