برنامه یاد بعضی نفرات
 
پس از دو دهه پژوهش و تحقیق
مهدی آذرسینا «شعر؟ یا موسیقی؟ (تَنَنای شعر سپید)» را منتشر می‌کند
موسیقی ما - «مهدی آذرسینا» - آهنگساز و نوازندهٔ پیشکسوت کمانچه- سرانجام بعد از سال‌ها تحقیق، کتابِ خود را که حاصل بیش از دو دهه پژوهش دربارهٔ موسیقی سنتی ایران است، آذرماه به بازار عرضه خواهد کرد. بیشترین تمرکزِ او در این کتاب دربارهٔ وزن و ریتم در موسیقی ایران است که با جزییاتِ بسیار از قبیلِ وزن در ردیف و برخورد در برشِ نت‌ها توضیح داده است. او همچنین به بررسی تلفیق در موسیقی پرداخته و بحثی مفصل نیز دربارهٔ شعر و نحوهٔ رسیدن به بحرهای مختلف عروضی انجام داده است. این کتاب توسط انتشارات «سروش» به بازار عرضه خواهد شد.

این آهنگساز و نوازندهٔ پیشکسوت دربارهٔ این اثر می‌گوید:» این کتاب آذرماه منتشر خواهد شد و یک مراسم رونمایی نیز در فرهنگسرای نیاوران برای آن برگزار خواهیم کرد. در واقع این کتاب، حاصل تجربه و شناختِ یک عمر از زندگی یک نوازنده است. بیشترین بخش عمر حرفه‌ای من در موسیقی به نوازندگی گذشت، اما همواره تلاش کردم تعمق بیشتری در این باره انجام دهم و حالا حاصل تجربه‌هایم را در یک کتاب مفصل نوشتم. در واقع این اثر، برداشت‌ها و استنباط‌های یک نوازنده است. ضمن آنکه بحث مفصلی دربارهٔ آوازخوانانِ ردیف مثل دوامی، طاهرزاده یا کریمی انجام داده و آثارشان را تجزیه و تحلیل کرده‌ام و بعد از آن به آوازخوانانِ نسل بعد پرداختم و دربارهٔ نحوهٔ برخورد با کلام بحث کردم. تلفیق و مرصع‌خوانی نیز از دیگر مباحثی بود که در این اثر به آن پرداختم.»

او نامِ این اثر را «شعر؟ یا موسیقی؟ (تَنَنای شعر سپید)» گذاشته است. خودش دربارهٔ دلیل آن می‌گوید: «وقتی موسیقی‌دان کار می‌کند شعر در خدمت موسیقی است. وقتی شاعر کار می‌کند موسیقی را در خدمت می‌گیرد، ضمن آنکه فارسی زبانان در مقابل افاعیل عروضی که وزن‌ها را با آن می‌سنجند و می‌سازند، از تَنَنا استفاده می‌کند.»

او می‌گوید که از ۲۰ سال قبل مقالاتی در مجلهٔ تخصصی موسیقی نوشته و سخن‌رانی‌هایی نیز در این زمینه انجام داده است، چرا که همواره به این موضوع فکر می‌کردم که در این زمینه‌ها، نارسایی‌ها وجود دارد و برای مثال در مقولهٔ ریتم، کج فهمی‌هایی است جود دارد و نحوهٔ اجرای آن‌ها آشفته و مغشوش بود. به همین خاطر تلاش کردم تا فعالیتی در این زمینه انجام دهم.»

او همچنین سه سخن‌رانی خود را در یک سی‌دی در فرهنگسرای ارسباران آماده کرده تا کسانی که مشتاق باشند، دربارهٔ ریتم در ردیف چیست، بدانند، به این اثر مراجعه کنند. او همچنین مدتی است سی‌دی کنسرتی را که با گروه «شکر شکن» در تالار وحدت اجرا کرده بود، در دو سی‌دی منتشر کرده است.
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 آبان 1395 - 05:27

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مهدی آذرسینا «شعر؟ یا موسیقی؟ (تَنَنای شعر سپید)» را منتشر می‌کند | موسیقی ما