برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت‌وگوی «موسیقی ما» با خواننده «در شب گیسوان تو» در آستانه کنسرتش در امریکا
پرواز همای: اعتقادی به اجرای موسیقی «سنتی» ندارم
موسیقی ما - پرواز همای ۲۶ نوامبر ( ششم آذرماه) همراه با رهبر ارکستر ایتالیایی «انریکو جرولا» در ارواین ایالت کالیفرنیای آمریکا کنسرت برگزار می‌کند. او پس از چندین سال با ارکستر سمفونیک پرواز به رهبری همین موسیقی‌دانِ ایتالیایی در تهران به اجرای برنامه پرداخت و قطعاتی را مانند به نام یزدان، گمنام، مادر، بی‌کَس، مه‌پاره، در شب گیسوان تو، دیوانه تری، گرگِ درون، عیب رندان، من که می‌میرم و سرزمین بی‌کران را اجرا کرد. «پرواز همای» سال گذشته علاوه بر انتشار آلبوم «در شب گیسوان تو»، کنسرت‌های مختلفی را در شهرستان‌ها هم برگزار کرد. این خواننده، مهرماه سالِ جاری به مدت سه شب در کاخ سعدآباد تهران به اجرای برنامه پرداخت که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. با او درباره اجرایش در امریکا و همچنین دیگر برنامه‌هایی که در دست دارد، گفت‌وگو کرده‌ایم.
 
  • * به‌عنوان سوال اول درباره اجرای موسیقی‌تان در کالیفرنیا توضیح دهید و این‌که بعد از ایام عزاداری، چه برنامه‌هایی در ایران برای اجرا دارید؟
درباره کنسرت‌های امریکا باید بگویم که پس از سه سال دوباره به این کشور سفر خواهم کرد و همراه با ارکستر سمفونیک، به رهبری رهبر جوان ایتالیایی «انریکو جرولا» در چهار شهرِ سانفرانسیسکو، ایرواین، لس‌آنجلس و ساندیه‌گو به اجرای برنامه خواهم پرداخت. در این برنامه دو تن از نوازندگان ایرانی چیره‌دست ویولن آقایان «نوید مصطفی‌پور» و «میثم مروستی» نیز به عنوان مایستر ویولن یک و دو ما را همراهی خواهند کرد. این برنامه ترکیبی متفاوت از موسیقی ایرانی و کلاسیک همراه با نوازندگان کلاسیک آمریکایی است. من در این برنامه در بیشتر بخش‌ها قطعاتِ تازه‌ام را با ارکستراسیون خود اجرا خواهم کرد و در بخش‌های دیگر به ترکیب قطعات کلاسیک با اشعار فارسی خواهم پرداخت. آهنگ‌های پناهِ بلندی و پستی، بی کس، عیب رندان، زبان نگاه، شیرین لبی، بوی شراب، مجنون شیدا، دیوانه‌تری، نمی‌خواهم، بی من مخور شراب و سرزمین بی‌کران و در بخش کلاسیک آهنگ‌های ریگولِتتو، اِلیزیر دا اموره و اسوله میو و سولوی ویولن و ارکستر کارداش از ویتتوریو مونتی را اجرا خواهیم کرد.
 
  • * به نظر می‌رسد در این مدت بیشترین تمرکز خود را برای اجرای کنسرت داشته‌اید و در انتشار آلبوم کم‌تر فعالیت کرده‌اید.
خوشبختانه در این سال‌ها با به دست آوردن تجربه‌های بسیار، علاقه‌ای به انتشار آلبوم‌های پشت هم ندارم و ترجیح می‌دهم بیشتر به اجرای کنسرت بپردازم و در سال در نهایت روی یک یا دو آلبوم کار کنم و از آنجایی که زمانه روز به روز آبستن خواسته‌ها و سبک‌های تازه است، آلبوم‌هایی نیز دارم که علاقه‌ای به انتشارشان ندارم و ترجیح می‌دهم کارهای تازه‌تری بسازم.
 
  • * با توجه به فعالیت‌هایی که در زمینه موسیقی محلی انجام داده‌اید، چرا این مساله کمتر در این مدت نمایان بوده است؟‌ این سوال را از این جهت می‌پرسم که موسیقی نواحی ایران در مظلومیتی صرف است و طبیعتاً فعالیت موزیسینی چون شما می‌تواند در این زمینه موثر باشد.
من علاقه بسیاری به اجرای موسیقی محلی دارم و تاکنون در کنسرت‌هایم بسیار به اجرای موسیقی گیلان و اقوام دیگر پرداخته‌ام و همچین به زودی همراه با چندین موسیقی‌دان محلی ایران همراه با ایده‌ای تازه به روی صحنه خواهم رفت.
 
  • * به نظر می‌رسد شما در حال حاضر جزو یکی از پرطرفدارترین خوانندگانی هستید که با نگاهی به موسیقی سنتی -موسیقی سنتی نه به معنای شناخته شده آن- فعالیت می‌کنید. طبیعتاً این میزان استقبال برای هر هنرمندی، بسیار خوشایند است. اما از نگاهی دیگر ممکن است این مساله نگرانی‌هایی را نیز ایجاد کند. برای حفظ مخاطبانتان چه برنامه‌ای دارید؟
من برای حفظ مخاطبانم تلاش می‌کنم آن چیزی را بنویسم و بخوانم که جامعه امروز نیازمند آن است و برای رسیدن به این جایگاه و مرتبه تلاش می‌کنم تا به آگاهی و اندوخته‌هایم اضافه کنم تا هر روز حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشم. من تلاش می‌کنم موسیقی ایرانی اجرا کنم و اعتقادی به اجرای جنسی از موسیقی به نام «سنتی» ندارم و باور دارم که نامش موسیقی ایرانی است نه موسیقی سنتی و هر کدام از موسیقی‌دانان گذشته، موسیقی ایرانی مربوط به زمان خویش را اجرا می‌کرده‌اند.
 
  • * شما در زمینه موسیقی کلاسیک هم تحصیل کرده‌اید و هم فعالیت؛ در ایران نیز این فعالیت‌ها را ادامه خواهید داد؟
من همین حالا که پاسخ‌های شما را می‌نویسم در ایتالیا مشغول ادامه تحصیل در رشته آواز کلاسیک شاخه باروک هستم و یکی از اهدافم اجرای آثار کلاسیک و باروک و معرفی آن در ایران است و همچنین به تازگی در کنسرت‌هایم با ارکستر کلاسیک به اجرای آثار کلاسیک می‌پردازم.
 
  • * یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های آثار شما ترانه‌های آثارتان است که بیشترشان توسط خودتان سروده می‌شود. همچنان این روند ادامه پیدا خواهد کرد؟‌ اینکه خودتان ترانه‌ها را بسرایید، رویش آهنگسازی کنید و اجرایش کنید؟ یا ممکن است همکاری با دیگر موزیسین‌ها نیز گسترش بیشتری پیدا کند؟
معمولاً دوست دارم به اجرای آثاری بپردازم که خود ساخته‌ام و مدت‌ها برای ساخت و پرداختشان وقت گذاشته‌ام. اما در کنار این پیشنهادهای زیادی از سوی دیگران دارم که اگر به سلیقه‌ها و ایده‌آل‌هایم نزدیک باشد، همکاری خواهم کرد.
 
  • * برنامه‌ای برای آموزش در ایران دارید؟‌
برنامه‌های زیادی برای آموزش دارم، اما بیشتر علاقه‌مند به آموزش دیدن هستم نه آموزش دادن. ترجیح می‌دهم وقتی را که می‌خواهم برای آموزش دادن به دیگران بگذارم به آموزش دیدن خود اختصاص بدهم.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 8 آبان 1395 - 05:23

دیدگاه‌ها

شنبه 8 آبان 1395 - 10:18

سلام خسته نباشید عالی بود

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پرواز همای: اعتقادی به اجرای موسیقی «سنتی» ندارم | موسیقی ما