برنامه یاد بعضی نفرات
 
یادداشت سرپرست گروه «کامکارها» درباره جشنواره موسیقی فجر؛
هوشنگ کامکار: در صورتِ‌ دعوت مجدد جشنوارۀ، دستمزد کامکارها چندبرابر خواهد بود
موسیقی ما - با وجود آن‌که چند ماهی به جشنوارۀ موسیقی فجر باقی مانده و هنوز هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده، گویا حاشیه‌های جشنوارۀ سال گذشته همچنان ادامه دارد و هر از چندگاهی گزارش‌هایی در جشنواره‌های سال گذشته نوشته می‌شود و مسألۀ دستمزد گروه‌ها همچنان به عنوان یکی از اصلی‌ترین مسایلی است که برخی رسانه‌ها دربارۀ آن سخن می‌‌‌گویند. در این میان «هوشنگ کامکار» -آهنگساز برجستۀ ایرانی و سرپرستِ گروه موسیقی کامکارها- در یادداشتی که در اختیار «موسیقی ما» قرار داده، در این باره توضیحاتی ارائه داده که در ادامه می‌آید.
 

امروز با گذشتنِ بیش از هفت ماه از سی‌و یکمین جشنوارۀ موسیقی فجر، بار دیگر،‌ نوشته‌ای در یکی از سایت‌ها خواندم که دوباره از گروه کامکارها در مورد دستمزدِ کنسرتِ سال گذشته‌اشان در فستیوال فجرِ نام برده بود،‌ در شرایطی که من از هر گونه نام بردن و حتی تعریف کردن بی‌مورد هم خوشم نمی‌آید ، این نوشته مرا مجبور به این پاسخ کرد؛ همان طور که می‌دانید من زیاد اهل مصاحبه و جدال مطبوعاتی نیستم؛ ولی بعد از اجراهای جشنواره ی فجر بعضی از روزنامه‌نگاران مطالب زیادی در مورد اینکه کامکارها دستمزد زیادی در این فستیوال گرفته‌اند و گروه‌های دیگر خیلی کم نوشته‌اند و در نتیجه مجبور شدم که یک بار برای همیشه جواب این دوستان را بدهم.

  1. با آنکه در تمامِ این سال‌ها از بیانِ این مطالب حذر داشته‌ام، ناگزیرم برای نخستین بار این توضیحات را ارایه کنم. برای اطلاع شما دوستانِ منتقد، گروه کامکارها از معتبرترین گروه‌های موسیقی ایران است که نوازندگان و آهنگسازانِ آن اعضای اصلی گروه‌های شیدا و عارف بوده‌اند. سال‌ها در مجامع دانشگاهی تدریس و همچنان به عنوان استاد راهنما فعالیت می‌کنند و در این سال‌ها، حدود 40 پروژۀ موسیقایی تولید و منتشر کرده‌اند، علاوه بر آن، اکثر نوازندگانِ سازهای محتلف که امروز می‌شناسید از شاگردان آنها هستند و در فستیوال‌های بین‌المللی مهمی شرکت کرده‌اند. پوسترها و هدایای امضا شده هنرمندان جهانی بزرگی چون لوچیانو بریو، پیتر گابریل، موسس فستیوال ومد و مایکل نایمان - بنیان‌گذار سبک مینی‌مالیسم در موسیقی-  و ذاکر حسین نوازندۀ برجستۀ  هندی و نیز روسای دیگر فستیوال‌های مهم به گروه که بر دیوار آموزشگاه موسیقی کامکارها نصب شده‌اند گواه این مدعاست. بیشتر مراکز و برنامه‌گذاران هنری آنها را می‌شناسند و در سالن‌های معتبر موسیقی دنیا برنامه اجرا کرده‌اند. برخلاف بسیاری دیگر که همیشه به دنبالِ کنسرت گذاشتن در ایران و خارج از کشور برای کسبِ درآمد هستند و تمام وقتشان صرف آن می‌شود، گروه کامکارها بیش از 40 سال است که مدام در حال آموزش و تربیت نوازندگان و آهنگسازانِ جوان است و اکثر آنها بنیان‌گذارِ سبکِ نوازندگی نوین در ایران هستند و کتاب‌های زیادی که امروزه در مراکز هنری تدریس می‌شوند را در دسترس قرار داده‌اند، چه در زمینه‌ِ موسیقی سنتی و چه موسیقی معاصر و سمفونیکِ ایران. با این شرایط آیا از نظرِ پرداخت دستمزد نباید فرقی با شاگردانی که تازه گروهی تشکیل داده و تمایل به برگزاری کنسرت دارند، داشته باشند؟
  2. فروش بلیت کنسرت‌ِ کامکارها بسیار بیشتر از دستمزد ما بوده و بدین وسیله کمکی هم به برگزار کننده فستیوال شده است. علاوه بر آن،‌ ما مقدار زیادی هم روی این دستمزد همراه با کل درآمد کنسرتِ اخیر گروه در سالنِ باربیکن در لندن گذاشتیم و با افتخار برای کودکان آوازدۀ سوری فرستادیم؛ چون مراکز دیگر وجود نداشتند و احتمالاً ندارند که به آنها کمک کنند. اکثر هنرمندان و آنهایی که نزدیک به ما هستند، از وضعیت متوسط مالی و چگونگی زندگی کامکارها که بیشتر از طریق تدریس به دست می‌آید، اطلاع دارند ولی گروه کامکارها به خود می‌بالد که بتواند به موسسات و مراکز خیریه هر از گاهی کمک کند.
  3. اگر امسال آقای نوربخش از گروه ما دعوت کند، از همین حالا اعلام می‌کنیم که دستمزدمان امسال برای هر اجرا چندین برابر خواهد بود و باز آن را برای موسسات خیریه و آوارگان خواهیم فرستاد.

در پایان در این شرایط ناگوار که امروز شاهد آن هستیم، بهتر است کمی منطقی فکر کنید و اگر با رییس خانۀ موسیقی یا جریان مخالف، مخالف هستید واقعیت را فراموش نکنید.

منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1395 - 15:51

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود هوشنگ کامکار: در صورتِ‌ دعوت مجدد جشنوارۀ، دستمزد کامکارها چندبرابر خواهد بود | موسیقی ما