برنامه یاد بعضی نفرات
 
رضا تاجبخش در گفتگوی اختصاصی با سایت «موسیقی ما» عنوان کرد
همه سبک‌هایی که تا کنون کار کرده‌ام در آلبوم خودم وجود دارد
موسیقی ما - «بابک جهانبخش» پس از انتشار آلبوم «حالم خوبه» روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارد. پس از اجراهای بهاری، 4 سانس کنسرت در ماه مرداد برگزار کرد و اکنون اجرایش برای روز 25 شهریور تمدید شده است. او در این برنامه هم همانند گذشته با ارکستری به رهبری «رضا تاجبخش» روی صحنه می‌رود. این هنرمند پرانرژی و باسابقه حدود پنج سال است که با جهانبخش همکاری می‌کند و در آلبوم‌های چند سال اخیر این خواننده هم حضور داشته است. پیش از اجرای 25 شهریور به سراغ رضا تاجبخش رفتیم و دقایقی را با او درباره این کنسرت گپ زدیم. بخش دیگری از صحبت‌های ما با این آهنگساز و تنظیم‌کننده و نوازنده درباره آلبوم شخصی‌اش بود. رضا تاجبخش در حال تولید آلبومی با صدای خودش است و برای اولین‌بار در این گفتگو اظهارنظر رسمی درباره این مجموعه مطرح کرد. این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:
 
  • *برای اجرای 25 شهریور «بابک جهانبخش» چه برنامه‌هایی دارید؟
قطعه «یه ساعت فکر راحت» در کنسرت قبلی به صورت کلیپ پخش شد و آن را زنده اجرا نکردیم چون در همان شب کنسرت منتشر شده بود. اما در اجرای 25 شهریور این قطعه را به صورت زنده اجرا می‌کنیم. علاوه بر کارهای قدیمی، تقریباً تمامی کارهای هیت آلبوم «حالم خوبه» را هم اجرا خواهیم کرد.
 
  • *کدام کارها از آلبوم جدید هیت شده‌اند؟
دو سه قطعه خیلی خوب بود. در قسمت آهنگ‌های آرام آلبوم، قطعه «شاید» بیش از سایر کارها هیت شد. به نظر من «شاید» بهترین ترک احساسی است که تا کنون بابک جهانبخش منتشر کرده است و من در همه 4 سانس قبلی این قطعه را با او خواندم. ترانه و ملودی خوب و تنظیم عالی «مسعود همایونی» باعث شده که این کار شنیدنی‌تر شود. قطعه «پاییز» هم در میان کارهای احساسی بعد از «شاید» شنیده شد. در میان کارهای ریتمیک هم قطعه «تورو دوست دارم» با تنظیم «انوشیروان تقوی» بیشتر مورد توجه قرار گرفت.
 
  • *جالب است که در میان کارهای احساسی آلبوم، اول از قطعه «پاییز» که خودتان تنظیم کرده بودید نام نبردید.
من تعصب ندارم و اولویت شخصی خودم در این آلبوم قطعه «شاید» است و احتمال دارد که برخی مخاطبان با دیدگاهی که دارم مخالف باشند. شاید هم در یک شرایط حسی خاصی بودم که قطعه «شاید» اینقدر روی من تأثیر گذاشته است. من نسبت قطعه «به من چیزی بگو» با صدای «بهروز صفاریان» هم چنین حسی دارم و آنها را زمزمه خواهم کرد.
 
  • *در اجرای آینده نوازنده مهمان دارید؟
قرار بود داشته باشیم اما ترجیح دادیم همان بند قبلی روی صحنه برود. قرار است در نوع تنظیم آهنگ‌ها برای اجراهای پس از محرم و صفر تغییراتی لحاظ شود و شاید گروه‌های بادی یا زهی به ما اضافه شوند. چون ما یک بار در اجراها بابت حضور گروه بادی جواب گرفتیم و برای اجراهای آینده به فکر ایجاد تغییر هستیم.
 
  • *غیر از اضافه‌شدن نوازنده‌های جدید مثل گروه بادی یا زهی به دنبال ایجاد تغییر در نوع ملودی یا ترکیب کارها با یکدیگر نیستید؟
همه این موارد رازهایی است که در اجراهای آینده جزئیاتش مشخص می‌شود. می‌خواهیم نوع تنظیم‌ها را عوض کنیم و اگر خدا بخواهد اجرایی با فرم کلاسیک‌تر و حضور نوازنده‌های دیگری خواهیم داشت. زمان و مکان چنین اجرایی مشخص نیست و شاید آینده دور یا نزدیک باشد. اما در چنین اجرایی همه چیز فرق می‌کند.
 
  • *تا پیش از ماه محرم به غیر از تهران در چه شهرهایی برنامه خواهید داشت؟
22 شهریور در جزیره کیش روی صحنه می‌رویم. بیست و هشتم این ماه مهمان مردم اردبیل هستیم. اول مهر به بندرعباس سفر می‌کنیم و تا قبل از هفتم مهر هم یک شهرستان دیگر قطعی خواهد شد که به محض اخذ مجوز جزئیاتش اعلام می‌شود.
 
  • *الان حدود 5 سال است که شما به عنوان رهبر ارکستر بابک جهانبخش حضور دارید و در طول این مدت تقریباً اکثر اعضای گروه ثابت بوده‌اند. کمی درباره این ثباتی که هست برای ما بگویید که چطور همانند سایر گروه‌ها هرروز دستخوش تغییر و تحول نمی‌شوید؟
همان سالی که «یاشار خسروی» پیشنهاد این همکاری را داد و من را پای میز مذاکره با بابک جهانبخش و «رضا خانزاده» نشاند، اصلاً به ایجاد گروه دوباره فکر نمی‌کردم. من هیچ وقت با کسی به صورت ثابت برنامه اجرا نکرده‌ام. فقط یک سال با «حمید عسکری» به این شکل همکاری داشتم و آن هم به دلیل این بود که گروه عجیبی با حضور «ایمان حجت»، «امید حجت»، «علیرضا میرآقا»، «هومن غفاری»، «نیما وارسته»، «شاهین تیک» و «امیر میلاد نیکزاد» داشتیم و حمید هم خواننده آن زمان ما بود. اما درباره ارکستر بابک جهانبخش باید بگویم که همه ما از لحاظ فکری، اخلاقی و خانوادگی و... به هم نزدیک هستیم. همه ما با بابک هم از لحاظ فکری و کاری نقاط مشترک زیادی داریم. خود شما می‌دانید که برخی گروه‌ها در روز و حتی در لحظه تغییر می‌کنند. «ایلیار خسروی» هم در حالی از ما جدا شد که قصد رفتن به کانادا داشت و اضافه‌شدن «نیما حمیدی»، که یکی از بهترین درامرهای ایران است، به ما هم یک شانس بزرگ بود. از لحاظ موسیقایی هم اگر بخواهم بگویم واقعاً از این ارکستر در ایران بهتر نداریم.

گاهی اوقات به بابک و گروه می‌گویم که همه ما یا با همدیگر موسیقی را کنار می‌گذاریم یا تا پایان با هم ادامه می‌دهیم. انشاالله که این همکاری و دوستی ادامه پیدا کند. نمی‌دانم چند سال خواهد بود ولی مگر اتفاق خاصی مثل رفتن یکی از اعضای گروه شاید باعث تغییر شود.
 
  • *همان زمان که این گروه فعالیتش را به شکل جدی دنبال کرد خیلی‌ها می‌گفتند که ذهنیت و ایده‌های رضا تاجبخش یا «مسعود همایونی» و «بابک ریاحی‌پور» چندان با فعالیت مستمر پاپ همخوانی ندارد. چون شما و این دوستان بیشتر در زمینه اجراهای تلفیقی یا جَز فعالیت می‌کردید.
همه آدم‌ها از همدیگر تأثیر می‌گیرند. این حضور چند ساله خیلی‌ چیزها را در ما عوض کرده است. مثلاً من خیلی آدم صبوری شده‌ام و به این سادگی‌ها در گروهی دوام نمی‌آوردم. به هرحال ما موزیک‌های دیگری که علاقه شخصی خودمان هست را هم دنبال می‌کنیم. همین بند با «کاوه یغمایی» روی صحنه رفته که نشان می‌دهد چقدر نوازنده‌های قوی هستند که می‌توانند این خواننده باسابقه را کاور کنند. همه بچه‌ها موزیک‌های شخصی خودشان را دنبال می‌کنند و من هم کارهای دیگر و آلبوم شخصی خودم را هم پیگیری‌کنم. پنج سال مدت زمان زیادی است و باعث می‌شود که آدم‌ها از جهات مختلف از همدیگر تأثیر بگیرند و عوض شوند.
 
  • *از سوی دیگر «رضا تاجبخش» تا کنون در اجرا با برخی خواننده‌ها، چند چشمه از خوانندگی خودش را نشان داده و در صحبت‌هایی که با هم داشتیم گفتید که به فکر آلبوم هستید اما تا کنون اظهار نظر رسمی در این زمینه نداشتید. دوست دارم برای اولین‌بار در این مصاحبه بگویید که آلبوم شخصی خودتان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
اگر آلبومی شکل بگیرد خواننده‌محور نخواهد بود و در این مجموعه خواننده مثل یک ساز است. شاید چند قطعه بی‌کلام، چند قطعه با آوا و چند کار با کلام داشته باشیم و آلبوم کلام‌محور نیست. قطعاتی که ترانه دارد هم تأثیرگذار است و در این بخش تا کنون حضور «روزبه بمانی» قطعی شده است. یک قطعه هم با «داریوش صالح‌پور» داریم آن هم تأثیرگذار است. به محض اینکه چند قطعه آماده داشته باشم آنها را به همراه موزیک ویدئو منتشر خواهم کرد و سپس وارد فاز انتشار آلبوم می‌شوم.
 
  • *طی این سال‌ها علاوه بر پاپ در زمینه موسیقی تلفیقی، راک و جَز و... فعالیت داشته‌اید اما موسیقی این آلبوم به کدام یک از این فضاها نزدیک‌تر است؟
این آلبوم، تجربه همه سال‌های فعالیت من با آدم‌های مختلف است. من در سال‌های 78 یا 79 گرایش زیادی به سمت موسیقی راک داشتم و در سال‌های بعد کارهای جَز و تلفیقی و پاپ انجام دادم و همه این سبک‌ها در آلبوم هست. به نظرم این یک تجربه جالب برای خودم است و به عبارت دیگر آلبوم شخصی من تجربه بیست سال فعالیت حرفه‌ای خودم است.
 
  • *گاهی اوقات به شوخی می‌گویید که می‌خواهید این آلبوم را در سال 1400 منتشر کنید! پس زودتر از 5 سال دیگر منتشر می‌شود!؟
این که یک شوخی است ولی امیدوارم که بتوانیم طی یک سال یا یک سال و نیم آینده این مجموعه را به بازار عرضه کنم.
 
  • *تا کنون در کنسرت‌های خواننده‌هایی نظیر «مانی رهنما»، «بابک جهانبخش» و «مهدی یراحی» قطعاتی را با این هنرمندان خوانده‌اید. پس از انتشار گزارش کنسرت‌های این خواننده‌ها برخی مخاطبان چنین دیدگاهی داشتند که رضا تاجبخش از اجرای این افراد برای تبلیغ خودش سوءاستفاده می‌کند. در این زمینه چه نظری دارید؟
با خواننده‌هایی که کار می‌کنم همیشه یک یا دو قطعه دارند که من آن کارها را خیلی دوست دارم. قبل از اجرا به آنها پیشنهاد می‌دهم و تا کنون دوستان لطف داشتتند و کارهایی که دوست داشتم را با آنها خواندم و در کنار هم لذت بردیم. اتفاق عجیبی نیست و من پس از بیست سال فعالیت حرفه‌ای نیازی به تبلیغ برای خودم ندارم و این موضوع صرفاً به دلیل علاقه شخصی خودم است. 
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 شهریور 1395 - 14:47

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود همه سبک‌هایی که تا کنون کار کرده‌ام در آلبوم خودم وجود دارد | موسیقی ما