برنامه یاد بعضی نفرات
 
نشست خبری اجرای ارکستر سمفونیک تهران برگزار شد
«ارمیا» کنسرتی برای دریاچه ارومیه
موسیقی ما - ساعت 18 روز 26 تیر ماه تالار وحدت میزبان اجرای سمفونی «ارمیا» است؛ اثری که محمد سعید شریفیان آن را بر مبنای وحدت اقوام حوزه فرهنگی و جغرافیایی دریاچه ارومیه نوشته و آهنگسازی کرده است.

برای اجرای این اثر، ارکستر سمفونیک تهران نامزد شده است و «ایوان الیو» (رهبر ارکستر بلغارستانی) به ایران آمده تا چوب رهبری ارکستر شسمفونیک تهران را در اجرای سمفونی «ارمیا» در دست بگیرد.

در نشست خبری این کنسرت که با حضور شریفیان (آهنگساز)، ایوان الیو (رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران)، علی اکبر صفی پور (مدیرعامل بنیاد رودکی) و حجة الاسلام محمدباقر کریمی (مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان غربی) برگزار شد، آهنگساز درباره اثری که ساخته، توضیح داد.
  • ** چالش به کارگیری سازهای موسیقی محلی در ارکستر
آهنگساز سمفونی «ارمیا» گفت: تنوع قومی و زندگی مسالمت آمیز اقوام گوناگون در کنار دریاچه ارومیه، برای من انگیزه ای شد تا این سمفونی را بسازم.

شریفیان درباره شرایط به کارگیری سازهای موسیقی محلی در قالب موسیقی ارکسترال، گفت: چالشی که در این سمفونی من را ترغیب به ساخت آن کرد، به کارگیری سازهای موسیقی محلی بود. زیرا وسعت صدادهی سازهای محلی با سازهای ارکسترال مقایسه شدنی نیست و به کارگیری این سازها در قالب ارکستر سمفونیک، دشواری هایی از دید هارمونی پدید می آورد.

شریفیان ادامه داد: ما نیز در این سمفونی به دنبال این بوده ایم تا قدمی در راه تکامل و معرفی سازهای محلیمان برداریم.

این آهنگساز همچنین درباره ترکیب سازهای محلیی که قرار است در کنار سازهای ارکسترال ارکستر سمفونیک به صدا درآیند، گفت: دودوک، کمانچه، باغلاما و قوپوز، سازهایی محلی حاضر در اجرای ما هستند. در این ترکیب سعی شده از سازهای قومیت های گوناگون ترک، کرد، آشوری و ارمنی حوزه جغرافیایی و فرهنگی دریاچه ارومیه استفاده شود.
 
  • ** از کارکردن با ارکستر سمفونیک تهران لذت می برم
ایوان الیو، رهبر مهمان و بلغاری ارکستر سمفونیک تهران، گفت: در زمان تحصیل در آکادمی بلغارستان، سازهایی را دیدم که بسیار شبیه سازهای محلی ایران بود. زمانی هم که پارتیتور سمفونی «ارمیا» را دیدم، بسیار برایم جالب بود که سازهای محلی وارد قالب سمفونی شده است.
وی درباره سمفونی «ارمیا» گفت: اجرای کاری که خوب نوشته و آهنگسازی شده باشد، بسیار آسان است. این سمفونی، در چهار قسمت ساخته شده آهنگسازی این اثر خوب است و در ارکستراسیون و ساختار کلیِ آن، تکنیک هار روز موسیقی به کار گرفته شده.

الیو درباره کار با ارکستر سمفونیک تهران گفت: از همکاری با ارکستر سمفونیک تهران لذت می برم، زیرا اعضای آن با علاقه تمرین می کنند، اعضای جوانی دارد که بسیار با استعداد هستند و از یکدستی برخوردار است؛ارکستر سمفونیک تهران نیز از این یکدستی برخوردار است.
 
  • ** آذربایجان غربی 72 ملت ایران است
حجة الاسلام محمد باقر کریمی (مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان غربی)، که حمایت بسیاری از ساخت و اجرای این سمفونی کرده است، گفت: آذربایجان غربی استانی خاص است که از تنوع قومی و مذهبی فراوانی برخوردار است از این رو به استان ما 72 ملت می گویند؛ و آنچه در این تنوع مهم است، نبود تفرقه بین همه این قومیت هاست.

وی افزود: بسیار از آقای شریفیان سپاسگزارم که در ساخت این سمفونی نه برای پول، که تنها برای عشق کار کرد و زحمت کشید.

کریمی همچنین گفت: در استان ما هفته موسیقی شهرستان ها، جشنواره بیت و حیران سردشت و جشنواره سوز و ساز عاشیقی برگزار می شود اگر بنیاد رودکی همکاری کند، آمادگی داریم جشنواره موسیقی کار را هم در استان برگزار کنیم.
 
  • ** دریاچه ی ارومیه را از یاد نبریم
علی اکبر صفی پور، مدیرعامل تازه بنیاد رودکی نیز گفت: ما در این کنسرت، افزون بر آنکه به دنبال نشان دادن پیوند قومیتی حوزه جغرافیایی و فرهنگی دریاچه ارومیه بوده ایم، تلاش کرده ایم تا به همه مردم و مسئولان گوشزد کنیم که تلاش برای بازسازی و نجات دریاچه ارومیه را از یاد نبرند.
منبع: 
خبرگزاری ایرنا و سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 تیر 1395 - 10:27

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «ارمیا» کنسرتی برای دریاچه ارومیه | موسیقی ما