برنامه یاد بعضی نفرات
 
در اولین حضور مجری «ماه عسل» روی صحنه برای دکلمه یکی از آثار خواننده «مثل مجسمه» مطرح شد
مهدی یراحی: خدا «احسان علیخانی» را دوباره به ما داد
موسیقی ما ­– سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران در شامگاه بیست و یکم مرداد پذیرای یک کنسرت و یک جشن تولد به میزبانی «مهدی یراحی» و گروهش بود. این خواننده طی دو سانس جدیدترین کنسرت خود را روی صحنه برد و به همراه مخاطبان و دوستدارانش، اولین سالگرد انتشار آلبوم «مثل مجسمه» را جشن گرفت. اثری که تیرماه 94 به بازار عرضه شد و اولین کنسرت آن روز نهم مرداد 94 روی صحنه رفت. مهدی یراحی در یک مرداد دیگر از عاشقانه‌ها و خاطره‌هایش خواند ولی با آن مهدی یراحی نهم مرداد 94 تفاوت‌های زیادی دارد و وضعیت متفاوتی نسبت به سال گذشته دارد.

مهدی یراحی کنسرت بیست و یک مرداد را با قطعه پردانلود و البته پرجنجال «نگو نگفتی» آغاز کرد. اثری که قرار بود تیتراژ «ماه عسل» امسال باشد. او در تاریکی سالن و بدون نوازنده‌ها وارد صحنه شد و پشت پیانو نشست. با اولین ضربه‌های او بر کلاویه‌های پیانو نور فالو سالن روی این خواننده قرار گرفت و اجرای این اثر را آغاز کرد. تا اواسط این کار رفته رفته نوازنده‌ها پشت سازهای خود مستقر شدند و نیمی از این کار با پیانو و نیمه دیگر آن با همراهی ارکستر اجرا شد. این خواننده همانند رویه اجراهای یک سال اخیرش که همیشه سعی کرده بود تغییراتی در رپرتوار و تنظیم قطعاتش داشته باشد، در این کنسرت و هنگام اجرای قطعه انرژیک «اشک و بارون» این قانون خود را حفظ و اجرایی کرد. این بار برخلاف نسخه اصلی «اشک و بارون» که سولوی آن با ویولن «احسان نی‌زن» اجرا می‌شد، «مرسل وطنی» با تکنوازی پرانرژی کلارینت روی صحنه حاضر شد. یراحی بدون وقفه به سراغ یکی از قطعات عربی برنامه‌اش رفت. البته نه کارهای شاد و شش و هشتی که به گوش خیلی‌ها رسیده است بلکه «نسینی الدنیا» را خواند. اثری عاشقانه که این خواننده مدت‌ها بود در کنسرت‌هایش اجرا نمی‌کرد و با استقبال مخاطبانش مواجه شد. یراحی پس از این کار گفت:«این آهنگ را خیلی دوست دارم و شعر بسیار عاشقانه‌ای دارد.»
 
  • * من از زندگی تو هوات خسته‌ام...
نقش‌بستن تایپوگرافی قطعه «خاک» روی نمایشگرهای سالن تشویق‌های حضار را به دنبال داشت و همه برای خواندن قطعه‌ای اجتماعی در وصف مشکلات خوزستان آماده شدند. در هنگام اجرای «خاک» تصاویری از خوزستان و آلودگی هوایش و بی‌آبی کارون پخش شد و بخش کُرال این کار را دوستداران یراحی اجرا کردند و فضایی همانند تنظیم «هومن نامداری» در نسخه اصلی اثر تداعی شد. مهدی یراحی پس از این کار و معرفی «روزبه بمانی» به حاضرین گفت:«این هم یک ادای دین ناچیز از جانب من با شعر زیبای روزبه بمانی برای خوزستان بود. روزبه هم شاعر خوب، هم خواننده فوق‌العاده‌ای است و هم اینکه خوب موزیک می‌داند.» قطعه «مثل مجسمه» اثر بعدی رپرتوار این برنامه بود. مهدی یراحی در هنگام اجرای این کار به گوشه صحنه رفت و پیراهن خود را درآورد و مخاطبانش برای تیشرت مشکی او ابراز احساسات نشان دادند. چون در پشت آن عکس جلد آلبوم «مثل مجسمه» و در جلوی آن ترجمه انگلیسی اسم این مجموعه به چشم می‌خورد. تمامی طرح‌های روی لباس خواننده در این برنامه که توسط «سوگل یکتا» انجام شده بود، نقاشی با دست روی تیشرت بود و به همین دلیل طرح جذاب و متفاوتی نسبت به چاپ معمولی روی لباس داشت.

 این خواننده سپس به نکته جالبی اشاره کرد:«من شومن خوبی نیستم و بلد نیستم برایتان زبان بریزم ولی واقعاً عاشقتان هستم.» پس از اجرای قطعه شاد «علی مودک» به همراه تکنوازی ریتمیک «اکبر شهریاری»، این خواننده از «رضا تاجبخش» دعوت کرد و او را با لفظ یکی از بهترین آهنگسازان و تنظیم‌کننده‌ها و نوازنده‌های پیانو خطاب قرار داد.

مهدی یراحی قطعه «باور نکن» را شروع کرد و ناگهان در پارت آخر این کار، رضا تاجبخش بخش‌هایی از ترانه را در حین نواختن خواند و آنها با همدیگر این کار را به پایان رساندند. این اثر هم از جمله کارهایی بود که مدت‌ها در کنسرت‌های یراحی اجرا نمی‌شد و این شکل اجرای دوصدایی آن برای حاضرین جالب بود. نوع ایستادن یراحی رو به روی پیانوی تاجبخش در این کار و حس و تحریرهای او هم باعث شد حس و حال احساسی بر سالن حاکم شود. در هنگام اجرای این کار و چند اثر دیگر ویدئوهای خوبی از نمایشگرهای سالن پخش می‌شد که از ساخته‌های «عماد جلالی» بود. این هنرمند جوان و خوش‌آتیه، کارگردانی برنامه را هم بر عهده داشت.
 
  • * طفل دو روزه!
پس از خروج رضا تاجبخش از صحنه، یراحی پشت پیانو نشست و گفت:«من از کودکی جسور بودم و بلافاصله پس از رضا تاجبخش، نشستن پشت پیانو جسارت می‌خواهد.» اما اتفاق جنجالی و خبرساز این کنسرت که بلافاصله در فضای مجازی انعکاس گسترده‌ای پیدا کرد، حضور «احسان علیخانی» روی صحنه بود. مهدی یراحی در حین نواختن اورتور قطعه «به من نگاه کن» گفت:«در سانس قبل احسان علیخانی من را در اجرای این کار همراهی و ترانه را دکلمه کرد. اما به دلیل اینکه زمان نداشت، رفت و این سانس درکنار ما نیست.» مخاطبان سانس دوم با شنیدن این صحبت‌ها ناگهان ساکت شدند اما با ورود ناگهانی احسان علیخانی به صحنه شدت تشویق‌ها و فریادها سالن را تا مرز انفجار پیش برد! علیخانی در سانس دوم بدون توضیح خاصی این ترانه را دکلمه کرد اما در سانس اول قبل از شروع اعلام کرد:«آنهایی که خبر مرگ من را باور کرده بودند دست بزنند! الان من دقیقاً دو روزه و یک طفل دو روزه هستم و اینکه من را چگونه از برزیل کشتند خبر ندارم! امشب شب مهدی یراحی است و هرچقدر که مثل من، خودش و کارهایش را دوست دارید دست بزنید. من نه شاعر و نه ترانه‌سرا هستم و فقط خیلی پررو هستم! به محض اینکه مهدی گفت با افتخار خدمت شما رسیدم و این کار را تقدیم شما می‌کنیم.» یراحی هم پس از پایان «به من نگاه کن» اعلام کرد:«احسان علیخانی دوست و برادر بزرگتر و بسیار خوب من است و خدا احسان رو دوباره به ما داد.» مجری برنامه ماه عسل هم سپس درباره روزبه بمانی گفت:«شاعری در جمع ما است که سلیقه من و بسیاری از هم‌نسل‌های ما به سروده‌های او نزدیک است و اعتلقاد دارم که او بهترین ترانه‌سرا نسل ما است.» و برای او این بیت شعر را خواند:«قلب من از صدای تو چه عاشقانه کوک شد...تمام پرسه‌های من کنار تو سلوک شد.»
 
  • * آلبوم جدید
«آخرین اسیر» اثری بعدی بود که با تکنوازی گیتار الکتریک «علی افلاطونی» اجرا شد و سپس نوبت به سرآلبومی «امپراطور» یعنی «عطر تو» رسید. آهنگی که «عظیم روحانی» در ابتدای آن گیتار آکوستیک نواخت و فضای سالن با «عطر تو» عوض شد. سپس علی افلاطونی روی پله‌های استیج نشست و اکبر شهریاری و مجید رضاپور جلو آمدند. به محض اینکه یراحی گیتار عظیم روحانی را روی دوش خود قرار داد نام قطعه «از خودت خبر بیار» از گوشه و کنار سالن شنیده شد. اواسط این کار بود که ناگهان رضا تاجبخش از صندلی خود در ردیف اول بلند شد و در حالی که یراحی مشغول خواندن بود به او گفت که می‌خواهد در این کار بنوازد و این حرکت او با خنده این خواننده همراه شد! تنظیم جدید این آهنگ به همراه تکنوازی پیانو و سولوی ساکسوفون رنگ و بوی جَز پیدا کرده بود. یراحی پس از پایان قطعه «سال درد» گفت:«تا الان شعر و ملودی‌های آلبوم چهارم درست شده و تا سه چهار ماه دیگر منتشر می‌شود. می‌خواهم بهترین آلبوم خودم را منتشر کنم ولی امیدوارم که خراب نکنم.» او همچنین مهمان بعدی خود یعنی «فرزاد فرزین» را، ضمن اجرای بخشی از ترانه «تو چه باشی»، اینگونه به حاضرین معرفی کرد:«یکی از معدود خواننده‌های کشور است که با او دوستی دارم. صدای فوق‌العاده‌ای دارد و برای پروداکشن کارها و اجراهایش وقت می‌گذارد. چند شب پیش در کنسرتش به سال 1410 رفتیم ولی الان او را به دوره زمانه خودمان آورده‌ایم!»

این خواننده در پایان برنامه پس از قطعه «امپراطور» از «مینو قاسم‌پور»، نوازنده ساز قانون، دعوت کرد و قطعه عربی «غزال» را به همراه او خواند. مهدی یراحی طی یک سال اخیر روند صعودی خود در زمینه اکت‌های اجرا و تسلط بر جو و انرژی سالن را حفظ کرده است. او این موضوع را در کنسرت 21 مرداد خود و خصوصاً قطعه «غزال» هم به خوبی نشان داد و بازی‌هایش با عینک «ری‌بن» که بر چشم داشت هم جالب بود!

اما احسان علیخانی پس از پایان برنامه درباره اتفاق حضورش روی صحنه گفت:«این قطعه برای چهار سال قبل است و آن را خیلی دلی و اتفاقی نوشتم. من ترانه‌سرا یا شاعر نیستم و یک شب  با مهدی بودیم و اتفاقاً او خواب بود که من این کار را نوشتم. مهدی از این کار خوشش آمد و آن را ساخت و من هم بخش‌هایی از ترانه را دکلمه کردم. پیشنهاد اجرای امشب این کار هم از سوی مهدی مطرح شد و من هم با افتخار پذیرفتم و خوشحال هستم که مردم استقبال کردند و دوست داشتند.»

این مجری سرشناس تلویزیون همچنین درباره حضورش در اغلب کنسرت‌های مهدی یراحی به این نکته اشاره کرد:«دوستی و رابطه من با مهدی متفاوت و قدیمی است اما تا جایی که بتوانم در کنسرت‌های همه خواننده‌ها شرکت می‌کنم. چند وقت قبل در کنسرت فرزاد فرزین و قبل‌تر از آن در کنسرت محمد علیزاده حضور داشتم. دوستان زیادی در این حوزه دارم ولی تا جایی که زمان و شرایط اجازه دهد در برنامه‌های دوستان شرکت می‌کنم.»

اکبر شهریاری (سازهای کوبه‌ای)، حامد حمیدزاده (گیتاربیس)، علی افلاطونی (گیتار الکتریک)، مهرداد احمدزاده (کیبورد و همخوان)، مجید رضاپور (درامز)، امیر فقیه (سمپلر) و مرسل وطنی (ساکسفون و کلارینت) اعضای ارکستر به رهبری امیر علیزاده (کیبورد) بودند که روی صحنه هنرنمایی کردند. همچنین مهدی یراحی در این کنسرت که با همت شرکت «رویال هنر پارس» به مدیریت «مجید عبدی» برگزار شد از «فرزاد فرزین»، «گلاره عباسی»، «پرستو صالحی»، «ایمان قیاسی»، «علی تفرشی»، «محمد چناری»، «مهشاد عرب»، «علی معصومی»، دكتر «محمدعلى نيلفروشزاده»، دكتر «حسين توكلى»، «مسلم دارابی»، «سارا رسولزاده»، «امیرحسین بزرگ‌زادگان»، «سوگل یکتا»، «حامد میرفتاحی» و «مژده لواسانی» میزبانی کرد.

در ادامه می‌توانید عکس‌های «سعید عبداللهی» و «علیرضا حق‌شناس» از این کنسرت را ببینید:
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1395 - 09:30

دیدگاه‌ها

یکشنبه 24 مرداد 1395 - 20:06

امپراطور....

یکشنبه 24 مرداد 1395 - 21:01

عشق است فرزاد فرزین

Mas
یکشنبه 24 مرداد 1395 - 21:27

متاسفانه پيانيست هاى حرفه اى و خبره بايد كنج خونه بنشينن و آقاى تاجبخش ساز بزنه
چرا ؟؟؟
يعنى ما پيانيست ديگر، نداريم ؟
يعنى ما پيانيست حرفه اى نداريم ؟
MAS

دوشنبه 25 مرداد 1395 - 09:14

چقدر شب خوب و به یاد موندنی بود در کنار امپراطور احساس

دوشنبه 25 مرداد 1395 - 12:50

واقعا ترکیب این سه تا رفیق فوق العادس .......مثال اصلیش تیتراژ ماه عسل 92 که با ماه عسل فرزاد و سازش و مهدی بود... احسانم همیشه توی کنسرت این دو نفر هست ......... فوق العادن ...

دوشنبه 25 مرداد 1395 - 14:25

هم اجرا عالی بود، هم عکسای شما. ممنون

شنبه 6 شهریور 1395 - 13:55

عاشقتم مهدی جان خیییببلییییی دوست دارم و همه جا صحبت از تو میکنم.. تو تکی ، هم صدات هم اخلاقت و هم صورت ماهت.. خیلی عاشقتم.. منتظر کارای جدیدتم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مهدی یراحی: خدا «احسان علیخانی» را دوباره به ما داد | موسیقی ما