برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور خانواده این شاعر انقلابی
پاسداشت یاد مرحوم سبزواری در دومین شب برگزاری جشنواره طبس برگزار می‌شود
موسیقی ما - همزمان با دومین شب برگزاری جشنواره شعر، موسیقی و سرود طبس، پاسداشت یاد مرحوم سبزواری با حضور خانواده این شاعر انقلابی برگزار می‌شود. همزمان با دومین شب برگزاری جشنواره شعر، موسیقی و سرود طبس، آیین بزرگداشت مقام حمید سبزواری، با حضور خانواده این شاعر انقلابی در محل تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می شود.
 
حسین ممتحنی، معروف به حمید سبزواری در سال 1304 در سبزوار متولد شد. پدرش عبدالوهاب، پیشه ور ساده ای بود که قریحه شاعری داشت و جدش ملا محمد صادق ممتحن،  شاعری مردمی بود که «مجرم» تخلص می کرد و آثارش در سفری به مشهد، در حمله راهزنان به یغما رفت.
 
حمید، قبل از رفتن به مدرسه در خانه نزد مادرش قرآن را آموخت و به همین دلیل وقتی به مدرسه رفت فارسی را خیلی خوب و سلیس می خواند و از بچه های دیگر جلوتر بود؛ او از سن 14سالگی شروع به سرودن شعر کرد و اشعارش را در دفتری با نام «فریاد نامه» می نوشت که بیشتر اشعارش اجتماعی بود واین بیشتر به علت جریان‌های سال 1320 و ورود متفقین به ایران و مشکلات اقتصادی و معشیتی بود.
 
این شاعر انقلابی، به دلیل روحیه آزادگی و ظلم ستیزی که داشت ، فساد سیاسی و اوضاع بد اجتماعی دوران طاغوت را بر نمی تابید و به ناچار از همان ابتدای جوانی، خود را مجبور به مبارزات سیاسی دید به دنبال پیدا کردن بهترین راه رهایی به گروه ها و حزب های مختلفی که علیه رژیم شاه مبارزه می کردند، بود و چند سال پیش از پیروزی انقلاب ، به مسیر مقدس خط امام و انقلاب اسلامی جذب شد.
 
تاوان سنگین به خاطر انقلابی بودن
 
به خاطر همین فعالیت های انقلابی اش، در چند مرحله تاوان های سنگینی را تحمل کرد . از جمله اینکه پس از کودتای 28 مرداد از آموزش و پرورش اخراج شد اما  مدتی بعد به استخدام بانک تجارت سبزوار درآمد و سپس زندگیش را به تهران انتقال داد و بدین ترتیب خود را به کانون فعالیت های انقلابی و سیاسی آن زمان رساند .
 
فعالیت های وی در تهران به اوج خود رسید تا آنجا که ماندگارترین سرودهای انقلاب اسلامی ایران را سرود و برای همیشه هنر متعهد خود را در ذهن و حافظه تاریخی میلیون ها ایرانی مسلمان ثبت نمود و به لحاظ سیاسی زندگی فعالانه و پرماجرایی داشته است.
 
از آثار حمید سبزواری می توان به دیوان اشعار ، کاروان سپیده ، یاد یاران ، سرود درد ، گزیده ادبیات معاصر و سرود سپیده اشاره کرد استاد سبزواری در نتیجه مبارزات جانانه انقلابی ، سالها تلاش صادقانه شغلی و ذوق و قریحه بالای شاعری، اشعار ماندگار بسیاری از سرودهای انقلابی از جمله «خمینی ای امام»، «آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو» و «الله اکبر خمینی رهبر» را سروده است.
 
تقدیر امام خمینی از حمید سبزواری
 
سرودها و اشعار غنی این شاعر بزرگ تحسین و تقدیر امام خمینی(ره) را به همراه داشت به گونه ای که امام خمینی(ره) با شنیدن ترانه «ای مجاهد ای شهید مطهر» که در رثای آیت الله مطهری سروده شده بود، فرمودند: «انقلاب ما امروز به چنین سرودها و موسیقی هایی نیازمند است
 
این شاعر انقلابی، سرانجام در سن 91 سالگی در خرداد ماه سال 95 در تهران دار فانی را وداع گفت.
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1395 - 00:06

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پاسداشت یاد مرحوم سبزواری در دومین شب برگزاری جشنواره طبس برگزار می‌شود | موسیقی ما