برنامه یاد بعضی نفرات
 
توسط انتشارات ماهور:
رديف ميرزا عبدالله براى ساز قانون با تنظيم، نت‌نويسى و اجرای مليحه سعيدى منتشر شد
موسیقی ما - رديف ميرزا عبدالله  براى ساز قانون به روايت نورعلى برومند با تنظيم و نت نويسى و اجرای مليحه سعيدى به همراه شش سی‌دی تنظیم و نت‌نویسی شده و توسط انتشارات ماهور منتشر شد.  

این مجموعه بازنویسی آثار شنیداری آموزش ردیف به روایت نورعلی برومند است که در اصل برای ساز تار (که با انگشت‌گذاری روی سیم به صدا در می‌آید) تدوین شده و این ساز در مقایسه با ساز قانون ( که با زدنِ زخمه روی سیم و بدون انگشت‌گذاری روی سیم به صدا در می‌آید)‌ از لحاظ امکانات و گستردگی تکنیک‌های مضرابی و اجرایی، شیوه‌ی مضراب‌نوازی و مضراب گذاری، علایم و نشانه‌های نت‌نگاری و ... متفاوت است. با توجه به سبک فعلی قانون‌نوازی در ایران، تدوین و تنظیم و نشر این مجموعه به صورت نوشتاری و صوتی با این هدف انجام گرفته که در درجه‌ی اول تکنیک‌های متداول قانون‌نوازی و در مرحله‌ی بعد اصالت آهنگین و ظرافت‌های موسیقی ایرانی در آن حفظ شده باشد.

«ملیحه سعیدی» مدرس، آهنگساز، نوازندهٔ ساز قانون، مدیر سابق هنرستان موسیقی دختران، موسیقی را از کودکی در خانواده‌ای اهل هنر آغاز کرد. در زمان ریاست استاد حسین دهلوی از هنرستان موسیقی ملی در رشتهٔ ویلون کلاسیک و ایرانی فارغ‌التحصیل شد. نواختن سازهای ویلون آلتو، قیچک، تمبک، پیانو و قانون را ضمن تحصیل در هنرستان و دانشگاه فرا گرفت و قانون را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرد و نزد مهدی مفتاح در هنرستان آموخت. در ابتدای ورود قانون به ایران، شیوه نوازندگی به موسیقی عربی نزدیک‌تر بود، اما در چند سال اخیر با کوشش‌های ملیحه سعیدی، لحنی کاملاً ایرانی و هم رنگ با سایر سازهای موسیقی دستگاهی از این ساز شنیده می‌شود. شیوه نواختن این ساز به طور سنتی با دو انگشت اشاره صورت می‌گیرد. در سال‌های اخیر علاوه بر تکنیک دو انگشتی، با ابتکار ملیحه سعیدی شیوه ده انگشتی نوازندگی قانون نیز رونق گرفته است. در این روش امکانات زیادی از ساز در اختیار نوازنده و آهنگساز قرار می‌گیرد. از آثار او می‌توان به آهنگ سازی و تنظیم آلبوم غوغای جان باصدای عبدالحسین مختاباد اشاره کرد.
تاریخ انتشار : شنبه 6 آذر 1395 - 10:57

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود رديف ميرزا عبدالله براى ساز قانون با تنظيم، نت‌نويسى و اجرای مليحه سعيدى منتشر شد | موسیقی ما