برنامه یاد بعضی نفرات
 
ترانه‌های دیروز برای کودکان امروز رونمایی شد
ترانه‌هایی کودکانه با قدمتی 90 ساله
موسیقی ما - مراسم رونمایی از مجموعه «ترانه های دیروز برای کودکان امروز» شنبه ششم شهریور ماه با حضور تعدادی از هنرمندان موسیقی و سینما در فروشگاه شهر کتاب فرشته برگزار شد.
 
«امیرحسین الله‌وردی» ناشر مجموعه «ترانه‌های دیروز برای کودکان امروز» در این مراسم به این مساله اشاره کرد که می‌خواسته تا در مراسمی بزرگ و باشکوه که کودکان مهمان اصلی آن هستند از این اثر رونمایی کند، اتفاقی که رخ نداده و حالا آلبومی منتشر شده که ترانه‌های آن حدود 60 تا 90 سال قدمت دارند که از دوره هنرمندانی نظیر حسن خدیوی، حسن رادمرد، حبیب الله فخیم فاریاب تا کلنل علینقی وزیر را شامل می‌شود. در این مجموعه قطعه ای از حسن رادمرد به نام «یکی بود، یکی نبود» وجود دارد که آهنگساز اثر را  برای کتابی به نام «حساب المصور» اجرا کرده است. این  کتاب درباره ریاضیات است و توسط سید ضیا الدین حائری در سال ۱۳۱۲ نوشته شده است و حسن رادمرد این کتاب را برای درک بهتر بچه ها تبدیل به شعر می‌کند.
 
در این مراسم همچنین «غلامرضا فتحی» تنظیم کننده مجموعه «ترانه های دیروز برای کودکان امروز» نیز گفت: «دو سال پیش آقای الله وردی کتابی قدیمی را برای من آوردند که اشعار و نت های اصلی این کار در آن کتاب قرار داشت من هم با توجه به علاقه مندی هایی که در این زمینه داشتم کار را آغاز کردم و یک سال برای تنظیم، ضبط و میکس قطعات کار را انجام دادیم. به هر ترتیب باعث افتخار من که توانستم کارهای استادان بزرگ گذشته را تنظیم کنم. به همه هنرمندان عرصه موسیقی توصیه می کنم در بین کارهایی که در حوزه فعالیتی خود انجام می دهند، تولید و ساخت آثاری مرتبط با حوزه کودکان را حتما انجام دهند چرا که کودکان این مرز و بوم حق دارند موسیقی خوب بشنوند.»
 
«فرشته طائرپور» - تهیه کننده‌ی صاحب نام- آثار سینمایی کودک و نوجوان نیز در این مراسم با بیان اینکه جای خالی آثار موسیقایی مرتبط با کودک و نوجوان در حوزه موسیقی احساس می شود، توضیح داد: «حقیقت این است که جای خالی چنین کارهای برگرفته از بزرگان موسیقی ایران همواره احساس می شود ، به طوری که خود من سال هاست دنبال نت ها و سرودهایی بوده ام که در زمان کودکی من و بچه های هم نسل من  شنیده می شد و حالا بسیار خوشحالم  کسانی این کار به صورت جدی دنبال کرده اند. موسیقی نقش بسیار اساسی در تربیت کودک دارد. به عنوان نمونه در مدارس ایرانی خارج از کشور سعی می کنند به وسیله شعر و موسیقی ایرانی فرهنگ ایرانی را به آنها منتقل کنند. حال آنکه در مدارس ما جایی برای موسیقی کودک نیست.»
 
«محمد سریر» مدرس و آهنگساز پیشکسوت موسیقی هم در این مراسم با بیان اینکه کار زیادی در حوزه موسیقی کودک انجام نگرفته است، گفت: «متاسفانه در خانواده های سنتی اصلا به آموزش موسیقی کودکان توجه نمی شود و اگر هم به موسیقی پرداخته شود به عنوان یک اندیشه آکادمیک در این عرصه نیست بلکه موسیقی کودک در خانواده ها نهایتا جنبه تفریحی دارد  که به معنای آکادمیک به آن توجه نمی شود. این در حالی است که در مدارس متوسطه غرب موسیقی اجباری است و باید هر دانش آموز برای فارغ التحصیل شدن یک ساز یاد بگیرد در صورتی که موسیقی در مدارس ایران فقط در حد سرود و یاد گرفتن اسامی نت ها باقی مانده است.»
 
او  تولید مجموعه «ترانه های دیروز برای کودکان امروز»  قدم خوبی است چرا که محور آن موسیقی سنتی و کهن ماست که ستون فقرات و جان مایه هایش بهتر از موسیقی کنونی ما است. زیرا هرچه جلوتر آمده ایم این جان مایه کمتر شده و کودک و نوجوان ایرانی را از موسیقی ایرانی و اصیل  دور کرده‌ایم اتفاقا به همین علت یک گسست فرهنگی بین موسیقی و ادبیات غنی و عمیق ما در بین کودکان ایجاد شده است.
 
به گفته‌ی سریر؛ توجه متولیان فرهنگی به این موضوع خیلی مهم است. در گذشته کانون پرورش فکری کودک و نوجوان متولی این کار بود ولی در حال حاضر این مرکز کار تازه ای ارایه نداده است و هنوز آثار قدیمی این مرکز می تواند منبع و الگو ما باشد. به هر حال ساخت موسیقی برای کودک در حال حاضر سخت تر شده است زیرا با توجه به هجوم رسانه و موسیقی های گوناگون یک امتزاج فرهنگی و ادبی حاصل شده به همین جهت فکر و اندیشه زیادی می خواهد که کاری در زمینه موسیقی کودک تولید کنیم تا کودک از آن کار راضی باشد.
 
مجید مظفری، سعید شهرام، مسعود کرامتی، محمد سریر، فرشته طائرپور، پژمان حدادی، غزل شاکری از هنرمندانی بودند که در این مراسم شرکت کرده بودند.
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 شهریور 1395 - 14:20

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ترانه‌هایی کودکانه با قدمتی 90 ساله | موسیقی ما