برنامه یاد بعضی نفرات
 
این موزیسین در برنامه «کتاب باز» اعلام کرد
آریا عظیمی‌نژاد: برای ساخت آلبوم «ساقی سرمست» کتاب‌های مقتل معتبر را مطالعه می‌کردم
موسیقی ما - آریا عظیمی‌نژاد آهنگساز با حضور در برنامه تلویزیونی «کتاب باز» در خصوص آلبوم «ساقی سرمست» گفت:«در آلبوم «ساقی سرمست» خوانندگی آقای کریمخانی برای من نقطه قابل اتکایی بود. این کار یک بخش تحقیقاتی و مطالعاتی داشت و برای من بسیار مهم بود که از اشعار کهن عاشورایی استفاده کنم و به سراغ شعرایی که قدیمی تر بودند رفتم.» وی عنوان کرد:«برای ساخت کارهای مذهبی برخلاف تصور بسیاری من از بخش سیاه وجودی خودم استفاده می‌کنم به این صورت که نیمه سیاه وجودی من دائما به سمت روشنایی و خوبی گرایش دارد و عموما عوامل دنیایی مانع آن می‌شوند اما این تمایل به خوب بودن باعث می‌شود که من کارهای مذهبی و دینی انجام دهم تا راه را برای رسیدن از سیاهی به روشنایی و خوبی هموار کنم.»

وی افزود:«از آنجا که آلبوم «ساقی سرمست» مرتبط با عاشورا بود کتاب‌های مقتل معتبر را مطالعه می‌کردم و این مقتل خوانی‌ها کمک بسیاری به من کردند و مرا به عمق واقعه می‌بردند».

این آهنگساز با اشاره به مداحی سنتی بیان کرد: این روزها خیلی به مداحی سنتی اهمیت داده نمی‌شود. در مداحی روز یک سری بدعت گذاری‌ها صورت گرفته که گاها ارزش موضوع را زیر سوال می‌برند. در مداحی باید این را در نظر گرفت که در مورد انسانی صحبت می‌شود که تاریخ به او گواهی داده است و شان و منزلت بسیاری دارد
.
وی در ادامه گفت:«از آنجا که موسیقی ارتباط بسیار نزدیکی با شعر دارد در کتابخانه من بیشتر کتب نظم وجود دارد و بیشتر شعر می‌خوانم. کتاب یک خاصیتی دارد که در دهه‌های مختلف زندگی حس آدم به کتاب تغییر می‌کند و می‌توان بعد از گذشت سال‌ها به کتابی که در گذشته خوانده‌ای مراجعه کنی و ببینی چقدر نکات تازه برای تو دارد و یا برعکس حس کنی که هیچ لذتی از آن نمی‌بری و خلاف عقیده توست.»

عظیمی نژاد در خصوص کتاب و کتابخوانی تصریح کرد: کتاب‌هایی هستند که به اصطلاح در آنها باد می‌وزد و هرچه زمان می‌گذرد لایه‌های نهفته آن برای تو روشن می‌شود. مانند دیوان حافظ که که در نوجوانی آن را بسیار می‌خواندم و امروز که می‌خوانم می‌بینم اشعار حافظ یک بعد زیرین دارد که تا امروز متوجه آن نشده بودم و معنای تک تک کلمات برایم تغییر می‌کند.

وی افزود: چند سال پیش رمان «کوری» را مطالعه کردم و آنقدر از آن تاثیر گرفتم که می‌خواستم برای آن جهان یک موسیقی بسازم و شاید روزی این کار را انجام دهم
.
این آهنگساز  در ارتباط با هنر مطالعه عنوان کرد: برای ساخت موسیقی برخی از فیلم‌ها مطالعات بسیاری لازم است مثلا برای ساخت فیلم «میم مثل مادر» در ارتباط با شانیت و جایگاه مادر کتاب‌های زیادی خواندم و بسیار مطالعه کردم. در واقع مطالعه می‌تواند هنر را بسط و گسترش دهد و حرفه‌ای تر کند. صرف سواد برای هنر کافی نیست بلکه اول باید یک اتفاق درونی بیافتد و جوششی باشد و بعد بوسیله مطالعه و سواد آن را ترمیم کرد.

وی ادامه داد: پدرم نویسنده بودند و من در خانه‌ای متولد شدم که تمام دیوارهای آن پر از کتاب بود. طیف کتاب‌هایی که در کتابخانه ما بود بسیار متفاوت بود و معمولا کتاب‌هایی را دم دست من می گذاشتند که مناسب سن من باشد و اینگونه مطالعات مرا هدایت می‌کردند و این تاثیر بسزایی در علاقه من به کتاب و کتابخوانی داشت.

عظیمی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر روز دیوان اشعار حافظ را می‌خوانم و آن را بسیار متفاوت از گذشته می‌بینم. نویسندگان بزرگ ما راه‌هایی را رفته و می‌روند که شاید ما توان و فرصت رفتن آن راه را نداشته باشیم و کتاب خواندن مانند چراغی برای طی مسیر زندگی و یافتن راه است.
منبع: 
خبرگزاری فارس
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 مهر 1395 - 14:36

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آریا عظیمی‌نژاد: برای ساخت آلبوم «ساقی سرمست» کتاب‌های مقتل معتبر را مطالعه می‌کردم | موسیقی ما