برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور محسن رجب‌پور، مهدی سپهر، پدرام کشتکار و اهورا ایمان برگزار شد؛
روز چالشی هزارصدای پاپ
موسیقی ما - عصر سومین روز زمستان، ششمین برنامه هزارصدای پاپ و دوازدهمین برنامه هزارصدا در سال ١٣٩٥ در سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران برگزار شد و «محسن رجب‌پور» به عنوان کارشناس تهیه و تولید موسیقی، «مهدی سپهر» -خواننده و مدرس قدیمی آواز- به عنوان کارشناس آواز، «پدرام کشتکار» به عنوان کارشناس موسیقی و «اهورا ایمان» به عنوان کارشناس ترانه و تلفیق در کنار هم نشستند تا آثار شرکت‌کنندگان را بررسی کنند.
 
در این برنامه گروه مترو، رضا پوررحیم،‌ هادی احمدی، مجید  تربتی، رسول فهن‌دژ، امید آل‌اسحاق، بردیا صابری و امید طهماسبی آثار خود را ارائه کردند و به نظرات کارشناسان گوش فرا دادند.
 
عمده‌ترین بحث‌هایی که توسط کارشناسان مطرح شد، پرهیز از تولید آثار تکراری بود. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های برنامه بحث‌های چالشی بود که توسط آرش نصیری -مدیر و مجری برنامه- دامن زده شد و صحبت‌های محسن رجب‌پور را باعث شد. 
 
در ابتدای برنامه محسن رجب‌پور سخنانی درباره روش‌هایی که خوانندگان جوان می‌توانند خود را در مارکت موسیقی مطرح کنند بیان کرد و در طی برنامه مباحث خود را تکمیل می کرد.  او گفت قرار است در هر سه بخش شعر، موسیقی و آهنگ و همچنین بخشی که جامعه‌شناسی و اقتصاد هنر است اظهارنظر کند.
 
رجب‌پور عنوان کرد: «کسی که اینجا می‌خواند،  یا برای این می‌خواند که شما برایش دست بزنید و یا می‌خواند که با کارش بیزنس کند. اگر می‌خواند که بیزنس کند باید بپذیرد که بعضی از موارد را حتماً باید بلد باشد، خودش به تنهایی نه؛ همه آنچه که ما به آن می‌گوییم تیم پروداکشن.»
 
نصیری هم گفت: «من اینجا نظرات و انتقادات دوستانی که با من در ارتباط هستند را مطرح می‌کنم و گرنه من تا حدود 90 درصد با آقای رجب‌پور موافقم.»
 
در همان ابتدای برنامه رجب‌پور به بهانه اجرای گروه مترو که آهنگی در سبک راک اجرا کرده بودند گفت: «هنرمندی که می‌خواهد در کارش موفق شود، اولین آیتمی ‌که به آن نیاز دارد آیتم خلاقیت است، مخصوصاً در موسیقی‌ای که اساسا ًوارداتی ست. ما در جامعه‌مان در زمینه موسیقی یک جمعیت هفتاد و هفت و نیم میلیون نفری داریم و یک جمعیت دو و نیم میلیون نفری. آن جمعیت دو و نیم میلیون نفری موسیقی‌های خاص‌تری را دوست دارد اما یادتان باشد که آنها هم از لحاظ دسترسی به موسیقی‌های غربی و هم به لحاظ مسافرت به خارج دسترسی به اصل این موسیقی‌ها دارند.»
 
رجب‌پور سپس با اشاره به ترانه آن کار نکته مهمی‌ را در مورد ترانه گفت: «ترانه‌ای که ما از شما شنیدیم، ترانه خوبی است اما سخت است. آقای اهورا ایمان اینجا نشسته‌اند و استاد این کار هستند. ما بارها و بارها با هم نشستیم و حرف زدیم و ترانه‌هایی از ایشان شنیدم که گفتم این ترانه بسیار ترانه خوبی‌ست، اما سخت است. عموم مردم ما وقت ندارند که یک ترانه را از سر تا انتها گوش کنند و بعد تحلیل کنند. من این را رمز موفقیت یک ترانه‌سرا می‌دانم که آنچه می‌گوید آنقدر راحت باشد که طرف مقابل درجا آن را زمزمه کند. فرمولی که ما برای حامد همایون نوشتیم که ظرف مدت چهار ماه به این جایگاه برسد همین بود.»
 
در بخشی از برنامه آرش نصیری از برنده اولین برنامه هزارصدا یعنی «علیرضا ظریف» دعوت کرد که یکی از ساخته‌های خود را اجرا کند. او گفت در آن برنامه که در شهریور سال 1392 برگزار شد و داوران آن عبدالجبارکاکایی، مانی رهنما، مهرداد نصرتی و ابراهیم اسماعیلی اراضی بودند، در بخش کارشناسی امین قباد و در بخش مردمی علیرضا ظریف برنده شده بود. بعد از اجرای علیرضا ظریف که آهنگش روی شعر خوبی از آرین داودی ساخته شده بود و با استقبال تماشاگران مواجه شد، نصیری گفت: «آقای رجب‌پور از همان اول گفتند این دیدگاه‌هایی که می‌گویم برای کسانی است که می‌خواهند وارد بیزنس گسترده موسیقی بشوند.»
 
او اضافه کرد: «بگذارید این نکته را بگویم. قدیم‌ترها خواننده‌ها در اشکال و سبک‌های مختلف می‌خواندند و همه هم مخاطب خودشان را داشتند. اما در فضایی که الان به وجود آمده، چون تهیه‌کننده‌ها به فروش و اقبال گسترده فکر می‌کنند و همه را با کنسرت در میلاد نمایشگاه و برج میلاد می‌سنجند، خیلی از اتفاقات دیگر موسیقایی گم می‌شود. ما الان نمی‌توانیم خواننده‌ای را تصور کنیم که برای طیف فرهیخته‌تر جامعه می‌خواند و آن طیف فرهیخته‌تر هم می‌آیند به همین کنسرت‌ها برای اینکه آن کنسرت‌ها اصلاً وجود ندارند، چون تهیه‌کننده‌ها روی خواننده‌ای که ظرفیتش برای کنسرت در سالن 200 نفره است سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. البته آن کنسرت 200 نفره می‌تواند برای آدم‌های با جایگاه و موقعیت اجتماعی متفاوت و حتی با قیمت‌هایی متفاوت‌تر باشد.»
 
نصیری سپس مثال عینک‌های معمولی و برندهای با قیمت چند میلیونی را مطرح کرد و گفت: «درست است که عینک‌های معمولی ‌که در خیابان می‌فروشند و عینک‌های 50 و 100 هزار تومانی بیشتر می‌فروشد، اما عینک‌های چند میلیونی هم مارکت خودشان را دارند و برندهای معتبری هم روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند.»
 
نصیری پس از آن به علیرضا ظریف اشاره کرد و گفت: «من هم خیلی به او توصیه کردم که آهنگ‌هایی با اشعار معمولی‌تر بخواند اما او با این اشعار فاخرتر و تاثیرگذارتر زندگی می‌کند و نمی‌خواهد و نمی‌تواند نگاهش را به این گونه اشعار و این سبک خواندن تغییر دهد و همانطوری که خودتان هم دیدید این سبک مورد علاقه مردم هم هست.»
 
 او سپس این گمانه را مطرح کرد که «با این فضای مارکت که الان تعریف شد اگر فرهاد، فریدون فروغی و خیلی‌های دیگر هم حضور داشتند و به فضای مارکت وارد می‌شدند شکست می‌خوردند و تهیه‌کننده نداشتند.»
 
در بین برنامه تیتراژ روی آهنگی از فرهاد مهراد ساخته شده بود و برنامه هم  به سه ستاره متولد دی ماه موسیقی پاپ، محمد نوری، فرهاد مهراد و ناصر عبدالهی تقدیم شده بود.

در پایان اجراهای بخش مسابقه هم، زمانی که  کارشناسان به پشت صحنه رفتند تا نفرات اول تا سوم را از بین این هشت نفر انتخاب کنند، پدیده این روزهای موسیقی پاپ ایران یعنی «حامد همایون» روی صحنه دعوت شد و با نوازندگی گیتار سامان امامی چهار قطعه از جمله «چتر خیس» و «بارون که زد» را اجرا کرد که با استقبال و همراهی حضار همراه بود. بعد از این اجرا همایون به درخواست مردم که خواهان اجراهای دیگری هم بودند، قطعه «مجنون» را هم اجرا کرد.
 
در پایان برنامه مهدی سپهر به نمایندگی از هیات داوران نفرات اول تا سوم را به این شرح معرفی کرد:

رتبه اول: امید طهماسبی (با اجرای قطعه‌ای با ترانه‌ای از مجید صالحی، آهنگ مرتضی لطفی و تنظیم فرید مهاجرپور)
رتبه دوم:‌ هادی احمدی (با اجرای قطعه‌ای با ترانه محمدمهدی معینی و آهنگ سعید رضایی)
رتبه سوم: گروه مترو
 
این برنامه هم مثل همه برنامه‌های دیگر هزارصدا میان برنامه‌هایی داشت. اولین میان‌برنامه پخش کلیپ «ننه سرما» از آثار قدیمی مهدی سپهر بود که بسیار شیرین و دیدنی و شنیدنی بود و بسیار مورد توجه و تشویق حاضرین در سالن قرار گرفت و کل سالن برای ایشان برخواست. همان جا هم آرش نصیری اعلام کرد که شرکت ترانه شرقی به زودی آلبوم این هنرمند را پخش خواهد کرد.
 
یکی دیگر از میان برنامه‌ها، اجرای خواننده جوان و خوش‌آتیه موسیقی ایرانی «علیرضا جعفرزاده» بود. جعفرزاده به بهانه سالروز تولد زنده‌یاد داریوش رفیعی به برنامه دعوت شده بود تا یکی از آثار این خواننده مطرح بمی را با نوازندگی گیتار وحید مهراد بخواند. او ابتدا آوازی خواند و سپس قطعه شب انتظار (شب به گلستان تنها) را اجرا کرد. پیش و پس از آن مجری برنامه یاد درگذشتگان زلزله بم از جمله استاد ابرج بسطامی را گرامی داشت و از هنرمندان بزرگ دیگر بم از جمله استاد کورس سرهنگ‌زاده و بهزاد یاد کرد و از دیگر هنرمند مطرح بمی یعنی اهورا ایمان درخواست کرد در این باره سخن بگوید. اهورا هم نکاتی شنیدنی را در باره داریوش رفیعی و ایرج بسطامی مطرح کرد که نشان از اشراف او به موضوع داشت.
 
میان‌برنامه دیگر، اجرای پلی‌بک خواننده نوجوان حسین دادفر بود که قطعه «من کودکم» با ترانه احمد امیرخلیلی و آهنگ حمیداکبرزاده را اجرا کرد و در کلیپ این آهنگ هم ساره نورموسوی بازیگر فیلم نفس دلکلمه‌ای را اجرا می‌کرد.
 
آخرین میان‌برنامه هم اجرای علیرضا ظریف بود که  شعری از آرین داودی را با گیتار اجرا کرد و مورد تشویق قرار گرفت. بعد از این اجرا بود که آرش نصیری نکاتی را مطرح کرد و محسن رجب‌پور سخنانی را مطرح کرد که شرح آن در بالا آمده است. در دقایق پایانی برنامه نیز «پدرام امینی ابیانه» آهنگساز و نوازنده شناخته شده سبک فلامنکو روی صحنه آمد و گیتاری را به آرش نصیری هدیه کرد و دلایل این هدیه را در سخنان کوتاهی برشمرد.
 
مازیار عطاریان، سیروس سلیمی، امیر ارجینی، علیرضا بندری، مریم اسدی، حمید اصغری، زهره زمانی و جمع دیگری از اهالی شعر و موسیقی از جمله میهمانان برنامه بودند.
 
هزارصدا برنامه‌ای برای کشف و معرفی استعدادهای جوان موسیقی ایران است که مدیریت و اجرای آن بر عهده آرش نصیری است.
 
برنامه بعدی هزارصدا ساعت 15 روز 17 دی ماه 1395 و در ژانر موسیقی ایرانی برگزار خواهد شد.
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 دی 1395 - 18:12

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود روز چالشی هزارصدای پاپ | موسیقی ما