برنامه یاد بعضی نفرات
 
بعد از تندباد حاشیه‌ها، شهرداد روحانی چوب رهبری ارکستر سمفونیک را در دست گرفت
دو تولد در دو شب
موسیقی ما - «شهرداد روحانی» -رهبر شناخته شده‌ی ارکستر سمفونیک- امسال تولد باشکوهی داشت، ابتدا در شب تولدش، نوازندگان ارکستر سمفونیک که همواره خاطره‌ای خوش از همکاری با او داشتند، بعد از اتمام کنسرت و زمانِ اجرای قطعه‌ی بیز برایش نوای «تولد مبارک»ی نواختند و روز بعد هم‌زمان با رونمایی از مستندی که برایش ساخته شده بود، «مصطفی کمال پورتراب» - استاد قدیمی‌اش- با پیانو، قطعه‌ای به مناسبت تولدش نواخت. این در حالی است که این آهنگساز، رهبر ارکستر و نوازنده‌ی پیانو، روزهای نهم و دهم خرداد ماه، در اصفهان به اجرای دوئت پیانو و سازهای ضربی خواهد پرداخت. «آرش اسلامی» او را به عنوان نوازنده‌ی سازهای ضربی همراهی خواهد کرد و بعد از آن نیز اجرای رسیتال و دوئت روحانی در تهران و بسیاری دیگر از شهرهای ایران ادامه دارد.

ارکستر سمفونیک تهران، بعد از تندبادهایی که طی ماه‌های گذشته، از سر گذرانده بود، چهارشنبه - پنجم خردادماه- با رهبری مهمان شهرداد روحانی در حالی به اجرای قطعاتی از آهنگسازان خارجی و همچنین استاد «حسین دهلوی» اجرا کرد که «ارسلان کامکار» بعد از یک سال، بار دیگر به عنوان مایستر ارکستر حضور داشت. ارکستر سمفونیک تهران در این اجرا، کنسرت خود را با اجرای کنسرتو پیانو شماره دو اثر «راخمانینف» آغاز کرد. «روحانی» در تمام مدت حضورش در ایران به همکاری با نوازندگان داخلی اصرار دارد و از همین روی «امیر مهیار مرادی» سولیستِ این قطعه بود.  «اورتور اگمونت» اثر بتهون و سوئیت «بیژن و منیژه» اثر استاد حسین دهلوی نیز از دیگر قطعاتی بود که ارکستر آنها را اجرا کرد. این اما تنها قطعه‌ای نبود که در این برنامه از آهنگسازان ایرانی اجرا شد، روحانی «رقص دایره» را نیز از «حشمت سنجری» به اجرا درآورد. آهنگسازی که روحانی درباره‌اش می‌گوید: «استاد سنجری، زحمات بسیار زیادی برای ارکستر سمفونیک تهران کشیده بود.»

همچنین در این برنامه، گروه کر به رهبری «رازمیک اوحانیان» نیز در اجرای قطعه‌ی «پرنس ایگور» حضور داشتند. در ادامه و پس از تشویق تماشگران روحانی صجنه را ترک کرد و در حالی با تشویق دوباره مخاطبان روی سن بازگشت که نوازندگان ارکستر به مناسبت تولد او، آهنگ «تولدت مبارک» را اجرا کردند.

این در حالی است که روز گذشته، مستند «دره‌ی ستارگان» در سالن اصلی پردیس چارسو با استقبال هنرمندان رونمایی شد؛ اما نکته‌ی مهم در این مراسم، اجرای قطعه‌ی «تولدت مبارک» توسط «مصطفی کمال پورتراب» بود که در نود و اندی سالگی، همچنان قبراق به اجرای این ساز می‌پردازد.

کارگردانی این فیلم بر عهده الهام قره‌خانی و مهرتاش مهدوی است. در «دره ستارگان» آنا نعمتی به عنوان مجری حضور داشته است و گویندگان آن پیمان معادی، مهناز افشار، مهتاب کرامتی، حبیب رضایی و نیوشا ضیغمی هستند. «شهرداد روحانی» هم به این مساله اشاره کرد که  زمانی که ساخت فیلم را شروع کردیم، موی سفید نداشتم، ولی حالا موهایم سفید شده است! حالا او از آنچه در فیلم می‌بیند، راضی است:‌ » خانم قره‌خانی زحمت زیادی برای این فیلم کشیده است.»

او در این مراسم پیانو نیز نواخت. در پایان هم کیک تولد 63 سالگی شهرداد روحانی با حضور مصطفی‌کمال پورتراب بریده شد و فیلم «دره ستارگان» به‌نمایش درآمد. همچنین در این مراسم الهام قره‌خانی (کارگردان این مستند) با بیان این‌که در مدت زمان ساخت این اثر چیزهای زیادی آموخته است، اظهار کرد: «هنر حرف خودش را می‌زند و نیازی نیست خیلی درباره‌ آن صحبت شود. یک فیلم مانند یک قطعه‌ی موسیقی یا یک تابلوی نقاشی است. ساخت این فیلم چهار سال زمان برد و همه‌ی ما از مشکلات و مسائلی که برای تهیه و ساخت فیلم وجود دارد، با خبر هستیم.» اگر از کارهای جوان‌ها حمایت کنند، آن‌ها می‌توانند به فعالیت خودشان همچنان ادامه دهند و قطعا اگر بخواهم به خودم نمره بدهم، نمره‌ی بالایی خواهد بود.

همچنین سیدامیر پروین حسینی که تهیه‌کنندگی اثر را برعهده داشته است، روی صحنه آمد و گفت: «خیلی‌ها از من می‌پرسند که چطور هم «من سالوادور نیستم» و هم این فیلم را تهیه می‌کنی؟ باید بگویم که من تهیه‌کننده هستم و فیلم‌هایی را که به من پیشنهاد می‌شود بررسی می‌کنم و آن‌هایی را که مطابق سلیقه و توانم است تهیه می‌کنم.

در این مراسم مهمانانی مانند حجت‌الله شکیبا، داریوش اسدزاده، آزیتا حاجیان، مهراوه شریفی‌نیا، اکرم محمدی، بهرام عظیمی، مهدی میامی، حسین فرح‌بخش، فرشید نوابی و... حضور داشتند.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 7 خرداد 1395 - 15:16

دیدگاه‌ها

جمعه 7 خرداد 1395 - 23:18

خب شهر در امن و امان است. علی رهبری و بیرون کردن با سیاست. نوازنده هایی که زمان رهبری توانای ساز زدن در ارکستر نداشتن الان سر کارن! شهرداد روحانی عزیز هم بالاخره به ارزوش رسید و رهبر ارکستر شد و سعی میکنه همون جمله ها رو بگه که جوونای ایرانی بااستعدادن و سولیستش ایرانیه! همون سولیستی که 5-6 سال پیش گفتن بتید با ارکستر سمفونیک سولو بزنه و دست برقضا همچنان همین کنسرتو رو و حالا میشه انتخاب درست استاد!!! به کجا داریم میریم

شنبه 8 خرداد 1395 - 08:14

اقای شهرداد روحانی میشه لطفا بگید این ارکستر سمفونیک کوتا که ۱۵ سال همه جا نوشتید مدیر هنریش هستید کجاست؟ میشه یکی از برنامه هاش رو نام ببرید. ما که هر چی گشتیم ارکستری با این اسم یدا نکردیم.
ارکسترهای معروف هم میگن حتی یکبار هم اسم شمارو نشنیدند

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دو تولد در دو شب | موسیقی ما