برنامه یاد بعضی نفرات
 
اولین برنامه از دور تازه هزارصدا با داوری بهمنی، درخشانی و مختاباد برگزار شد
رقابت گروه‌های خوش آتیه موسیقی ایرانی
موسیقی ما - بعد از افطار پنج شنبه بیستم خرداد ماه، دور تازه برنامه هزار صدا در بخش موسیقی اصیل ایرانی آغاز شد. این برنامه که در آن، استادمحمدعلی بهمنی داروی بخش ترانه، مجیددرخشانی داوری بخش آهنگسازی و نوازندگی و عبدالحسین مختاباد داوری بخش آواز آن را به عهده داشتند، گروههای موسیقی اصیل ایرانی آثار خود را در قالب ساز و آواز و تصنیف ارائه کردند واین آثار توسط سه کارشناس شناخته شده مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و در پایان حلقه به عنوان گروه برگزیده انتخاب و به دور بعدی این مسابقات راه یافت.
 
برنامه با تیتراژی روی آهنگ تمنای وصال دکترعبدالحسین مختاباد آغاز شد. سپس آرش نصیری، بنیان گذار، مدیر و مجری این برنامه، از گروه پرواز دعوت کرد که به عنوان برنده دور قبلی هزارصدا، برنامه خود را ارائه کند. این گروه هم با ترکیب فرزان پورعارف(کمانچه)، مسعود آذین(تار) و علیرضا جعفرزاده(آواز)، قطعاتی آوازی را روی این غزل استاد محمدعلی بهمنی به زیبایی اجرا کرد: «هوای عشق رسیده ست تا حوالی من/ اگر دوباره ببارد به خشکسالی من/ مگر که خواب و خیالی بنوشدم ورنه/ که آب می خورد از کاسه سفالی من»
 
پس از این اجرای مهمان مجری از کارشناسان دعوت کرد روی صحنه حاضر شوند تا بخش مسابقه هزارصدا آغاز شود. پس اط صحبت های اولیه مهمانان، مجری اعلام کرد از این پس این داوری ها با محوریت کارگروهی انجام می شود و در آن، جنبه های مختلف توانایی یک گروه از قبیل آواز، جواب آواز، گروه نوازی و تصنیف خوانی مورد بررسی داوران قرار می گیرد. سپس از گروه موسیقی حلقه دعوت کرد تا به اراده برنامه بپردازند. این گروه متشکل از امیرفرهنگ حاتمی (تار ، سرپرست و آهنگساز)، سینا معتمد (کمانچه)، کیانوش پورحسین (سنتور)، آلاله ابوترابی (عود)، فربد لطیفی (قیچک)، ابراهیم قائدی (ویلنسل)، فرهاد احمدی (دف) و هادی حسن بیگی (آواز) قطعات پیش درآمد درد و تصنیف زهر شیرین را روی شعری از فریدون مشیری اجرا کردند: «تو را من زهر شیرین خوانم ای عشق/ که نامی خوش‌تر از اینت ندانم/ وگر – هر لحظه – رنگی تازه گیری/ به غیر از زهر شیرینت نخوانم»
 
پس از اجرای این گروه و نقد و بررسی کارشان توسط کارشناسان، گروه سكوت برای اجرا به روی صحنه دعوت شد. این گروه متشکل از امين يساولي خواننده و نوازنده عود، داوود فرشچيان نوازنده پركاشن، رحيم رحماني نوازنده گيتار و نويد عرب نوازنده سنتور و سرپرست گروه، غزل زیبای زنده یاد حسین منزوی را با آواز اجرا کردند: «خیال خام پلنگ من به سوی ماه جهیدن بود/ و مـاه را زِ بلندایش به روی خاک کشیدن بود/ پلنگ من ـ دل مغرورم ـ پرید و پنجه به خالی زد/ که عشق ـ ماه بلند من ـ ورای دست رسیدن بود»
 
تصنيف «ساغرم شكست اي ساقي» ساخته زنده یاد استاد همايون خرم پایان بخش برنامه شان بود که آن را با ترکیبی نو و ویژه اجرا کردند. نکته مهم این اجرا حضور ساز گیتار و پرکاشن در یک گروه موسیقی ایرانی بود که سونوریته ویژه ای را به این گروه داده بود.
 
پس از این اجرا، نصیری اعلام کرد گروه سوته دلان که قرار بود در برنامه اجرا داشته باشد، به دلیل درگذشت غلامحسین آبتین، استاد بنام خوشنویسی و موسیقی مازندران و اجرا در برنامه بزرگداشت ایشان در یان برنامه اجرا نخواهد داشت. این گروه متشکل از علیا کاظمیان خواننده و سرپرست گروه، محسن نوع پرور نوازنده تار، نیما شریفیان نوازنده نی و فاطمه محمدی عمران نوازنده دوتار بنابود از شهرستان آمل در این برنامه شرکت کند که به دلیل برگزار مراسم سوم آن مرحوم در عصر روز پنج شنبه، نتوانست در برنامه حاضر شود. به این ترتیب، در این برنامه به جای چهار گروه، سه گروه به ارائه برنامه پرداختند.
 
سومین گروهی که به اجرا برنامه پرداختند گروه رسام به سرپرستی كيانوش پورحسين بود. این گروه متشکل از شريف ميرشريفي (آواز)، كيانوش پور حسين(سنتور)، يوسف سابيرا (ني)، هومن شيرعلي(بربت)، رضا كريمي (تنبك) و عرفان وحدت (تار)  برنامه شان را با آوازی در دستگاه اصفهان روی شعری از خواجوی کرمانی آغاز کردند: (مگذر اي يار و درين واقعه مگذار مرا/ چون شدم صيد تو برگيرو نگه دار مرا/ اگرم زار كشي ميكش بيزار مشو/ زاريم بين و از اين بيش ميازار مرا).
 
پایان بخش برنامه این گروه هم تصنيفی از كيانوش پورحسين به نام «طريق عشق» روی این غزل سعدي بود: «هزار جهد بكردم كه سر عشق بپوشم/ نبود بر سر آتش میسرم که نجوشم»
 
در بین اجراهای برنامه دموی آلبوم «نگارنازگر» به خوانندگی سید شهاب الدین روحانی و آهنگسازی آزاد میرزاپور پخش شد. روحانی در سومین برنامه از دور قبل برنامه های هزارصدا به عنوان نفر برتر انتخاب شده بود.
در پایان این اجراها گروه کارشناسی گروه موسیقی حلقه را به عنوان گروه برگزیده انتخاب کردند. در هنگام اعلام نظر داوران، استاد مجید درخشانی به نمایندگی از گروه داوری گفت انتخاب گروه برتر از بین گروهها کار مشکلی ست چرا که هر گروه ممکن است در بخشی قوی و در بخشی دیگر ضعیف تر باشد. همچنین پیش از سخنان این موزیسین شماخته شده موسیقی ایران، آرش نصیری گفت: مسابقه ساز و آوازدر موسیقی ایران سابقه ای نداشته و با توجه به اینکه حرکت تازه ای محسوب می شود روال برگزاری و شکل داوری و معیارهای آن کم کم تکمیل می شود. وی از استادان، هنرمندان و هنردوستانی که از این برنامه حمایت کردند تشکر کرد.
 
در انتهای این برنامه هم، اشکان کمانگری،  خواننده جوان و شناخته شده موسیقی ایرانی  به عنوان خواننده مهمان و با همراهی حمید بهروزی نیا(تار) و فرهاد صفری(تنبک)، قطعه آواز و تصنیف زیبایی را برای حضار اجرا کردند.
 
هنرمندانی چون مهران مهتدی، مهران مهرنیا، سینا بهمنش، علیرضا بندری، امیرحسین سمیعی و یاسین نمکچیان از جمله مهمانان این برنامه بودند.
 
بخش سنتی هزارصدا اولین مسابقه منسجم ساز و آواز موسیقی دستگاهی در ایران است که در سال 1393 در فرهنگسرای ارسباران آغاز شد و سپس چند برنامه آن هم در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد و هم اکنون، پس از چند ماه وقفه، دور تازه آن از سر گرفته شده است.  بنابر اعلام مدیر آن، عصر روز دهم تیرماه، دومین دور آن در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 22 خرداد 1395 - 10:41

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود رقابت گروه‌های خوش آتیه موسیقی ایرانی | موسیقی ما