برنامه یاد بعضی نفرات
 
ضربی ابوعطا با ساختاری نامتقارن در روشنای 5
قسمت پنجم روشنا با سنتورنوازی «پویا سرایی» منتشر شد
موسیقی ما - «پویا سرایی» حدود یک سال است که پروژه‌ای به نام «روشنا» را با موضوعیت بداهه‌نوازی و تک‌نوازی موسیقی دستگاهی در فضای مجازی منتشر کرده و حالا پس از وقفه‌ای چندماهه، قسمت پنجم از این پروژۀ موسیقایی را منتشر کرده است. این قسمت به بداهه نوازی در مایۀ ابوعطا اختصاص دارد.
 
این آهنگساز و نوازندۀ سنتور در این باره می‌گوید: «مایۀ ابوعطا از اصیل‌ترین مایه‌های موسیقی ایرانی است که متاسفانه در آثار معاصر تقریبا در حال حذف شدن است. بسیاری از سنتورنوازان در قدیم خوش‌خوانی یا ساز را در ابوعطانوازی با آن ساز می سنجیدند. خود مرحوم استاد پایور و تا حدی استاد مشکاتیان هم آثار قابل توجهی در ابوعطا دارند.»
 
او همچنین توضیح می‌دهد: «روند عام گرایی و مخاطب گرایی که بخش جدا نشدنی در موسیقی عامه پسند است و امروزه متاسفانه به‌طور عمیق در میان موزیسین‌ها و به‌خصوص سنتورنوازان رسوخ کرده است، باعث شده تا فرم‌ها و حتی مایه‌های موسیقی کلاسیک ایرانی تقریبا فراموش شوند. مشابهت مایۀ ابوعطا به نوا و در مواردی با شور اصلی ترین دلیل برای دشواری بداهه نوازی در مایه ی ابوعطا است.»
 
ضربی ابوعطا با ساختاری نامتقارن در روشنای 5 نواخته شده است که اجرای آن در مایه ی کهن ابوعطا نوعی بدعت است. درس گفتارهای تحلیل ردیف از این استاد دانشگاه و آهنگساز نیز، به‌طور هفتگی از سایت موسیقی ما در حال انتشار است.
روشنا 5
دانلود
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 مرداد 1395 - 10:10

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود قسمت پنجم روشنا با سنتورنوازی «پویا سرایی» منتشر شد | موسیقی ما