برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارشی از روز نخست جشنواره موسیقی و سرود ضداستکباری طبس
برگزیدگان بخش سرود جشنواره ضداستکباری طبس معرفی شدند
موسیقی ما - دومین دوره جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضداستکباری طبس شب گذشته با حضور جمعی از مسولان و هنرمندان در تالار اندیشه حوزه هنری آغاز به کار کرد.
 
قرائت قرآن فرزند شهید مدافع حرم، تقی ارغوانی و عضو گروه سرود «نسیم قدر» بخش اول این مراسم بود. اجرای قطعه های «شهدای ترور» توسط گروه سرود «قاصدک»، «فلسطین» با هنرمندی گروه سرود «شهید فرجی» به سرپرستی حسین نصیری، اجرای یک قطعه موسیقایی با هنرمندی مرتضی نظر پور از شهرستان آباده و پخش نماهنگی از اجرای سرود گروه های مختلف در جماران از جمله برنامه هایی بود که در بخش ابتدایی برنامه برای حاضران در تالار اندیشه ارائه شد.
 
  • سرود «مادر برام قصه بگو» و شهرت جهانی
 نظر پور پس از این اجرای زنده گفت: من به کار رانندگی در آموزش و پرورش مشغول بودم و در کنار آن به آموزش ساز نی نیز می پرداختم اما بعدها یکی از شاگردانم که برای ادامه تحصیل به رامسر رفته بود از من جهت ساخت قطعات سرودی دعوت به همکاری کرد.
 
 وی با اشاره به اینکه سرودهای«آلاله» و «مادر برایم قصه بگو» از خروجی های گروه سرود علوم تربیتی آباده است افزود: سرود «مادر برام قصه بگو» پس از چندین اجرا مورد استقبال قرار گرفت  به طوری که جهت اجرا در محضر امام خمینی(ره) در جماران از ما دعوت به عمل آمد و ما بسیار خوشحال بودیم که حضرت امام خمینی (ره) از اجرای این سرود بسیار راضی بودند. البته در شب اجرای جماران به خدمت آیت الله خامنه ای نیز رسیدیم و کار را برای ایشان نیز اجرا کردیم و ایشان نیز این کار را مورد لطف خود قرار دادند.  سرود «مادر برام قصه بگو» بعدها شهرت جهانی یافت و از خارج از کشور از جمله در کشورهای امارات، سوریه و لبنان نیز از ما جهت اجرا دعوت به عمل آمد.
 
 نظر پور بعد از دریافت کاشی حرم مطهر امام رضا (ع) از هادی آزرم آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان ادامه داد: اکنون که در سن 72 سالگی هستم در برخی مجالس نیز به اجرای نی می پردازم، احمدتوکلی تک خوان گروه سرود آباده هم اکنون در کسوت پزشکی در شهر یزد کار می کند.
 
  • خلوص نیت اعضای گروه سرود جهرم
 سرود «روز بصیرت» با موضوع حماسه «9 دی» توسط گروه سرود «آسمان شهر» مشهد، اجرای سرود «ما دلاوران کشوریم» با هنرمندی گروه سرود «عاشقان ولایت» و پخش کلیپی از شهدای گروه سرود جهرم با حضور مادر شهید حمیدرضا نظام از شهدای هنرمند موسیقی و تقدیر از بازماندگان این گروه موسیقایی از جمله برنامه های دیگری بود که در اولین روز از برگزاری جشنواره  شعر، موسیقی و سرود ضداستکباری طبس برای علاقه مندان اجرا شد.
 
سهراب عبادی نیا برادر شهید عبدالخالق عبادی نیا از بازماندگان گروه سرود «شهدای جهرم» گفت:  برادرم عبدالخالق در دوران نوجوانی با در قالب سرود به جنگ با دشمن پرداخت و پس از این که سنی از او گذشت با پوشیدن لباس رزم و رفتن به جبهه های نبرد حق علیه باطل به مبارزه پرداخت. به هر ترتیب خلوص نیت نقطه مشترکی بین اعضای گروه سرود جهرم  بود و  با توجه به شرایط خاص آن دوران که ایران در شرایط جنگ قرار داشت سرودهای ساخته شده در آن دوران شور و حال عجیبی داشت که تکرار آن ها امری سخت است.
 
  • گروه سرودی که عامل پایداری جوانان لبنانی است
اجرای سرود« الموت الاسراییل» با هنرمندی گروه سرود «فرقه الاسرا» حزب الله لبنان به سرپرستی زکریا قصیر از جمله برنامه های ویژه مراسم افتتاحیه بود که با استقبال حاضران در سالن رو به رو شد.
 
گروه سرود «فرقه الاسرا» در سال 1987 میلادی، به سرپرستی زکریا قصیر با حضور تعدادی از نوازندگان «کشافه المهدی» با هدف تولید سرودهای حماسی، انقلابی و استکبار ستیزانه در لبنان تشکیل شده است.  این گروه، تا امروز بالغ بر 120 اثر مختلف به زبان عربی و بعضا به زبان فارسی تولید کرده است که بارها در مقابل سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله، به اجرای آثار خود پرداخته‌اند و سیدحسن نصرالله، این گروه را عامل پایداری جوانان لبنانی معرفی کرده است.
 
 از حاشیه‌های جالبی که در زمان اجرای این گروه پیش آمد، هم‌نوایی و همراهی حاضران در برنامه با گروه سرود بود به طوری که با مشت‌های گره‌ کرده، فریاد «الموت الاسرائیل» سر می‌دادند و پس از پایان اجرای این سرود، جمعیت حاضر در تالار اندیشه، لحظاتی به صورت ایستاده، اعضای این گروه را تشویق کردند.
 
اجرای سرود«سرزمین آرش» توسط «مصباح الهدی» به سرپرستی عمران جمالی از لارستان استان فارس،  تقدیر از برگزیدگام ن بخش طبس جشنواره و اجرای گروه سرود «کوثر» بخش های پایانی آیین افتتاحیه دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری طبس را تشکیل می داد.
 
  •  آموزش و پرورش بستری مناسب جهت تولید سرودهای انقلابی
هادی آزرم رییس هیات داوران بخش سرود این دوره از جشنواره بعد از اجرای این قطعه موسیقایی ضمن تقدیر از گروه های شرکت کننده در جشنواره توضیح داد: تمامی گروه های شرکت کننده  با امکانات اندک خود آثاری با ارزش تولید و به اجرا برسانند. به هر ترتیب  کار حرفه ای و تخصصی نیازمند آموزش ویژه است که شما هنرمندان با بضاعت اندک و آموزش هایی که در این راه از آن استفاده کردید فضای با کیفیتی را در جشنواره به وجود آورده اید.  بنده قبل از انقلاب به همراه اساتید بزرگ از جمله اسفندیار قره باغی و و استاد میرزاده در شرایطی سخت و در اتاق های تاریک و مخفیانه سرود ها و قطعاتی را با اهداف انقلاب تولید کردیم که آثار ماندگاری شدند.
 
آرزم به اهمیت نقش آموزش در ساخت سرودهای خوب و با کیفیت اشاره کرد و گفت: دبیرخانه جشنواره ضد استکباری طبس این پتانسیل را دارد که با گردهم آوردن گروه های سرود نقص آموزش را برطرف کنند و کارهایی در این زمینه هم صورت گرفته که در آینده جدی تر اعلام خواهد شد.
 
 وی تاکید کرد: استان هایی که زیر ساخت های کمتری در زمینه ساخت و انتشار سرود دارند باید نسبت به امر آموزش اهتمام بیشتر ورزند و فضا را به سمتی پیش ببرند تا سرودهایی که توسط رده های سنی مختلف تولید می شود با اشعار متناسب  تولید شود. به هر ترتیب آموزش و پرورش بستری مناسب جهت تولید سرودهای انقلابی و با کیفیت است و عواملی که در تولید یک سرود مشارکت دارند، از جمله شعر، آهنگ سازی، تنظیم و اجرا، می بایست به صورت تخصصی به این مقوله نگاه کنند تا شاهد آثاری در خور توجه باشیم.
 
به گزارش سایت موسیقی ما، نخستین روز از دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود طبس در حالی به پایان رسید که هیات داوران بخش سرود متشکل از هادی آرزم و احمدعلی راغب آهنگساز و محمدصادق شهبازی اسامی برگزیدگان این بخش را اعلام کردند.
 
هیات داوران از میان ۸ اثری که نامزد دریافت لوح تقدیر و تندیس جشنواره  شدند، اعلام کرد: «هیات داوران ضمن تقدیر از حضور گروه های جوان و با انگیزه در این دوره و با توجه به تولید آثار ماندگار ضد استکباری در دهه شصت نسبت به کیفیت آثار رسیده به جشنواره، نارضایتی خود را اعلام نموده و امیدوار است در دوره‌های آتی، هنرمندان جوان حوزه سرود انقلاب اسلامی کشور نسبت به افزایش کیفیت آثار ارسالی خود و خلق آثار ماندگار در تاریخ موسیقی انقلاب تلاش نمایند
 
هیات داوران، ضمن تقدیر از سرود «ارغوان» اثر گروه نسیم قدر دیپلم افتخار جشنواره را به سرود «فلسطین» اثر گروه شهید فرجی تقدیم کرد. ضمن اینکه تندیس جشنواره  به سرودهای «سرزمین آرش» اثر گروه «مصباح الهدی» لارستان از استان فارس و «شهدای ترور» اثر گروه قاصدک از مشهد تقدیم شد.
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1395 - 11:35

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود برگزیدگان بخش سرود جشنواره ضداستکباری طبس معرفی شدند | موسیقی ما