برنامه یاد بعضی نفرات
 
ناگفته‌های فیروزه نوایی و سعید تقدسی از کنسرت تهران
سرمایه ما عشق است
موسیقی ما - فیروزه نوایی که به اولین بانوی فلوتیست ایران مشهور است و با همراهی همسرش سعید تقدسی گروه کُر فلوت ایران را تاسیس کرده‌اند، بار دیگر به ایران بازگشته‌اند تا دومین کنسرت این ارکستر خصوصی را برگزار کنند. دومین اجرای گروه کُر فلوت ایران به رهبری سعید تقدسی 6 و 7 مردادماه در تالار رودکی روی صحنه خواهد رفت. در این اجرا قطعه‌ای از آهنگساز ایرانی، شروین عباسی در کنار قطعات خاچاطوریان، کورساکف و...اجرا خواهد شد.

فیروزه نوایی که سرپرستی این ارکستر را بر عهده دارد، در این باره توضیح داد: «‌ارکستر ما تنها فلوتیست‌های ایران را دور هم جمع نکرده است، بلکه مدرسان و بسیاری از آموزشگاه‌ها برای این هدف گرد هم آمده‌اند که این برایم بسیار خوشایند است. ناصر نظر (آهنگساز و مدیر آموزشگاه پارس) نیز از ما حمایت بسیاری کرد. او سالن‌های آموزشگاهش را به ما داد تا ما بدون پرداخت هزینه‌ای بتوانیم، تمرین کنیم. بسیاری از استادان برجسته‌ی فلوت ایران هم شاگردانشان را به این ارکستر معرفی کردند. حدود دو هفته است که به صورت شبانه‌روزی در حال تمرین رپرتوار اجرای جدید هستیم.»

این فلوت نواز ساکن اتریش تاکید کرد:‌ «ارکستر ما نیاز زیادی به یک اسپانسر دارد. نوازندگان ما تا بحال فلوت باس را از نزدیک ندیده بودند و ما باید برای آن‌ها فلوت‌های آلتو و باس تهیه می‌کردیم. تهیه‌ی این سازها نیاز به منابع مالی دارد که ما این سازها را در اختیار نوازندگان قرار دادیم اما واقعیت این است که همه‌ی ما در این ارکستر رایگان کار می‌کنیم. من و همسرم تا آنجا که از دستمان بربیاید، حمایت‌های لازم را انجام می‌دهیم اما دوست داشتیم که می‌توانستیم، دستمزد کوچکی به نوازندگان ارکستر بدهیم. به هر حال نوازندگان خوب به پشتیبانی هم نیاز دارند. خیلی از افرادی که در ارکستر ما ساز می‌زنند، خودشان مدرس فلوت هستند. ما از ظرفیت نوازندگان ایرانی استفاده و با برگزاری یک امتحان سولیست‌ها را از میان خودشان انتخاب کردیم. در واقع خواستیم این نوازندگان جایی برای خودشان داشته باشند.»

سعید تقدسی نیز که قرار است، رهبری این اجرا را بر عهده داشته باشد، در همین باره اظهار کرد:‌ «ما با ارکستر فلوت می‌توانیم، تمام رپرتوارها را اجرا کنیم. قطعات معروف را که با ارکسترهای زهی اجرا شده‌اند، برای ارکستر فلوت تنظیم کرده‌ایم. اتفاقا از نوازندگان ایرانی هم خواستیم که برایمان قطعه بنویسند.»

نوایی در تکمیل صحبت‌های همسرش اضافه کرد: «خیلی از فلوتیست‌های ایرانی آرزوی کار کردن در ارکستر را داشتند اما موقعیتی برای آن‌ها وجود نداشته است. ما در این کنسرت قطعات مشهوری را مثل «بر فراز کوه سنگی»، «شهرزاد» و...را اجرا خواهیم کرد. حدود 50 نوازنده‌ی فلوت را زیر یک سقف آورده‌ایم تا دیگر شاهد تک‌روی‌ها نباشیم. ما هنوز در آغاز راه هستیم و فکر می‌کنم، حداقل سه سال طول بکشد تا این جریان روی روال بیفتد.»

اما تقدسی معتقد است: من نمی‌دانم، این روند چقدر طول می‌کشد اما خوب است و تمرینات هم فشار زیادی روی نوازندگان نمی‌آورند. در این میان فیروزه نوایی نیز می‌گوید: «ارزش معنوی این کار برای من خیلی زیادی است؛ درست است که هیچ ارزش مادی ندارد. خیلی‌ها از اروپا به ایران می‌آیند و با درآمد میلیونی از کنسرت در ایران دوباره به اروپا برمی‌گردند اما برای دیدن چهره‌ی مشتاق نوازندگان کافی است. این‌گونه از نظر روحی ارضا می شویم. در واقع سرمایه‌ی ما عشق است.»

همسرش (سعید تقدسی) نیز در تکمیل این اظهارات گفت: «این یک کار فرهنگی است و نباید رویکرد مالی به آن داشت. ما می‌خواهیم، حتی روزی که ما نباشیم هم این ارکستر باشد و نامی از آن باقی بماند. امیدوارم خسته نشویم.»

احسان تارخ وسهیل کوشان‌پور به عنوان مدیران اجرایی و هنری در این نشست خبری حضور داشتند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مرداد 1395 - 15:50

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سرمایه ما عشق است | موسیقی ما