برنامه یاد بعضی نفرات
 
تنظیم‌کننده آلبوم «نفس‌های بی‌هدف» برای اولین‌بار از همکاری با «محسن یگانه» در آلبوم این بازیگر فقید پرده برداشت
شهاب اکبری: پروژه آلبوم شخصی مرحوم «علی طباطبایی» به فراموشی سپرده شد
موسیقی ما - یک سال در همین ماه شهریور و چنین روزهایی بود که خبر درگذشت ناگهانی «علی طباطبایی» خیلی‌ها را تحت‌تأثیر قرار داد و ناراحت کرد. این بازیگر جوان سابقه ایفای نقش در چند سریال از جمله «قلب یخی» و «بچه‌های نسبتاً بد» را داشت و از خانواده‌ای هنری پا به این عرصه گذاشت. اما شاید کمتر کسی در جریان باشد که علی طباطبایی در یک مقطع زمانی به فکر انتشار آلبومی با صدای خودش بوده است. او حتی برای این امر با «شهاب اکبری» و «محسن یگانه» وارد همکاری می‌شود و چند قطعه را هم تولید می‌کنند اما این پروژه متوقف و به فراموشی سپرده می‌شود. یک سال پس از درگذشت او با شهاب اکبری گپ زدیم و این موزیسین برای اولین‌بار از جزئیات آلبومی که قرار بود با صدای علی طباطبایی منتشر شود پرده برداشت. او درباره دلایل توقف این مجموعه و اتفاقات پس از آن هم سخن گفت. البته بخش دوم گفتگوی ما با شهاب اکبری هم درباره فعالیت‌های شخصی خودش در عرصه خوانندگی بود. چون او این روزها تمام تمرکز خود را روی آلبوم شخصی‌اش معطوف کرده و شاید این مجموعه تا پایان سال به بازار عرضه شود.
 
  • *سال گذشته مدتی پس از درگذشت زنده‌یاد «علی طباطبایی» با هم صحبتی داشتیم و گفتید که او قصد داشت به عرصه خوانندگی وارد شود اما مجالی برای توضیح بیشتر در این زمینه پیش نیامد. 
قرار بود من و «محسن یگانه» آلبومی را برای مرحوم «علی طباطبایی» جمع کنیم. پس از ضبط چند قطعه متوجه شدیم که علی نیاز دارد تا بیشتر روی مقوله خوانندگی و تکنیک‌های آواز کار کند. به صورت موقت پروژه را متوقف کردیم ولی بعداً همه ما از این ماجرا دور شدیم. اما چند قطعه داشتیم که محسن ملودی آنها را ساخته بود و من هم تنظیم کرده بودم.
 
  • *جرقه آشنایی شما و تولید این آلبوم از چه سالی شکل گرفت؟
سال 87 این پروژه را آغاز کردیم که همزمان با شروع بخش‌هایی از آلبوم «نفس‌های بی هدف» بود. حدود یک ماه پیش از آن آلبوم پروژه مجموعه آثار علی طباطبایی را آغاز کردیم.
 
  • *علی طباطبایی در آن سال شهرت چندانی در زمینه بازیگری نداشت.
او در آن زمان فعالیت چندانی در عرصه تصویر و بازیگری نداشت و سن کمی هم داشت. تصمیم علی طباطبایی روی خوانندگی جدی‌تر از بازیگری بود ولی در زمینه خواندن باید بیشتر تمرین می‌کرد و زمان اختصاص می‌داد.
 
  • *اتخاذ این تصمیم که علی نیاز به تمرین بیشتر روی تکنیک‌های خوانندگی دارد باعث شد که شما با هم به مشکل بخورید؟ چون دیگر بعد از آن وقفه کار ادامه پیدا نکرد.
این تصمیم را در کمال دوستی گرفتیم و در طول مدت زمانی که کار کردیم یا بعد از آن، هیچ مشکلی با هم نداشتیم. علی طباطبایی کل پروژه را دست ما و خودش را هم به دست ما سپرده بود. ما به خاطر صلاح خودش تصمیم گرفتیم که روی خواندن و تکنیک‌های آوازی بیشتر کار کند. قرار بود چیزی حدود یک سال کارها متوقف شود و بعد کارها را ادامه دهیم اما کم کم همه چیز دستخوش تغییراتی شد و او حس کرد که در سینما موفق‌تر خواهد بود. پس از ورود جدی او به عرصه سینما پرونده آلبوم مرحوم علی طباطبایی به فراموشی سپرده شد.
 
  • *پس از این اتفاقات، دوستی شما ادامه پیدا کرد و همدیگر را می‌دیدید؟
گاهی تلفنی صحبت می‌کردیم و دوستی چندان نزدیکی نداشتیم.
 
  • *چه شد که زوج شهاب اکبری و محسن یگانه را برای کار آلبومش انتخاب کرد؟ در حالی که موفقیت اصلی شما و محسن در همکاری مشترک در آلبوم «نفس‌های بی‌هدف» رقم خورد.
این آلبوم در مراحل اولیه تولید بود ولی محسن یگانه از سال‌ها قبل کار می‌کرد و چهره شناخته‌شده‌ای بود. من هم آلبوم «متأسفم» با صدای «محسن چاوشی» را کار کرده بودم که در آن مقطع بازخوردهای زیادی داشت. همچنین تنظیم قطعه «ماه عسل» با صدای محسن را انجام داده بودم و به نوعی من و محسن یگانه در قالب یک تیم کاری فعالیت می‌کردیم.
 
  • *کمی هم از  شهریور سال گذشته که خبر درگذشت ناگهانی علی طباطبایی منتشر شد برای ما بگویید و اینکه در مراسم‌های او شرکت کردید؟
از طریق اینستاگرام متوجه این خبر شدم. خیلی تعجب کردم و احتمال دادم که شایعه باشد اما پس از پیگیری‌های بیشتر فهمیدم که متأسفانه این خبر صحت دارد. احساس کردم که مراسم‌های آن مرحوم شلوغ می‌شود و من اماکن شلوغ را دوست ندارم و به همین دلیل شرکت نکردم. همچنین وقتی دوستی را از دست می‌دهید الزامی وجود ندارد که همه جا حضور داشته باشید و می‌توانید در تنهایی خودتان به آن عزیز فکر کنید و سوگوارش باشید.
 
  • *از فعالیت‌های شخصی خودتان چه خبر؟ و فکر می‌کنم بیش از شش ماه است که کاری منتشر نکرده‌اید.
دلیلش این است که درگیر کارهای آلبوم خودم هستم و هر قطعه‌ای که تولید می‌کنم را برای آلبوم کنار می‌گذارم. این خوب نیست که اثری منتشر نکرده‌ام ولی هرکاری که تولید می‌کنم را برای آلبوم کنار می‌گذارم. کارهای آلبوم رو به اتمام است و فکر می‌کنم ظرف چند هفته آینده برای اخذ مجوز اقدام کنم.
 
  • *سبک و سیاق آلبوم بیشتر به کدام سمت رفته است؟ آیا این سبک موسیقی که قرار است با صدای شهاب اکبری بشنویم را در تنظیم‌های گذشته او شنیده‌ایم؟
سعی کرده‌ام استایل‌های متنوع را در آلبوم داشته باشم. یعنی هم استایل شرقی و هم استایل غربی در قطعات داریم. احساس کردم این دو مدل تنظیم از حس و حال صدایم دور نیست. با توجه به اینکه آلبوم اول من است با رویه آزمون و خطا در این مجموعه پیش می‌روم. پس از انتشار آلبوم برای هر قطعه برنامه‌ریزی می‌کنم. شاید پس از آلبوم به این نتیجه رسیدم که فقط کارهای غربی یا فقط کارهای شرقی تولید کنم و بخوانم. دوست دارم همه مخاطبان این آلبوم را بشنوند و در مورد آن نظر دهند.
 
  • *فضای ترانه‌ها بیشتر به کدام سمت نزدیک است؟
ترانه‌ها اغلب روی ملودی نوشته شده‌اند. خودتان هم می‌دانید که وقتی ترانه‌سرا روی یک ملودی ترانه می‌نویسد، سخت است که مفهوم خیلی عمیقی داشته باشد. در بخش عمده ترانه‌ها با «حمید نصراللهی» کار کرده‌ام و با توجه به اینکه ترانه‌ها روی ملودی نوشته شده، کارها حسی از آب درآمده‌اند. در این آلبوم فضای عاشقانه، فضای غم و فضای شاد و هپی هم دارم. سعی کردم ترانه‌ها هم متنوع باشد تا ببینم چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و بعداً برای آینده تصمیم می‌گیرم.
 
  • *با توجه به اینکه گفتید رویه آزمون و خطا را در این آلبوم دنبال می‌کنید می‌خواهم این را بدانم که اگر این مجموعه با استقبال مواجه نشود، روی خواندن خودتان و قطعات تجدیدنظر می‌کنید؟ یا کلاً مقوله خوانندگی را کنار می‌گذارید؟
خیلی به این موضوع فکر نکرده‌ام ولی اساساً افرادی مثل من که سال‌ها کار کرده‌ام و با انتقاد کمی مواجه شده‌ام، پیش‌بینی می‌کنم که انتقاد شدیدی به این آلبوم هم وارد نشود. اما بعضی‌ها هم هستند که به هر آلبوم و اثری انتقاد می‌کنند. اگر ببینم نظری باشد که فکرم را درگیر می‌کند و عادلانه هم هست، با آغوش باز می‌پذیرم و لحاظ می‌کنم.
 
  • *به غیر از «حمید نصراللهی» با کدام یک از چهره‌های موسیقی در این مجموعه همکاری کرده‌اید؟
ورژن جدید قطعه «پاییز تو راهه» با ترانه «امیر ارجینی» در این مجموعه قرار دارد. «سروش دادخواه» و «یاحا کاشانی» هم سایر ترانه‌های این آلبوم هستند.
 
  • *همه آهنگسازی و تنظیم‌ها را خودتان انجام داده‌اید؟
بله. البته در بخش تنظیم می‌خواهم یک دوست خوبی را معرفی کنم. فعلاً اسم او را نمی‌آورم ولی چهره مستعدی است و در آلبوم معرفی می‌شود.
 
  • *عدم همکاری با سایر تنظیم‌کننده‌ها مطرح در این آلبوم، حکایت همان ضرب‌المثل «دو پادشاه در یک اقلیم نگنجد» است؟
با این دوست عزیزم که اشاره کردم چند وقتی است آشنا شده‌ام و در استایل موسیقی الکترونیک استعداد زیادی دارد. خواستم که هم به آلبوم خودم کمک شود و هم اینکه او را به بازار معرفی کنم. فضاهای حسی و عاشقانه را خودم تنظیم کرده‌ام و احساس کردم می‌توانم در این زمینه می‌توانم آثار متنوعی را در آلبوم قرار بدهم.
 
  • *قصد انتشار موزیک ویدئو ندارید؟
چند وقت پیش به این موضوع فکر می‌کردم و اگر بتوانم برنامه‌ریزی برای تولید یک ویدئوی باکیفیت داشته باشم حتماً این کار را می‌کنم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 شهریور 1395 - 16:35

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 31 شهریور 1395 - 13:55

سلام
چرا از کنسرت سیامک عباسی گذارش نمیزارید ؟؟

چهارشنبه 31 شهریور 1395 - 15:26

شهاب یه ادم بی حاشیه موفق بود و هست و موزیک های خوبی برای موسیقی کارکرده
امیدوارم موفق باشه

پنجشنبه 1 مهر 1395 - 13:35
ابراهیم ترانه

شهاب یکی از بهترین موزیسین های کشوره
کارهای فوق العادش مربوط به همکاری با چاوشیه
اما نمیدونم چرا چند سالیه که با دو محسن کار نمیکنه
دو آلبوم اخیر چاوشی و آلبوم اخر یگانه عدم حضور شهاب منو به این فکر برد که نکنه دلخوری و کدورتیربین 3تا رفیق قدیمی پیش اومده باشه
ایشالله که اشتباه کرده باشم

8.37.225.193
پنجشنبه 1 مهر 1395 - 13:42
ابراهیم ترانه

شهاب یکی از بهترین موزیسین های کشوره
کارهای فوق العادش مربوط به همکاری با چاوشیه
اما نمیدونم چرا چند سالیه که با دو محسن کار نمی

8.37.225.193
دوشنبه 5 مهر 1395 - 19:56

شهاب اکبری صدای خوبی داره ولی فکر نکن چیز جدیدی به موسیقی ما اضافه کنه. اگه منظور ایشون از موسیقی شرق استفاده از فضای ( ترکی ، عربی ) باشه ، نمیتونه جذاب باشه و باعث افت کیفیت موسیقی ایران خواهد بود. اما استفاده از سازهای ایرانی تنوع خاصی به آلبوم میده امیدوارم از موسیقی شرقی خودمون استفاده کنه.
غربی هم که لازمه موسیقی پاپه به شرطی که کپی کاور نباشه.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شهاب اکبری: پروژه آلبوم شخصی مرحوم «علی طباطبایی» به فراموشی سپرده شد | موسیقی ما