برنامه یاد بعضی نفرات
 
اولين شب «هفته موسيقى تلفيقى تهران»، با دو اجرا در سالن نياوران برگزار شد
شب جزمن ها با ماكان اشگوارى و سردار سرمست
موسیقی ما - عصر روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه، اجراهای سومین دوره «هفته موسیقی تلفیقی تهران» با کنسرت ماکان اشگواری و امیر صارمی آغاز شد.

به گزارش «موسیقی ما»، دوئت گیتار و آواز این دو هنرمند که حاصل بداهه‌پردازی‌های آنها است، مدتی است اجراهای موفقی را پشت‌سر می‌گذارد و این‌بار هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

ماکان اشگواری از معدود خواننده‌های سبک جز در ایران است و حالا این توانایی را در کنار یک ساز (به عنوان همراه) بیشتر از همیشه به کار می‌گیرد. در این اجرا هم اشگواری در نقش یک «وکال جز»، با استفاده از حنجره بداهه‌پردازی کرد و گاهی فقط در نقش یک ساز ظاهر شد.
اشگواری که پیش از این با آلبوم‌های «هجده»، «ساحل تهران»، موسیقی فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» و مدیریت هنری آلبوم «کماکان» توانایی خود را نشان داده بود، در این کنسرت سیزده قطعه اجرا کرد که قرار است به زودی تعداد زیادی از آن‌ها در آلبومی با عنوان «دور» منتشر شود. قطعه بی‌کلامی هم به همین نام برای شروع کنسرت انتخاب شده بود که تم اصلی این آهنگ براساس یک ملودی «بختیاری» است. سهیل پیغمبری و سردار سرمست از جمله نوازندگانی هستند که در این آلبوم همکاری کرده‌اند و کریستف رضاعی هم در دو قطعه، تنظیم‌ برای تريوى زهی را انجام داده است. ماکان پیش از این در این‌باره به «موسيقى ما» گفته بود: «هر کدام از این هنرمندان با ورودشان بخشی از سلیقه خودشان را هم به کار آوردند که غیرقابل انکار است و در واقع کارهای من و امیر در این آلبوم، در هم‌فکری مشترک با آنها ساخته و پرداخته شده است.»

اشگواری، هنرمند برخواسته از جنوب ايران که تعلق خاطر زیادی به ابراهیم منصفی دارد، دو قطعه با شعرهای این اسطوره موسیقی جنوب اجرا کرد. یکی از آنها قطعه پرطرفدار «نهنگ» بود که براساس آهنگی با نام «تانگوی آزادی» از لیبرتی زولا ساخته شده و در انتهای برنامه با تشویق و درخواست مخاطبان یک‌بار دیگر هم خوانده شد.

در میانه اجرا، سردار سرمست به گروه اضافه شد و در دو قطعه این گروه را همراهی کرد. ماکان اشگواری به دلیل سابقه و فعالیت‌هایی که در زمینه تیاتر دارد به راحتی احساس را با بدنش منتقل می‌کند و این یکی ویژگی‌های اجراهای او است. او در واقع یک آرتیست با امضای خاص است که حتی با حرکت دست‌هایش مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از دیگر قطعاتی که اجرا شد می توان از «همیشه»، «کنارم باش»، «هوس است» و «ها کن» نام برد.
 
  • پسر خوب جز
سردار سرمست همراه با امید بنکدار (گیتارباس) و فرهاد لقایی (درامز)، دومین گروهی بودند که در فستیوال موسیقی تلفیقی به اجرای برنامه پرداختند.

سردار سرمست برای مخاطبان موسیقی جز کاملا شناخته شده است؛ هنرمندی که همراه با گروهی که سال‌ها پیش تشکیل دادند اولین تجربه‌های پیوند کلام فارسی با موسیقی جز را دارد. سردار پس از چند سال کم‌کاری به گروه «پالت» اضافه شد و گاهی هم به عنوان نوازنده مهمان با «بمرانی» می‌نوازد. همکاری با ماکان اشگواری و گروه کماکان هم از دیگر فعالیت‌های سرمست است.

در اجرای دیشب سردار سرمست بدون هیچ حرفی اجرا را شروع کرد و پشت‌سر هم تمام قطعات را اجرا کرد و تنها با گفتن یک جمله از کسانی که در این کنسرت شرکت کردند تشکر کرد. گروه سرمست با ترکیب سازهای پیانو، گیتارباس و درامز در واقع سازبندی کلاسیک برای یک «تریو»ی جز بود. محور تمام قطعات ساز پیانو بود و گیتارباس هم برخی مواقع سولوی کوتاه یا دو نوازی با پیانو انجام می‌داد. نقش درامز در سراسر اجرا تنها همراهی و نگه داشتن بیت بود که البته در سطح پایین‌تری نسبت به دیگر نوازنده‌ها ظاهر شد. اجرا و قطعات هم مانند سازبندی گروه کلاسیک بود و در واقع سرمست از فرم شناخته شده و آشنای جز برای قطعاتش استفاده کرده بود. قدرت نوازندگی و تکنیک سرمست در این استایل مثال‌زدنی است که باعث شد مخاطبانی که شاهد یک اجرای جز استاندارد بودند، او را چندین‌بار در حین نواختن مورد تشویق قرار دهند.

«هفته موسیقی تلفیقی تهران که با تلاش خانه هنرهای شهری و همکاری سازباز برگزار می‌شود، امشب با اجرای گروه «تلنگر» و «بمرانی» ادامه پیدا می‌کند که علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 24 اردیبهشت 1395 - 19:12

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شب جزمن ها با ماكان اشگوارى و سردار سرمست | موسیقی ما