برنامه یاد بعضی نفرات
 
توصیف برون با بهره‌گیری از شعر و موسیقی
آلبوم «تو کیستی» اثر «حمید متبسم» رونمایی شد
موسیقی ما - «حمید متبسم» - آهنگساز و نوازنده‌ی توانای موسیقی سنتی ایران- این روزها بارِ دیگر در ایران است و مثل همیشه که در وطنش است، برنامه‌های بسیاری دارد. همین روز گذشته امضای آلبوم صوتی و تصویری «تو کیستی» با آهنگسازی‌اش و صدای «سالار عقیلی» منتشر شد؛ «تو کیستی» با قطعاتی چون «دیریافته» شعر «احمد شاملو»، «شباهنگام» شعر «نیما یوشیج»، «چشم تو» شعر «مولانا»، ساز و آواز، «پرواز خیال» بی‌کلام و «مهر گیاه» شعر «سعدی» جزو آثار مهمی است که می‌توان آن را از معدود آثارِ منتشر شده در عرصه‌ی موسیقی دانست که بدون شک حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. این در حالی است که این آهنگساز تور کنسرت‌های متنوعی نیز در دست دارد که همین روزها در تهران و برخی شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.
 
در ابتدای مراسمِ روز گذشته که با استقبال بسیار زیادی از طرف مخاطبان روبه‌رو شد، «حمید متبسم» - آهنگساز و تک‌نواز این آلبوم – درباره‌ی خلق این اثر از پرکاربردترین واژه‌ای گفت که در کلام شاعران وجود دارد،‌از «تو»: «تو، سوژه‌ای بود که همواره در کلام شاعران با آن مواجه بودم، از شاعران نوگرایی چون احمد شاملو، نیما یوشیج تا مولانا و سعدی. این «تو» که می‌تواند معشوق یا هر چیز دیگری باشد، نقطه مشترک شعرهایی است که در این آلبوم به کار گرفته‌ شده‌اند و در این میان من از ابزار شعر استفاده کرده‌ام تا منظور خود را برسانم.»
 
او ادامه داد: «کسانی که با آثار من آشنا هستند می‌دانند که من معمولاً بیشتر دنبال توصیف برون و ترکیب توصیف برون و درون هستم. موسیقی انتزاعی‌ترین هنرهاست ولی توصیف برون کردن، زیاد از خصوصیات موسیقی ایرانی نبوده است و من همیشه به این تأکید داشته‌ام که موسیقی ما به این مهم هم بپردازد و اگر موسیقی ما بخواهد موسیقی ارکسترال بشود و سازها در کنار هم بنشینند و همنوازی بکنند، برای موفقیت آن همیشه فلسفه من این بوده است که می‌بایست به توصیف برون هم بپردازد. همانطور که ویوالدی «چهار فصل» را توصیف می‌کند ما هم بتوانیم با سازهایمان مثلاً به دنیا آمدن یک بره آهو را توصیف کنیم. برای همین، همیشه آهنگسازی از این دست، همیشه دنبال سوژه می‌گردد و «تو» سوژه‌ای بود که در واقع برای من در یک دوران خاص بسیار باارزش و مهم در زندگی‌ام خیلی اهمیت داشت که درواقع یک همچون سوژه‌ای را برای کار پیدا کردم. چهار شاعر در چهار دوران مختلف، از جمله؛ احمد شاملو، نیما یوشیج،
مولانا و سعدی را انتخاب کردم، به ترتیب از امروز به دیروز نگاه‌کردن، همانطور که احمد شاملو می‌گوید: «من ریشه‌های تو را دریافته‌ام/ ای دیریافته با تو سخن می‌گویم». نیما یوشیج می‌گوید: «ترا من چشم در راهم»، مولانا می‌گوید: «چشم تو خواب می‌رود» یا «تو ناز می‌کنی» و سعدی می‌گوید: «کس نگذشت در دلم تا تو به خاطر منی». به هرحال همه مخاطبی دارند که معشوق یا هر چه هست و درواقع این یک نقطه اشتراک بین تمام این شعرهاست؛ در اینجا من از این ابزار استفاده کرده‌ام برای اینکه حرف دل خودم را بزنم.»
 
در ادمه این جلسه، «حمید متبسم» آهنگساز و تکنواز «تو کیستی؟» خلاصه نوشتاری کوتاهی که با عنوان «براستی توکیستی؟» در بروشور این آلبوم به رشته تحریر درآورده است را برای حاضران قرائت کرد: «به راستی تو کیستی؟
از کدام دیار و تباری؟ تو! فارغ از زمانی و مکانی، این جایی و آن‌ جایی؛ کیستی، که شاعر امروز ریشه‌هایت را دریافته؟ که پدر شعر نو، چشم در راهت؟ که آن رومی، سرگشته سلسله گشاده‌ات؟ کیستی که استاد سخن را به هیچ نستانند؛ «ار تو ز در برانی‌اش». تو نیستی و می‌بینمت، خامشی و می‌شنومت ... تو کیستی که آهنگ‌ات را هر شام در گوشم نجوا می‌کنی و هر بامداد مرا به سوی خویش می‌خوانی؟ کیستی تو؟.»
 
در ادامه «نوشین پاسدار» نوازنده عود و از شاگردان استاد «منصور نریمان» به نیابت از گروه موسیقی «مضراب» گفت: گروه «مضراب» واقعاً خاطرات خیلی خوبی در کنار استاد «حمید متبسم» دارد و یافته‌های خیلی خوبی به دست
آورده است. از تک تک نوازندگان گروه هم برای هماهنگی که با همدیگر داشتیم تشکر می‌کنم و هممچنین انسجامی که کارها داشتند و با توجه به پیشینه‌ای که از آثار استاد متبسم داشتیم و علاقه شخصی‌ام نسبت به کارهای ایشان، گروه مضراب هم آن مشخصه‌ها را داشت و برای ما تجربه و حس بسیار خوبی بود. چون کارهای جدیدی را اجرا کردیم که هم یادآور موسیقی خوبی بود که در گذشته به نوعی در این 35ـ30 بوجود آمده است و هم اینکه در خودش یک حس مدرن دارد و به‌روزتر هست و این یکی از المانهایی که من در کار احساس می‌کردم.»
 
در ادامه، «اسماعیل تهرانی» رهبر ارکستر و نوازنده سنتور در مورد «حمید متبسم» گفت: جناب «حمید متبسم» دوست عزیزم و هنرمند گرامی به خاطر کارها و نظمش خیلی ایشان را دوست دارم؛ سه نکته همیشه مدنظرم هست و جوان‌ها را نصیحت می‌کنم و آن این است که هنرمندها بایستی سه چیز داشته باشند؛ نظم هنری، اخلاق هنری و شخصیت هنری. از همان روزهایی که من متبسم را می‌شناختم در ایشان دیدم.»
 
وی در ادامه به صورت تخصصی آلبوم «تو کیستی؟» را مورد بررسی قرار دارد و در بخشی از سخنانش گفت: «ایشان تبریک می‌گویم، در این آلبوم ایشان سلیقه ویژه‌ای را به خرج داده‌اند؛ من این اثر را شنیدم؛ «حمید متبسم» امضای خاص خودشان را دارند و سازشان را که می‌شنویم حال و هوای زادگاهش همیشه در آن به گوش می‌رسد.»
 
اما در ادامه‌ی جلسه «صدرالدین حسین‌خانی»- تهیه‌کننده آلبوم – بارِ دیگر از این فرصت استفاده کرد تا درباره‌ی مشکلاتی که این روزها ناشران با آن مواجه هستند، بگوید. اینکه از ناشران هیچ حمایتی نمی‌شود و آلبوم‌های موسیقی به شکل رایگان و برای دانلود روی سایت‌های مختلف قرار می‌گیرد و همین باعث می شود تا ناشران ورشکسته شوند و دیگر نتوانند به فعالیت‌هایشان ادامه دهند؛ برای همین او از مسوؤلان استمداد کرد: «من از مسؤولان می‌خواهم که نگاهی به ناشران موسیقی داشته باشند، تسهیلات در اختیار آن‌ها قرار دهند و از آن‌ها حمایت کنند تا قدمی محکم‌تر در این راه فرهنگی برداشته شود. در عرصه کپی‌رایت، کوتاهی شده و همکاران ما که سال‌هاست در عرصه موسیقی زحمت کشیده‌اند، به ناچار تغییر شغل می‌دهند.»
 
مدیر شرکت «ایران گام» و پخش «هنر شهر» در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: «من در این فرصت، از دولت می‌خواهم نگاهى به ناشرهای آثار موسیقایی داشته باشد، چون واقعاً از هیچ جهتی ناشرها را حمایت نمی‌کنند؛ هیچ تسهیلات و حمایتى صورت نمی‌گیرد تا بتوانند در این کار فرهنگی که برای جامعه انجام می‌گیرد بتوانند خیلی محکمتر قدم بردارند و آثاری که بایستی منتشر شود به دلیل نبود سرمایه به مشکل برمی‌خورد و از انتشار باز می‌ماند؛ چون اطمینانی برای برگشت سرمایه وجود ندارد.»
 
حسین‌خانی در ادامه تأکید کرد: «دومین مسئله هم وضعیت کپی‌رایت است كه در آن خیلی کوتاهی شده است و نبود قانون کپی‌رایت باعث شده است که خیلى از همكاران ما که سالیان سال در این عرصه زحمت کشیدند و کار کردند و تجربه
زیادی دارند، مجبور می‌شوند که تغییر شغل بدهند، چون واقعاً زندگی خیلی از این دوستان در این راه از دست رفته است. به خاطر سرمایه‌ای که گذاشته‌اند و در این زمینه بازگشت سرمایه‌ای در کار نبوده است و همین باعث شده است که بیایند کارشان را عوض بکنند، چون هیچ راه دیگری برای ادامه شغلشان وجود نداشته است. این خود یک معضل بزرگی است که وقتی ناشر نباشد خیلی اتفاق‌های بدی می‌افتد و هنری نیست که از این طریق بتواند کارش را منتشر بکند؛ واقعاً در این زمینه بی‌توجهی می‌شود.»
 
صدرالدین حسین‌خانی» تهیه‌کننده آلبوم «تو کیستی؟» در ادامه با اشاره به تبلیغات گسترده برای آثای سینمایی و نبود اینگونه تبلیغات در عرصه موسیقی گفت: «نمی‌دانم علتش چیست ولی بین حمایت از آثار سینمایی و موسیقی فرق
وجود دارد؛ در سینما اتفاقات خوبی می‌افتد و ما هم از این مسئله خیلی خوشحالیم، تبلیغات دارند و یا برای ساخت یک فیلم به آنها کمک مالی می‌شود و اینگونه حمایت، در حوزه موسیقی به هیچ عنوان اتفاق نمی‌افتد.»
 
وی افزود: «اگر این جلسات رونمایی نباشد نمی‌توانیم برای آثارمان تبلیغ کنیم و برای همه آثار نیز این امکان را نداریم چون هزینه آن زیاد است، و اگر دوستان رسانه‌ای که در اینجا حضور دارند انتشار این اثر را به اطلاع مردم برسانند هیچ موقعیت و مجال دیگری نداریم. برای نمونه، هنرمند نوپایی که برای اولین بار این کار را انجام می‌دهد؛ واقعاً هزینه‌کردن برای او سخت است و این اتفاق ها هم نمی‌افتد که برای معرفی اثر وی رونمایی گرفته شود. ما باید بتوانیم بقا داشته باشیم و به زندگی‌امان ادامه دهیم.»
 
اما بعد از آن، «علیرضا پورامید» - پژوهشگر موسیقی - که اجرای این مراسم را برعهده داشت، درباره «تو کیستی؟» اظهار کرد: «یک آهنگساز با استفاده از سازهای کششی، بهتر می‌تواند آنچه را که می‌خواهد، نشان دهد؛ اما حمید متبسم با استفاده از سازهای مضرابی در خلق این اثر، کاری سترگ انجام داده و توانسته است از این تنگنا بیرون بیاید.»
 
او همچنین از طراحی جلد این اثر اظهار رضایت کرد و اینکه اثر انگشت در طراحی جلد «تو کیستی؟» و کلون زنانه دری که روی آن قرار گرفته است، کاملا به مضمون آلبوم اشاره دارد.
 
سمیرا گلباز - نوازنده سه‌تار -، پویان بیگلر - نوازنده تار (تکنواز) -، پدیده احرارنژاد - نوازنده تار (تکنواز) -، نوشین پاسدار - نوازنده عود (تکنواز) -، بهنام بهنام‌نیا - نوازنده عود -، آوا ایوبی - نوازنده بم‌تار -، جلال امیرپورسعید - نوازنده بم‌تار -، افشین بابایی - نوازنده دایره و کوزه - و سینا خشک‌بیجاری - نوازنده تنبک و دایره - اعضای گروه موسیقی «مضراب» هستند که در تولید این آلبوم، با متبسم و عقیلی همکاری کرده‌اند.
 
در این مراسم  «اسماعیل تهرانی» رهبر ارکستر و نوازنده باسابقه سنتور، «عباس سجادی» مدیر عامل بنیاد آفرینش‌های نیاوران، «داود آزاد» آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار، «حسین علیشاپور» خواننده موسیقی ایرانی، «پویان بیگلر» ن وازنده تار و سه‌تار، «اُرد انزابی‌پور» صدابردار و ضبط و مسترینگ آلبوم «تو کیستی؟» و همچنین تعدادی از اعضای گروه موسیقی «مضراب» همچون؛ «سمیرا گلباز» نوازنده سه‌تار، «نوشین پاسدار» نوازنده عود، «بهنام بهنام‌نیا» نوازنده عود، «آوا ایوبی» نوازنده بم‌تار، «جلال امیرپورسعید» نوازنده بم‌تار، «افشین بابایی» نوازنده دایره و کوزه و «سینا خشک بیجاری» نوازنده تنبک و دایره سنتی حضور داشتند.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 مرداد 1395 - 14:36

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آلبوم «تو کیستی» اثر «حمید متبسم» رونمایی شد | موسیقی ما