برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارش دوازدهمین روز جشنواره موسیقی جوان
پیکره‌ موسیقیِ ملی از موسیقی نواحی کشورمان است
موسیقی ما - نوازندگان و خوانندگان نواحی در حالی روز گذشته در جشنواره موسیقی جوان به روی صحنه رفتند که داوران این بخش، پیکره‌ی موسیقیِ ملی را برگرفته از موسیقی نواحی کشورمان می‌دانند. به گزارش موسیقی ما  به نقل از روابط عمومی دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، دوازدهمین روز این جشنواره با اختصاص به موسیقی نواحی آذری، ترکمن، بختیاری و بوشهر روز گذشته در تالار رودکی برگزار شد.

در حاشیه اجراهای این روز از جشنواره، جابر اطاعتی، داور بخش موسیقی آذربایجان گفت: اجراها خیلی خوب و دور از ذهن بود و فکر نمی‌کردم این‌قدر پتانسیل در بین جوان‌ها وجود داشته باشد. این موسیقی به عنوان یک عنصر فرهنگ‌ساز در جامعه‌ی ما نقش بسزایی دارد. امروز این جوان‌ها نشان دادند که قابلیت‌های زیادی دارند و نسبت به چند سال پیش که من در جشنواره حضور داشتم پیشرفت چشمگیری کرده بودند.

وی درباره‌ی اهمیت برگزاری چنین جشنواره‌ای اذعان داشت: وقتی جوان با موسیقی منطقه‌ی خود از همین سن آشنا بشود، ارتباط او با آن موسیقی بهتر ایجاد شده و با فرهنگ خود آشنا می‌شود. یکی از اهمیت‌های برگزاری چنین جشنواره‌ای ارتباط بین جوان با فرهنگ موسیقایی منطقه‌ی خود و زبان مادری‌شان است.

اطاعتی اظهار داشت: پیکره‌ی موسیقیِ ملی از موسیقی نواحی کشورمان ساخته شده است، چرا که تمام ردیف موسیقی ایرانی از موسیقی نواحی گرفته شده است، به همین خاطر نیاز به حمایت دارد و خوشحالم مسئولین دلسوزانه قدم در این راه برداشته‌اند و این جشنواره را به خوبی برگزار کرده‌اند.
شهریار صدیق دیگر داور بخش موسیقی آذری نیز با اشاره به بهتر شدن کیفیت اجراهای موسیقی آذری گفت: برگزاری این جشنواره صد درصد در انگیزه جوانان در جهت توجه به سازهای بومی خودشان موثر است.

وی ادامه داد: تبلیغات بی حد و حساب موسیقی پاپ و سازهای الکترونیک باعث شده نسل جوان با موسیقی خودشان آشنایی پیدا نکنند.

ایمران حیدری نوازنده ساز قوپوز و دیگر داور بخش موسیقی آذری نیز بیان داشت: نفس جشنواره بسیار خوب است و باعث شده اثرش را بر بخش موسیقی نواحی بگذارد.
 
  • *هدف جشنواره ابداعات در موسیقی نیست
بخش دوم اجراهای دیروز به موسیقی بوشهر، ترکمن و بختیاری اختصاص داشت که در خلال این اجراها حمیدرضا اردلان عضو هیئت داوران ومشاور دبیر در بخش موسیقی نواحی گفت: به طور کلی در بعضی از رشته‌ها، مانند موسیقی بختیاری، بوشهر و ترکمن، تعداد شرکت‌کنندگان اندک بود اما در بین چند شرکت‌کننده‌ای که من اجرای‌شان را تماشا کردم، استعدادهای جالبی وجود داشتند که می‌توان به رشد و ارتقای آن‌ها در سال‌های آتی امیدوار بود.

وی افزود: یک نکته قابل اندیشه‌ای که در اجراهای امروز وجود داشت، این بود که بعضی از جوانان با استعداد، مایل بودند که از مقام عبور کرده و ابداعات ذهنی خودشان را به آن اضافه نمایند. این خودش می‌تواند یک جنس از موسیقی باشد، ولی هدف جشنواره از اجرای موسیقی نواحی یا مقامی چنین ابداعاتی نیست.

اردلان ادامه داد: من به دبیر محترم جشنواره پیشنهاد کردم که یک رپرتوار انتخاب شود و همه شرکت‌کنندگان آن را بنوازند و سپس کسانی که مایلند ابداعات شخصی خود را به آن رپرتوار اضافه کنند، خلاقیت‌شان را در پایان اجرای رپرتوار در معرض تماشا قرار دهند. در این صورت ما ابتدا متوجه دانش شرکت‌کنندگان از مقام خواهیم شد و سپس آن‌ها به اجرای تلفیق‌ها و ابداعات خود خواهند پرداخت. در بخش ابداع و تلفیق یک خانم و آقای نوازنده نی‌انبان از بوشهر به این جشنواره آمده بودند که اجرای‌شان خیلی قابل‌توجه بود.

یوسف دیبایی نوازنده کمانچه و داور بخش موسیقی ترکمن اظهار داشت: موسیقی نواحی به گونه‌ای است که در آن خیلی نمی‌توان نوآوری، بداهه‌نوازی و دست‌کاری کرد. وی افزود: من به آینده این جوانان امیدوارم، چرا که با این جوانان هنرمند موسیقی نواحی هیچ‌گاه از رونق نمی‌افتد.

دیبایی در خاتمه خاطر نشان کرد: جشنواره موسیقی جوان به خوبی اطلاع‌رسانی نمی‌شود و من این‌ مسئله را به مدیران جشنواره هم گفتم که شما باید از طریق معلمان اقدام کنید و اگر به ما بگویید، هزار جوان ترکمن را به چنین جشنواره‌ای خواهیم فرستاد، چرا که از طریق فراخوان‌های اینترنتی وزارت ارشاد 5،4 نفر بیشتر از این جشنواره آگاهی نمی‌یابند، چون همه مردم به سایت دسترسی ندارند.

سیزدهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان امروز 21 شهریورماه به اجرای موسیقی خراسان اختصاص دارد.
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 شهریور 1395 - 13:03

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پیکره‌ موسیقیِ ملی از موسیقی نواحی کشورمان است | موسیقی ما