برنامه یاد بعضی نفرات
 
دبیر اجرایی جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضداستکباری طبس:
تهران سه شب میزبان موسیقی‌های ضد استکباری می‌شود
موسیقی ما - نخستین نشست خبری دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضداستکباری طبس صبح امروز با حضور اسفندیار قره‌باغی و محسن صفایی‌فرد دبیر اجرایی این جشنواره در حسینیه هنر برگزار شد.

اسفندیار قره‌باغی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به تکلیف نامشخص موسیقی در روزهای ابتدایی انقلاب، گفت: بعد از انقلاب متأسفانه موسیقی بلاتکلیف بود و مملکت درگیر موضوعات و مسائل خاصی بود و تا ملت آمدند برنامه‌ها را پیاده کنند و افکارشان را پیش ببرند جنگ آغاز شد و مملکت زیر بمباران رفت. ما در آن برهه تاریخی فکر کردیم و به این نتیجه رسیدیم که کشور نیاز به داروی خاص دارد. ما راهی را انتخاب کردیم و با تمام توان گفتیم با موسیقی می‌‌توانیم به جبهه‌ها کمک کنیم.
 
وی افزود: بچه‌های باغیرت دیندار از سراسر کشور در حالی که حتی آموزش نظامی هم ندیده بودند برای دفاع از خاک و ناموسشان راهی جبهه‌ها شدند و ما هم مسؤول تدارکات آنها شدیم که برای آنها به جای کالا روحیه بفرستیم، متأسفانه در آن زمان شورای سرپرستی صدا و سیما اجازه پخش موسیقی را نمی‌دادند و می‌گفتند موسیقی حرام است. ما در میان همین مباحث ارکستر تشکیل دادیم، آهنگساز و نوازنده جمع کردیم و بدون چشم‌داشت مالی شروع به ساختن سرودها کردیم و خانه و خانواده را کنار گذاشتیم و مشغول تولید شدیم.
 
این پیشکسوت موسیقی انقلاب ادامه داد: من در زمانی که مسؤولیت داشتم 320 سرود تولید کردم که یعنی تقریباً در هر روز یک سرود؛ در آن زمان آقای سیداحمد خمینی آمدند و گفتند چرا بر روی موضوعات ضداستکباری کار نمی‌‌کنید. همان موقع آقای سبزواری شعر «آمریکا ننگ به نیرنگ تو» را سرودند که آقای راغب هم آهنگی برای آن نوشتند و بنده هم آن را خواندم. تمام مدت زمانی که این  کار ساخته شد به 48 ساعت هم نمی‌رسد. همه زحماتی که در آن دوره کشیدیم در واقع عشق و اعتقادی بود که پایش ایستاده بودیم.
 
قره‌باغی تصریح کرد: اما وقتی مملکت رنگ آرامش گرفت قشرهایی به موسیقی خیانت کردند، تهیه‌کنندگان تلویزیون از جوان‌ها پول گرفتند و آنتن‌های تلویزیون را به آنها دادند. ارشاد هم برای اینکه بتواند سهمی از بازار موسیقی داشته باشد رشوه‌هایی گرفت و به خواننده‌هایی که هیچ تخصصی در زمینه موسیقی نداشتند پر و بال داد و این چنین موسیقی اصیل و علمی رانده شد و در نتیجه موسیقی‌های آن چنانی سر بیرون آوردند و هنرمندان واقعی یا کارشان را عوض کردند و یا گوشه‌نشین شدند.
 
این خواننده با بیان اینکه مملکت به جایی رسیده که وقتی یک خواننده اصیل می‌خواند هیچ کس او را نمی‌شناسد، گفت: اما وقتی صدای یک خواننده آن چنانی پخش می‌شود حتی جوانان ما شعرهایشان را حفظ هستند. این خیانتی بود که به موسیقی انقلاب شد ما امروز می‌خواهیم این جشنواره را در یک بُعد معنوی و به گونه‌ای فاخر برگزار کنیم و می‌خواهیم به جهانیان اثبات کنیم که ایران و ایرانی آنچه که در شبکه‌های ماهواره‌ای می‌بینید نیست و ما صاحب فرهنگ دیگری هستیم.
 
وی با اشاره به برگزاری دومین جشنواره ضداستکباری شعر، موسیقی و سرود طبس، گفت: دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مجموعه‌ای مستقل است که حمایت آن چنانی نمی‌شود اینها از جان‌گذشته‌هایی هستند که تنها در چارچوب اعتقادات و معنویات کار می‌کنند و می‌گویند حالا که مسؤولین نمی‌توانند به تکلیف خود عمل کنند ما ایستاده‌ایم و خود را موظف می‌دانیم که عرصه را خالی نگذاریم. در واقع ما با برگزاری این جشنواره می‌خواهیم موسیقی ضداستکبار را به گوش همگان برسانیم و در مقابل بی‌توجهی رسانه‌ها و دستگاه‌های دولتی کاری در خور توجه انجام دهیم.
 
این استاد موسیقی در پایان صحبت‌هایش گفت: ما می‌خواهیم طیف جوان را با موسیقی و اشعار حماسی به جایی برسانیم که در گمراهی موسیقی‌های ناسالم غرق نشود.

در ادامه این نشست خبری محسن صفایی‌فرد دبیر اجرایی این جشنواره، گفت: جشنواره موسیقی ضداستکباری طبس در جست‌وجوی پر کردن خلأهایی بود که به وضوح امروز در جریان موسیقی کشور دیده می‌شود اما آثاری که به دست ما رسید نشان داد که خوشبختانه یک جریان و رویش جدید پیرامون موسیقی انقلابی شکل گرفته است.

وی افزود: جشنواره موسیقی ضداستکباری طبس طی روزهای 25، 26 و 27 مرداد در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهد شد. شب اول این جشنواره به شعرهای ضداستکباری اختصاص می‌یابد. در این بخش 275 شعر از 90 شاعر در قالب‌های مختلف به دست ما رسیده است. در این شب همچنین بزرگداشت استاد حمید سبزواری را خواهیم داشت ضمن اینکه جایزه ویژه این جشنواره به نام استاد سبزواری است

صفایی‌فرد ادامه داد: شب دوم به موسیقی اختصاص دارد که از چهره‌های مردمی و جهانی ضداستکبار دعوت شده تا در این رویداد حضور داشته باشند، در شب دوم از دِردی تریک خواننده ترکمن تجلیل خواهد شد. همچنین از ویکتورخارا شاعر مبارز شیلیایی نیز یادی خواهیم کرد. ویکتورخارا و بزرگداشتش در جشنواره می‌تواند طلیعه ارتباط بین‌المللی در جهت اهداف ضداستکباری باشد.

وی تصریح کرد: در شب سوم هم سرودهای استکباری مورد بررسی قرار خواهد گرفت که در این شب از گروه سرود  المهدی جهرم که همگی اعضای آن شهید شدند تجلیل خواهد شد. رونمایی از کتاب «صد سال موسیقی اعتراض» که دفتر اول آن به خواننده‌های آمریکایی و غربی که آثار ضداستکباری خلق کردند اختصاص دارد. در میان آثار موسیقایی 90 تک آهنگ به دبیرخانه جشنواره از 50 خواننده جوان رسید که حامد زمانی با 12 اثر پرکارترین خواننده جشنواره است.

صفایی‌فرد در پایان گفت: ما از رسانه ملی و دستگاه‌های دولتی انتظار بیشتری داریم و می‌خواهیم که آنها خلأهای موجود در موسیقی حماسی را ببینند و به موسیقی انقلابی بها بدهند
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 مرداد 1395 - 13:54

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تهران سه شب میزبان موسیقی‌های ضد استکباری می‌شود | موسیقی ما