برنامه یاد بعضی نفرات
 
با اشاره به برگزاری «شب‌های موسیقی بارانا» عنوان شد؛
سید محمد بهشتی:‌ اجرای کنسرت در بناهای تاریخی، سازی است که باید کوک شود
موسیقی ما - رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی- می‌گوید برگزاری کنسرت در بناهای تاریخی، مانند سازی است که باید کوک شود. «سید محمد بهشتی»  بر این اعتقاد است که آثار و بناهای تاریخی در تمام دنیا یکی از مهم‌‌ترین نقاط برای برگزاری رویدادهای فرهنگی-هنری است و باید متناسب با فعالیت‌های فرهنگی آن بناها، انجام فعالیت‌های فرهنگی در آن انتخاب شوند.
 
«بهشتی» با تاکید بر لزوم توجه به تناسب نوع فعالیت با بناهای تاریخی، می‌گوید: «موسیقی‌هایی که حرفی برای گفتن دارند، در محوطۀ کاخ گلستان امکان اجرا دارد، چون نه تنها مخل این محوطۀ تاریخی و جهانی نیست، بلکه کمک می‌کند تا این بنا بیشتر نزد مردم شناخته شود و به این ترتیب پویایی خود را حفظ خواهد کرد.»
 
رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تأکید بر اینکه نباید برگزاری چنین اتفاقاتی مخل حفظ اثر باشد، افزود: «در برگزاری چنین اتفاقات فرهنگی-هنری نباید مساله‌ای رخ دهد که بر ایستایی بنا یا بر ظرفیت تاب‌آوری اثر تاثیر بگذارد.»
 
او حضور استاندارد جمعیت را فاکتور دیگری دانست که باید در زمان برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی در مکان‌های تاریخی و دارای ارزش کنترل شوند و ادامه داد: «تعداد جمعیتی که برای بازدید از این نوع بناها وارد می‌شوند، نباید بیش از حد ظرفیت باشد، که این عامل خود به تنهایی می‌تواند بر ایستایی اثر تاثیر بگذارد.»
 
بهشتی همچنین با تاکید بر لزوم ایجاد یک تعامل و همکاری میان برگزارکنندگان این نوع رویدادها و کارشناسان میراث فرهنگی که موظف به تائید یا رد برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی در بناهای تاریخی و البته پس از بررسی کامل نوع رویداد هستند، اظهار کرد: «بالاخره باید نوع رویدادی مشخص شود و با تحلیل شانیت رویداد و مکان تاریخی، فضا و ایجاد موقعیت مناسب برای این اقدامات مشخص و تعیین شود.»
 
او موسیقی را جزئی از میراث فرهنگی دانست و ادامه داد: «‌نفس برگزاری این رویدادها در آثار تاریخی، بسیار خوب است از آنجایی که موسیقی نیز جزو میراث فرهنگی است، آن موسیقی و رویداد در یک کیفیت خوب عرضه می‌شود و آن اثر تاریخی در یک شکل موثرتر بر اذهان جامعه تأثیر می‌گذارد. ممکن است بسیاری از افراد تا کنون برای دیدن کاخ گلستان به این کاخ جهانی نرفته باشند، اما به بهانۀ دیدن این رویداد به این مکان تاریخی می‌روند و این خود آغازی برای علاقه به دیدن بناهای تاریخی است.»
او با اشاره به اجرای برخی ارکسترهای مجلسی در داخل فضاهای بسته تاریخی نیز گفت: «این موضوع هنوز در کشور ما عمومیت پیدا نکرده است. هنوز هنرمندان فکر می‌کنند از این اقدامات استقبال نمی‌شود، هر چند در سال‌های گذشته در نقاطی مانند سعدآباد و نیاوران رویدادهای موسیقی برگزار شده‌اند، اما در کاخ گلستان رویدادهای دیگر مانند جشن صدسالگی سینما برگزار شده؛ اما کنسرت نه! تعاملات کارشناسی که دربارۀ برگزاری چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد، می‌تواند خیال همه را از بابت احتمال آسیب به بناهای تاریخی در برگزاری این نوع کنسرت‌ها آسوده کند.»
 
بهشتی اجرائی شدن این اقدام را نیازمند تعاملات کارشناسانه دانست و تاکید کرد: «این یک ساز است که باید کوک شود. باید کنسرت در بناهای تاریخی انجام شود و در عین حال نیز هیچ آسیبی به بنا وارد نشود. این یک اقدام شدنی است. ‌کارشناسان آثار تاریخی از نظر علمی و فنی این بُنیه علمی را دارند که در این زمینه اظهار نظر کنند. هنرمندانی نیز که بناهای تاریخی را برای اجرای کارهای خود در نظر می‌گیرند، قطعاً اطلاعاتی مربوط به رعایت یک سری موارد در اختیار دارند که خود را موظف به رعایت آن‌ها می‌دانند.»
 
رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پایان موسیقی اصیل ایرانی مانند ردیف، کلاسیک و مقامی را با معماری ایرانی از یک جنس دانست و گفت: «این دو ریشه‌های واحد دارند، ریشه واحد آن‌ها نیز فرهنگ ایرانی است، مانند ادبیات  که با موسیقی ما تجانس دارد و موسیقی که با معماری تجانس دارد.»
 
او در پاسخ به این پرسش که چطور برگزاری چنین رویدادهایی در بناهای تاریخی در کشور عکس‌العمل‌های بسیار سخت‌گیرانه دارد، اما در جایی مانند اکروپلیس یونان به راحتی کنسرت برگزار می‌کنند، گفت: «این قضیه به موارد فنی بازمی‌گردد. به عنوان مثال شهر پاریس دارای یک بستر سنگی است، بنابراین با تهران که بستر شن و ماسه و خاک دارد متفاوت است. از نظر زمین‌شناسی اثرات برگزاری این نوع رویدادها نیز متفاوت است. در عبور مترو نیز این اتفاق وجود دارد. در عبور مترو اثر به دلیل لرزش‌ها آسیب می‌بیند که امروزه خوشبختانه تکنولوژی امکان گرفتن لرزش‌ها را دارند. اما ما در ایران هنوز با این تکنولوژی آشنا نشده‌ایم، وگرنه در دیگر نقاط دنیا استفاده از بناهایی در برگزاری رویدادهای فرهنگی برایشان اهمیت دارد و با رعایت قوانین زندگی در این بناها جاری است و حفاظت از آثار نیز در اولویت قرار می‌گیرد.»
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 مرداد 1395 - 08:36

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سید محمد بهشتی:‌ اجرای کنسرت در بناهای تاریخی، سازی است که باید کوک شود | موسیقی ما