برنامه یاد بعضی نفرات
 
**
نشست ماهانه خانه موسیقی برگزار شد
موسیقی ما - نشست ماهانه خانه موسیقی روز گذشته با اجراهایی از موسیقی نواحی و ملی پیرامون ماه مبارک رمضان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست حمیدرضا نوربخش -مدیرعامل خانه موسیقی- ضمن خوش‌آمدگویی به حضار گفت: «هدف اولیه جلسات خانه موسیقی دید و بازدید هنرمندان بود که یکشنبه‌های آخر هر ماه را برای این کار در محیط صمیمی و کوچک ساختمان فاطمی در نظر گرفتیم. بعد از آن هم برنامه‌های موسیقی، رونمایی آلبوم و... به آن اضافه شد. دوستان دیگری هم یک روز در پایان هر ماه را ابتدا در موزه موسیقی و بعد در فرهنگسرای ارسباران جمع می‌شدند. با توجه به اینکه بسیاری از مخاطبان این برنامه مشتک بودند از اواخر سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که این برنامه‌ها تجمیع شود که امروز نخستین برنامه آن است. من همیشه دوست داشتم این جلسات رسمیت نداشته باشد و بیشتر جنبه دوستانه و صمیمانه و پر از مهر داشته باشد. خوب است تریبونی در اختیار دوستان هم قرار گیرد که اگر برنامه هنری می‌خواهد ارائه کند و یا  نکته ای را بیان کند میسر باشد.»
 
مدیرعامل خانه موسیقی در خصوص انتخابات این نهاد که چندی پیش برگزار شد گفت: «علی‌رغم همه فراز و نشیب‌ها و نقد‌ها انتخابات برگزار شد. دوستانی که منتقد بودند متاسفانه اصلا حضور پیدا نکردند و کسانی که احساس تعهد و انگیزه داشتند خوشبختانه حضور پیدا کردند و یک انتخابات پرشور برگزار شد. انتخابات اغلب کانون‌ها به نوبت دوم کشیده شد و به همین دلیل انتخابات به طول انجامید اما در نهایت اعضای جدید هیئت مدیره کانون‌های خانه موسیقی با رای اعضا مشخص شدند.»
 
او همچنین به این مساله اشاره کرد که در طول این 15سال اولین باری بود که بر انتخابات خانه موسیقی نظارت می‌شد. به هر حال ما فکر می‌کردیم که اگر نهاد مستقلی هستیم و داعیه این را داریم که نمی‌خواهیم دولتی باشیم، با فشارهای دوستان منتقد قبول کردیم که بخشی از دولت بیاید بر انتخابات نظارت کند. خوشبختانه این اتفاق افتاد و معترضی هم وجود نداشت.  جای تقدیر و تشکر از همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند . هم کسانی که خود را در معرض رای گذاشتند. نوربخش با اشاره به انفعال منتقدان در انتخابات خانه گفت: «عافیت طلبی کار راحتی است و اینکه کسی بخواهد فقد نقد کند ولی خودش در معرض هیچ نقدی قرار نگیرد ساده ترین راهی است که می‌توان برگزید. ولی کسانی که حاضرند و در این معرکه می‌آیند وخود را در معرض رای دیگران می‌گذارند چیز بسیار با ارزشی است و جای تقدیر و تشکر دارد. بخصوص برای پیشکسوتان و بزرگانی که به عرصه آمدند مانند استاد پورتراب که استاد همه ما هستند و با پیگیری و انگیزه خود را در معرض رای گذاشتند. البته برخی از دوستان هم مشغله‌های فراوانی داشتند که نیامدند. باید از کسانی که در انتخابات هم شرکت کردند تشکر کرد زیرا بخش زیادی از اعضای خانه موسیقی منفعل هستند .امیدواریم در این دوره جدید از این انفعال همه خارج شوند و همه به عنوان موتور محرک این نهاد باشیم و کار‌های زیادی را انجام دهیم.»
 
او همچنین اضافه کرد: «امسال از تمام ابزاری که می‌توانستیم از جمله کانال تلگرام، پیامک، سایت خانه موسیقی، اطلاعیه‌ها و گفتگوها و خبرهای متعدد کمک گرفتیم تا اطلاع رسانی خوبی برای انتخابات داشته باشیم. ارتباط با اعضا باید دو سویه باشد. اگر کسی عضوخانه موسیقی است پذیرفته نیست که حتی ماهی یکبار هم سری به سایت خانه موسیقی نزند.»
 
نوربخش در بخش دیگری از سخنانش به بحث لغوکنسرت‌ها اشاره کرد و گفت: «سال گذشته هم یک بار با دستور دادستانی کنسرتی لغو شد ودر آن موقع به دادستان کل کشور نامه ای نوشتم و پیگیری‌های فراوانی کردیم وقول دادند که دیگر این اتفاقات نیافتد اما متاسفانه دوباره کنسرتی با دستور دادستانی لغو شد. این پیگیری‌های ما مستقل از وزارت ارشاد ادامه داشته و دارد و نامه نگاری هایی داشتیم و پیگیری‌ها ادامه دارد.  این وجهی که نیروی انتظامی از سالن‌های کوچک مانند ارسباران اخذ می‌کند یک جفا است. بهمن ماه سال گذشته یک جلسه در دفتر فرمانده انتظامی تهران داشتیم. آن جلسه به مناسبت جشنواره موسیقی فجر بود در آنجا این مساله را من با جدیت با آقای ساجدی نیا مطرح کردم و ایشان هم قول دادند که سالن‌های کمتر از پانصد نفر شامل دریافت وجه نشود. یکیدو هفته گذشته متاسفانه متوجه شدیم که این اتفاق دوباره افتاده که هفته پیش من این را طی نامه ای دوباره به آقای ساجدی نیا اطلاع دادم و یک نامه ای از ایشان گرفتیم که از سالن‌های فرهنگسراها نیروی انتظامی وجهی دریافت نکند وامیدوارم دوباره این اتفاق نیافتد. »
 
نوربخش در ادامه صحبت هایش گفت: «متاسفانه هنرمند عزیز حبیب محبیان را از دست دادیم .هنرمند بی حاشیه ونجیبی که چند سال گذشته به ایران آمد و علی‌رغم وعده ووعیدهای دولت قبل نتوانست فعالیت هایش را در اینجا پیگیری کند. ایشان هم در یک روستایی انزوا گزید و زندگی اش را می‌کرد و متاسفانه از مردمش جدا شد و از دنیا رفت. خانه موسیقی از ابتدا پیگیر این مساله بود و به دلایلی تشییع وتدفین وی در تهران برگزار نشد ولی مراسم یادبود ایشان را با پیگیری هایی که داشتیم روی یکشنبه رد مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهیم کرد.»
 
در ادامه محسن ثقفی -عضوکانون آهنگسازان و از منتقدان خانه موسیقی- گفت: «من به نمایندگی از کسی اینجا صحبت نمی‌کنم ولی جزو کسانی بودنم که به عملکرد و نه کلیت خانه موسیقی انتقاد داشتم، در مورد انتخابات و نظارت بر آن باید بگویم ما خواهان مشارکت ونظارت یک هیئت مرضی الطرفین در انتخابات خانه موسیقی و اصلاح آئین نامه انتخابات بودیم. متاسفانه این اتفاق نیافتاد و کسانی که منتقد خانه موسیقی بودند به دلیل کاهلی و عملکرد نادرست، نشد به این برسیم و فقط هیئت نظارتی از طرف ارشاد تشکیل شد که این خواست ما نبود. متاسفانه این صحیح است که بخش زیادی از منتقدین علی‌رغم آنکه می‌خواستند در انتخابات شرکت کنند ولی در مرحله آخر به این نتیجه رسیدند که به دلیل برآورده نشدن آن هیئت مرضی الطرفین، در آن شرکت نکردند.»
 
او در پایان درباره امضاهایی که در جهت حمایت از دکتر ساسان فاطمی جمع آوری شده بود گفت: من جزو کسانی بودم که آن امضاها را جمع آوری کردم چون فکر می‌کردیم مساله ای که مربوط به خانه موسیقی و اعضای خانه موسیقی است نباید از طریق شکایت به مراجع قضایی پیگیری شود. همه آن امضا‌ها واقعی هستند.
پس از این سخنان گروه «آوای موج» بخش‌هایی از موسیقی بوشهر و برخی مقامهای مرتبط با ماه مبارک رمضان وهمچنین شادمانه‌های این منطقه را به اجرا در آورد. اعضای این گروه محسن آقایی (مدیر گروه)، سیاوش میهن آزاد (دمام)، علیرضا فرحی بزرگ (دمام)، سهند امامزاده ای (خواننده) بودند. «دم دم سحری» از شاخص ترین نغمات موسیقی رمضان است.
 
سپس پیمان بزرگ نیا، پژوهشگر موسیقی نواحی پشت تریبون قرار گرفت و مختصری درباره گروه‌های اجرا کننده در این نشست توضیح داد: «در مورد موسیقی رمضان در ایران تحقیقات زیادی انجام شده است. در تمامی نقاط ایران بخشی که از آن می‌توانیم به عنوان موسیقی رمضان نام ببریم می‌توام به دم دم سحری اشاره کرد که یک مقام فراخوان بود. مناجات‌ها و ذکر هایی که مربوط به ماه رمضان است در هر منطقه اجرا می‌شود. در تمامی نواحی ایران در بخش‌های مختلف مذهبی مثل محرم آئین‌های خاصی داریم ولی در رمضان بر اساس پژوهشهای بعمل آمده آنچنان چیزی به عنوان موسیقی رمضان، موسیقی ای که چارچوب و تعریفی داشته باشد نداریم. برخی از واژه‌ها را در برخی کتاب‌ها به عنوان گلدسته خوانی یا نقاره نوازی رمضان می‌خوانیم. اینها همان نغمه هایی است که خنیاگران در مناسبت‌های و همنشینی‌ها اجرا می‌کنند و در ماه رمضان هم همان نغمات را اجرا می‌کنند.»
 
در ادامه گروه «هوره» از استان لرستان به روی صحنه آمد و قطعاتی را از جمله موسیقی مرتبط با ماه مبارک رمضان به اجرا در آورد. پایان بخش برنامه‌های نشست ماهانه خانه موسیقی اجرای «مناجات سحری» توسط قاسم رفعتی (خواننده و مدرس پیشکسوت آواز ایرانی) بود که بسیار مورد توجه حضار قرار گرفت.  در پایان نشست با توجه به نزدیک شدن به لحظات افطار، مولوی(مجری برنامه) یک داستان از مثنوی معنوی را برای حضار قرائت کرد و سپس از میهمانان پذیرایی شد.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 خرداد 1395 - 14:47

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نشست ماهانه خانه موسیقی برگزار شد | موسیقی ما