برنامه یاد بعضی نفرات
 
کنسرت «محمد معتمدی» با گروه «خنیاگران مهر» برگزار شد
شبِ پرخاطره‌ معتمدی با احترام به استادِ پیشکسوت و همراهی بانوان نوازنده
موسیقی ما - شب گذشته «محمد معتمدی» -خوانندۀ موسیقی سنتی ایران- همراه با گروه «خنیاگران مهر» در تالار وحدت تهران روی صحنه رفت. برنامه‌ای که از اتفاقات پیش از کنسرت اگر بگذریم، از چند منظر، کنسرتی متفاوت از دیگر برنامه‌ها بود.

به گزارش سایت موسیقی ما، خوانندۀ جوان در این برنامه، میهمانی ویژه داشت. «کوروس سرهنگ‌زاده» -خوانندۀ نامدار موسیقی ایران- که آثارش بخش مهمی از خاطراتِ موسیقایی چندین نسل را تشکیل می‌دهد و همچنان زمزمۀ مردم کوچه و خیابان است، برای دومین بار به کنسرتِ او آمده بود و «معتمدی» نیز با لباسی اهدایی او به اجرای برنامه پرداخت. این خوانندۀ موسیقی سنتی ایران، همواره از استاد «کوروس سرهنگ‌زاده» به عنوان کسی یاد می‌کند که هم استاد و پیش‌کسوتش بوده و هم رفیق و دلسوزش. او قبل‌تر هم دربارۀ او گفته بود: «خیلی از ترانه‌ها و موسیقی‌های نوستالژیک مردم متعلق به امثالِ کوروس سرهنگ‌زاده‌ها است و به همین خاطر نباید فراموششان کنیم و باید قدردانشان باشیم.»

از آن طرف در حالی که نوازنده‌های زن، این روزها بیش از هر زمانِ دیگری در تنگنای فعالیت‌های خود هستند، معتمدی با گروهی روی صحنه رفت که تمام اعضایش را زنانِ جوانی تشکیل می‌دهند که اگرچه همپایِ دیگران نقش مهمی در موسیقی داشتند، اما سهمِ اندکی از آن برداشته‌اند و حالا خودشان گروهی تشکیل داده‌اند و می‌خواهند در هر برنامه، از خواننده‌ای مهمان دعوت کنند و اولین مهمانشان هم «محمد معتمدی» است؛ خواننده‌ای که کار با بسیاری از بزرگانِ موسیقی ایران و البته حضوری مستمر در فستیوال‌های بین‌المللی را در کارنامه دارد.
 
«معتمدی» در ابتدای برنامه از همراهی‌اش با بانوان نوازنده گفت. از اینکه تلاش کرده تا با این اجرا، بخشی از دینِ خود را به بانوان هنرمند به خصوص در عرصۀ موسیقی ادا کند: «زنانِ هنرمند ما همواره مهجور، اما صبور بوده‌اند. به هر حال حالا باید از مسوؤلان ارشاد که مجوزهای لازم برای این برنامه را داده‌اند تشکر کنم. به اعتقاد من و تمام ایرانیان راستین، زنان ایرانی پرچم‌دار اصالت‌ها و باورها و صبر و بردباری بوده‌اند و خیلی ممنونم که من را به عنوان خواننده انتخاب کردند.»
 
او از تمام مهمانانِ برنامه‌اش و همچنین هنرمندانی که شبِ گذشته در تالار وحدت تهران حضور داشتند نیز تشکر کرد. کسانی مثل بهروز شعیبی و مرجان گلچین. معتمدی همچنین از مهمانِ ویژۀ کنسرتِ شب گذشته‌اش گفت. از خواننده‌ای که اکثر مردم با ترانه‌هایش آشنایی دارند و با صدا و ترانه‌هایش زندگی کرده‌اند و تقریباً چهل سال است که در هیچ کنسرتی حضور نداشته است: «من این افتخار را دارم که ایشان برای دومین بار در کنسرتی که من به عنوان خواننده حضور داشتم، آمده‌اند.»
 
او  بعد از آن، بخشی از ترانۀ «دیگه عاشق شدن، ناز کشیدن فایده نداره» را خواند و همین کافی بود تا تمام تالار وحدت با تشویق پیاپی کسانی روبه‌رو شود که در سالن حضور داشتند؛ او با افتخار از حضور «کوروس سرهنگ‌زاده» در کنسرتش گفت و اینکه در این برنامه با لباسی حضور دارد که این خوانندۀ نامدار به او تقدیم کرده است.
 
محور برنامه، اشعاری از ادبیات کهن و معاصر ایران بود. بانوانِ نوازنده آثاری از «بهزاد عبدی» را که «معتمدی» می‌گوید افتخارش دوستی با اوست؛ نواختند و خوانندۀ جوان نیز آنها را اجرا کرد و اولین کنسرت «خنیاگران مهر» را با حال و هوایی ویژه اجرا کردند. شعر آثار از شاعرانِ قدیم بود؛ از مولوی، سعدی، حافظ، رهی معیری، محمدعلی بهمنی و کاظمی بهمنی و البته بخشی از برنامه را ارکستر قطعاتی بی‌کلام را اجرا کرد. نوازندگان برنامه سنگِ تمام گذاشتند و به قول معتمدی توانستند چنان اجرایی از خود به جای بگذارند که انگار یک ارکستر کامل، صدای خواننده را همراهی می‌کند.
 
کنسرت در دو بخش برگزار شد. در بخش نخست، قطعۀ «پرواز» با همراهی ارکستر و ساز قانون با نوازندگی «صدا سدیفی» نواخته شد و پس از آن «بشنو از نی»  از ساخته‌های بهزاد عبدی را با شعری از مولوی اجرا شد. اجرای یک اثر بی‌کلام دیگر، این بار با محوریت ساز قیچک با نوازندگی شیما شاه‌محمدی را نواختند دیگر قطعۀ بی‌کلام این برنامه بود تا پس از آن خوانندۀ جوان و نامدار ایرانی، قطعۀ «در محاصره» را با شعری از کاظم بهمنی و آهنگ عبدی اجرا کند. در ادامه یک بار دیگر اثری بی‌کلام با استفاده از ساز کمانچه که نیوشا نریمانی سرپرست گروه تک‌نواز آن قطعه بود، اجرا شد.

«سخن عشق» با شعری از محمدعلی بهمنی و آهنگ بهزاد عبدی و «رسوای دل» با شعری از رهی معیری و آهنگسازی علی تجویدی، دیگر قطعاتِ این برنامه بود؛ اما بخش دوم کنسرت خنیاگران مهر در تالار وحدت نیز همچون بخش نخست آن، با اجرای یک اثر بی‌کلام با نام با تک‌نوازی و همنوازی هیلا فیض‌پور (نوازنده تار) آغاز شد. پس از آن، دو قطعه از آثار بهزاد عبدی با نام‌های «از یاد رفته» و «حیرانی» اجرا شد و این بار «ترگل خلیقی» نوازندۀ رباب گروه را در اجرای قطعه‌ای بی‌کلام همراهی کرد. اجرای یک اثر ارمنی از با آهنگسازی زوینار هوانسیان و  یک اثر ماندگار دیگر در موسیقی ایرانی با نام «خوشه‌چین» که از آثار روح‌الله خالقی با شعری از کریم فکور است، توسط محمد معتمدی اجرا شد تا در نهایت کنسرت گروه خنیاگران مهر با خواندن قطعه «طرحی نو» از ساخته‌های عبدی و با شعری از حافظ، در میان تشویق علاقه‌مندان به موسیقی ایرانی در تالار وحدت به پایان رسد.
 
اعضای گروه موسیقی خنیاگران مهر نیوشا بریمانی (سرپرست و نوازنده ساز کمانچه)، بهزاد عبدی (آهنگساز و رهبر ارکستر)، نازنین روستا و شیما شاه‌محمدی (نوازنده ساز قیچک آلتو)، رخساره رستمی (نوازنده ساز عود)، صدا سدیفی (نوازنده ساز قانون)، شیدا قاضی (نوازنده ساز نی)، نگین زاده وکیلی (نوازنده ساز قیچک بم)، هیلا فیض‌پور (نوازنده ساز تار و پیانو)، بهار حیدری (نوازنده ساز بم‌ تار)، مهرناز دبیرزاده (نوازنده تمبک و دیگر سازهای کوبه‌ای)، عسل ملک‌زاده (نوازنده سازهای دف، کونگا، درامز و کاخن)، ترگل خلیقی (نوازنده ساز تار و رباب) و محمد معتمدی به عنوان خواننده مهمان تشکیل می‌دادند.

«پیروز ارحمند» مدیر کل سابق دفتر موسیقی، «وحید تاج» خواننده آواز ایرانی، «منیژه گلچین» خواننده پیشکسوت، «میدیا فرج‌نژاد» نوازنده تار و « ارفع اطرايى» در این اجرا حضور داشتند. همچنین «مرجانه گلچین»، «معصومه کریمی»، « بهروز شعیبی ( بازیگر و کارگردان) » «کیهان ملکی» «خسرو معصومی(کاردان سینما)» و «رضا حداد» کارگردان تئاتر از دیگر مهمانان برنامه بودند.
 
گروه موسیقی «خنیاگران مهر» با محوریت نوازندگی بانوان و با آهنگسازی بهزاد عبدی، در چند ماه گذشته تشکیل شده و قصد حضور در فستیوال‌های مختلف بین‌المللی در آینده‌ای نزدیک را دارد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 مرداد 1395 - 10:58

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 7 مرداد 1395 - 03:28

کنسرت ای بسیار عالی و لذت بخش بود و شبی بیاد ماندنی برایمان رقم خورد. تشکر از همه دست اندرکاران و معتمدی خوش صدا.

پنجشنبه 7 مرداد 1395 - 06:01

سلام. انتظار داشتم به عنوان سایت مرجع موسیقی یه گزارش از داستان اخیر که برای آقای معتمدی پیش اومد کار کنین. ایشون تو اینستاگرام گفتن شاید بعدا در مورد یه سری مسائل تو موسیقی صحبت کنن. متأسفانه معلوم نیست چی شده که حتی پیج اینستاگرام خودشونو دی اکتیو کردن. به نظرتون این وقایع مشکوک نیست؟

پنجشنبه 7 مرداد 1395 - 16:50

انصافا صدای معتمدی بینظیره. مثل همیشه شاهکار بود اجراش.

پنجشنبه 25 شهریور 1395 - 11:23

تعریف و تمجید های الکی از یه خواننده متوسط با صدای متوسط.کجایند اون صداهای پر قدرت و بی ادعا.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شبِ پرخاطره‌ معتمدی با احترام به استادِ پیشکسوت و همراهی بانوان نوازنده | موسیقی ما