برنامه یاد بعضی نفرات
 
سرپرست گروه «کهت‌میان» از کار روی یک پروژه باکلام خبر داد:
همایون مجدزاده: این آلبوم به نسبت کارهای من، پاپیولارتر است
موسیقی ما - همایون مجدزاده، آهنگساز و نوازنده با تجربه گیتار الکتریک و سرپرست گروه «کهت‌میان»، علاوه بر کار روی تازه‌ترین آلبوم گروهش، از پروژه دیگری خبر داد که قرار است تا آخر سال جاری، با صدای شهریار صیقلانی در فضای موسیقی راک منتشر شود.

به گزارش «موسیقی ما»، همایون مجدزاده که این‌روزها مشغول آماده سازی آلبوم جدید «کهت‌میان» است، پروژه دیگری را هم در کنار آن پیش می‌برد که درباره جزئیاتش به «موسیقی ما» می‌گوید: «دو سال پیش پروژه‌ای را با شهریار صیقلانی که خواننده بسیار خوبی هم هست، شروع کردیم که درواقع یک موزیک راک باکلام است. در ابتدا می‌خواستیم یک موسیقی راک یا هاردراک با کلام انگلیسی بسازیم و هشت قطعه هم برایش ساختیم. اما فکر کردیم که چند قطعه با کلام فارسی هم بسازیم که نتیجه آن خیلی بهتر از تصور من شد برای همین تصمیم گرفتیم هشت قطعه با کلام فارسی هم بسازیمتولید کنیم و کار اول این گروه را به شکل دبل سی‌دی با هشت قطعه انگلیسی و هشت قطعه فارسی منتشر کنیم.»

او درباره فضای موسیقی این آلبوم می‌گوید: «در این آلبوم از موسیقی‌هایی که داخل ایران شنیده می‌شود، استفاده نکرده‌ایم و بیشتر توجه ما روی موزیک‌های مدرن غربی بوده است و به نسبت کارهایی که از من شنیده شده، کمی پاپیولارتر هستند. آهنگسازی آن را مشترکاً با شهریار انجام داده‌ایم و درواقع او در این پروژه علاوه بر خواننده، آهنگساز و گیتاریست هم بوده است. در حال حاضر هم در پروسه ضبط هستیم و قصد دارم این آلبوم را تا آخر امسال منتشر کنم تا بتوانم به آلبوم «کهت‌میان» بپردازم.»
 
 
  • معضل پیدا نکردن خواننده، انتشار آلبوم «کهت میان» را به تعویق انداخته است
حالا گروه «کهت مَیان» به سرپرستی همایون مجدزاده به میانه دهه دوم فعالیت خود رسیده و هنوز هم تنها سمبل برای مخاطبان خاص موسیقی در استایل خودش به حساب می‌آید. مجدزاده هنوز به استایلی که آغاز کرده وفادار است و در تلاش است تا به زودی آلبوم جدید گروه را آماده انتشار کند. او در تمام این سال‌ها به فکر تغییر سبک کاری خود به سمت بازار نبوده و بدون حاشیه کهت‌میان را پیش برده است. او این روزها سعی دارد با ایده‌های جدید به فعالیتش ادامه دهد که احتمالاً باید منتظر آلبومی متفاوت اما همسو با روند کاری کهت‌میان باشیم. مجدزاده در این رابطه می‌گوید: «آلبوم جدید گروه کاملاً با فرم متفاوت و کلاً بر اساس فضاهای موزیک شرقی ساخته شده و با گیتار الکتریک 8 سیم نواخته شده است. اما الان درگیر پیدا کردن خواننده‌ای هستم که مناسب این موسیقی باشد. قبلاً یک‌سری فعالیت‌ها برای این پروژه انجام دادیم اما خواننده‌هایی که با ما کار کردند، مناسب آن نبودند. این روزها پیدا کردن خواننده برایم نقطه مبهمی شده و به این فکر می‌کنم که در نهایت باید صبر کنم تا خواننده مناسب این موسیقی را پیدا کنم یا اینکه آلبوم را به صورت اینسترومنتال منتشر کنم؟»

او درباره شکل و فضای آهنگسازی این آلبوم که برخی از تم‌های آن قدمت پانزده ساله دارند می‌گوید: «موسیقی آن شرقی است و از گام‌های استاندارد موسیقی غربی استفاده نکرده‌ایم اما من نام تلفیقی را روی این اثر نمی‌گذارم. به هر حال ژانر ما پراگرسیو است، فرم آهنگسازی ما پیچیده است و از فرم‌های استاندارد تبعیت نمی‌کنیم. گام‌هایی که در این آلبوم استفاده کرده‌ایم برای منطقه خاورمیانه است و حتی بعضاً خیلی عربی هستند. برخی هم برای کشور خودمان است، خصوصاً منطقه جنوب ایران و برای اینکه بتوانم این پروژه را به سرانجام برسانم، مدتی است که خودم هم ساز ایرانی می‌نوازم تا اطلاعاتم دراین زمینه کامل شود. در عین حال مشخصاتی که در موسیقی‌های خیلی مدرن غربی هست هم در موسیقی ما وجود دارد. درواقع نوعی از موزیک مدرن روز دنیا است که دستگاه‌ها و ریتم‌های آن بیشتر برای منطقه خاورمیانه است.»

همایون مجدزاده معتقد است که سعی کرده روی سازهای غربی مثل گیتار الکتریک از افکت‌هایی استفاده کند که صدای آن را به سه‌تار یا عود نزدیک کند. اما بیشترین تأثیر برای گرایش به این نوع موسیقی را گام و لهجه نوازندگی می‌گذارد. از طرفی صداهای دیستوردی که در آلبوم شنیده می‌شود، شبیه همان موسیقی اوریجینال غربی است. در واقع بخش ریتم و بیس کاملاً صدای اورجینال راک می‌دهد اما در قسمت ملودی‌ها و لهجه نوازندگی، به سمت خاورمیانه رفته‌اند.

مجدزاده که معتقد است پیدا نکردن خواننده مناسب باعث به تعویق افتادن انتشار این آلبوم شده، درباره مشخصات خواننده مورد نظرش می‌گوید: «چیزی که الان به دنبال آن هستم خیلی ساده است. در حال حاضر ذهنیت ما یک موزیک وکال‌محور نیست و در برخی از قطعات ممکن است اصلاً خواننده حضور نداشته باشد و در قطعاتی هم که خواننده حضور دارد، بیشتر از آوا یا دکلمه شعرهای فارسی استفاده خواهیم کرد. ما خواننده‌ای می‌خواهیم که یک‌مقدار با آواهای محلی، آشنایی داشته باشد و بتواند کمی شبیه آنها بخواند. در این پروژه از خواننده مثل یک ساز استفاده می‌شود و اصلا وکال محور نخواهد بود. ما یک تعداد از ابیات اشعار کلاسیکی که مطابق مظمون آلبوم هست را هم برای این آلبوم در نظر گرفته‌ایم که بیشتر هم شعرای ایرانی با فضاهای عرفانی هستند. بخشی هم احتمالاً دکلمه خواهد بود که مشکلی برای آن نداریم چون نهایتا خود من هم می‌توانم آن را انجام دهم. بخش دیگری که کمی در آن دچار ابهام شده‌ام هم استفاده از سازهای ایرانی است؛ مطمئناً در پروسه ضبط، این کار خیلی ساده است اما در زمان اجرا کار خیلی سختی خواهد بود. به همین دلیل هنوز نمی‌دانم که باید این آلبوم را هم مثل پروژه‌های قدیم پیش ببرم و در آن فقط از ارکستراسیون خودمان و نهایتاً یک تعداد دکلمه فارسی استفاده کنم یا اینکه زمان بگذاریم و از سازهای ایرانی و در نهایت آوا هم در آن استفاده کنیم.»

این نوازنده گیتار الکتریک درباره زمان انتشار آلبوم «کهت‌میان» می‌گوید: «امیدوارم قبل از عید بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم. فعلا که بیشتر متریال آهنگسازی و بخشی از آهنگسازی آماده است و هنوز وارد مرحله ضبط نشده‌ایم. علیرغم تجربه زیادی که خودم دارم، گاهی به این فکر می‌کنم که کاش یک پرودیوسر داشتیم که می‌توانست این پروژه را که خیلی هم بزرگ شده کنترل کند. البته ما تهیه‌کننده هم نداریم و تمام کارها را خودمان انجام می‌دهیم. اما فکر می‌کنم برای این آلبوم باید دنبال تهیه‌کننده باشیم چون اگر به آن کمک شود، می‌تواند یک پروژه خیلی خاص و جدید باشد که حتی برای شرکت در فستیوال‌های خارجی هم جذابیت داشته باشد و اگر بخواهیم دست تنها در این مسیر پیش برویم، شاید نتوانیم از این موقعیت‌ها استفاه کنیم.»
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 آبان 1395 - 14:05

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود همایون مجدزاده: این آلبوم به نسبت کارهای من، پاپیولارتر است | موسیقی ما