برنامه یاد بعضی نفرات
 
در گفتگوی «سعید شریفیان» با موسیقی ما مطرح شد:
ارکستر سمفونیک تهران با سازهای محلی می‌نوازد
موسیقی ما - ایوان الیو -رهبر بلغاری- روز گذشته (19 تیرماه) برای اولین در تمرینش با ارکستر سمفونیک تهران چوب رهبری خود را به حرکت درآورد و این در حالی بود که در این تمرین ارسلان کامکار روی صندلی ارکستر مایستر نشست. در این اجرا همچنین قرار است «سعید شریفیان» جدیدترین اثر خود را با ارکستر سمفونیک تهران اجرا کند و به همین خاطر در تمرین حضور پیدا کرد. این کنسرت «ارمیا» نام دارد و در واقع سمفونی وحدت و هم‌زیستی اقوام ایرانی با موضوع دریاچه ارومیه است.
 
«سعید شریفیان» درباره‌ی جزییات این اجرا و دلیل انتخاب چنین رپرتواری می‌گوید: «بنده به همراه خانواده‌ام، رفت و آمد زیادی به دریاچه‌ی ارومیه داشتیم و به این محل علاقه‌ی زیادی دارم. آنچه برای من بسیار قابل توجه بود، اقوام مختلفی بودند که در جوار این دریاچه زندگی می‌کردند. این موضوع بنده را بر آن داشت که اثری در این باره بنویسم و این طرح مورد استقبال هم قرار گرفت.»
 
طبق توضیحات شریفیان، این سمفونی که 26 تیرماه در تالار وحدت اجرا خواهد شد، دارای چهار موومان است و این آهنگساز برای اولین بار از سازهای محلی نیز در کنار سازهای ارکستر سمفونیک استفاده کرده‌ است: «دریاچه‌ی ارومیه محور اصلی این سمفونی است و درباره‌ی اقوام مختلف هم‌جوار دریاچه نیز تفحص کرده‌ام؛ همان‌طور که می‌دانید پیرامون این دریاچه اتفاقات زیادی افتاده است. به دنیا آمدن حضرت زرتشت، حضور آناهیتا و درخواستش از خداوند برای عطای گوسفند به مردم و ... را به این منطقه نسبت می‌دهند. در جوار این دریاچه اقوام ترک، کرد، آشوری و ارمنی زندگی می‌کنند و من از همه‌ی این المان‌ها برای ساخت اثرم الهام گرفته‌ام.»
 
سعید شریفیان در پاسخ به این پرسش که لزوم استفاده از سازهای محلی در این ترکیب چه بوده است، توضیح داد:‌ «من همیشه دنبال چیزهای جدید هستم و دوست دارم، در مراحل ساخت یک اثر با چالش‌های مختلفی رو برو شوم. استفاده از سازهای محلی در اکستر سمفونیک برای من یک چالش خیلی بزرگ بود، زیرا این سازها محدوده‌ی صوتی مشخصی دارند.»
 
او توضیح داد که سازهای دودوک، کمانچه، باغلاما و تار را در کنار سازهای ارکستر سمفونیک تهران قرار داده است و همچنین بیان کرد: «موومان اول این سمفونی یک «روندو» است که دارای یک تم اصلی است و صدایی مثل امواج دریا در آن شنیده می‌شود. موومان دوم ساختاری بر روی یک تم آشوری دارد و تم کردی هم در آن شنیده می‌شود. موومان سوم به یک ماهور درخشان می‌رسد و موومان چهارم این موسیقی‌ها به اوج می‌رسند.»
 
شریفیان همچنین از همکاری بنیاد رودکی هم قدردانی کرد و گفت:‌ «بخشی از رهبری کار را طی هفته‌ی گذشته خودم انجام دادم اما در این میانه‌ی این کار دیدم نیاز به یک رهبر هست که بنده به کارهای دیگر هم برسم.»
 
در ادامه می‌توانید، تصاویر اختصاصی تمرین ارکستر سمفونیک به رهبری ایوان الیو در تالار رودکی را ببینید.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 تیر 1395 - 12:58

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ارکستر سمفونیک تهران با سازهای محلی می‌نوازد | موسیقی ما